Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Indeks percepcije korupcije (CPI) za 2018.
  • Komentari TS na Nacrt zakona o utvrđivanju porekla imovine i posebnom porezu
  • When law doesn’t rule - State capture of the judiciary, prosecution, police in Serbia
  • Ka efikasnijem procesuiranju obelodanjenih sumnji na korupciju
  • Prioriteti u borbi protiv korupcije u Srbiji 2019

Pod lupom

Prev Next

Komentar predloga zaključaka povodom razmatranja izveštaja Poverenika za 2018.

Predloženi zaključak povodom godišnjeg izveštaja Poverenika po kvalitetu daleko zaostaje za zaključcima koje je Skupština usvojila pre pet godina. Podsećamo da je Skupština pre pet godina poslednji put usvojila zaključke povodom izveštaja nezavisnih državnih organa, da je obavezala Vladu da izvesti o urađenom u roku od šest meseci, ali da su potom izostali i izveštaj Vlade i nadzor Skupštine. U potonjim godinama, zaključci nisu ni usvajani. Okolnost da je Skupština, nakon oštrih kritika domaće javnosti i Evropske komisije, konačno počela da vrši ovu svoju obavezu, svakako jeste pozitivna. Međutim, zaključak ne donosi rešenje za sve glavne probleme o kojima govori...

Civilno društvo predlaže da Nevena Ružić rukovodi institucijom Poverenika

Više od 60 organizacija civilnog društva, medija, predstavnika stručne i naučne zajednice poziva narodne poslanike da podrže Nevenu Ružić kao kandidatkinju za novog Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Čvrsto smo uvereni da Nevena Ružić poseduje stručnost, iskustvo i integritet koji su neophodni za rukovođenje institucijom Poverenika. Nevena Ružić već 10 godina radi u instituciji i sada je na funkciji pomoćnice generalnog sekretara Službe Poverenika. Dosadašnjim radom značajno je doprinela poverenju građana u instituciju Poverenika zbog čega verujemo da bi i u budućnosti delovala u interesu javnosti. Sigurni smo da osim relevantnog stručnog znanja (master diploma...

Spalionica životinjskog otpada zgrće novac po partijskoj liniji

Privatna spalionica životinjskog otpada iz Vrbasa, koja je u vlasništvu firme "Eko vet" iz Novog Sada, nastavlja nesmetano da radi, uprkos tome što se lokalni ekolozi bune zbog zagađenja i uprkos pisanju medija o tome da opštine u Vojvodini sa njom zaključuju ugovore kao po komandi, zbog jasnih indicija da je firma u vezi sa vladajućom Srpskom naprednom strankom (SNS). Tako je, na primer, opština Srbobran "Eko vet plusu" platila za spaljivanje životinjskog otpada čak devet puta više nego što u te svrhe izdvaja glavni grad Beograd: maleni Srbobran za te svrhe je izdvojio devet miliona dinara. Srbobran je inače deset...

Povučen nezakoniti uslov za kandidovanje poverenika

Skupštinski odbor povukao je nezakoniti uslov za izbor poverenika za informacije od javnog značaja.   Mirko Krlić, predsednik Odbora za kulturu i informisanje, kaže za Insajder da je izbrisan uslov da kandidat u trenutku predlaganja za funkciju poverenika nije zaposlen u drugom državnom organu.   “Na insistiranje više nevladnih organizacija, odlučili smo da povučemo taj uslov, kako bi svako ko ispunjava zakonom propisane uslove mogao da bude kandidat za poverenika. Međutim, onaj ko bude izabran na tu funkciju neće moći da radi u drugom državnom organu”, navodi Krlić.   Skupštinski Odbor za kulturu i informisanje u petak je pokrenuo proceduru za izbor novog poverenika, kada je...

TS uputila predlog zaključka o izveštaju Poverenika

Transparentnost Srbija dostavila je skupštinskom Odboru za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu predlog zaključka povodom razmatranja izveštaja Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Odbor bi na sednici 17. juna trebalo da razmatra izveštaj Poverenika o sprovođenju dva zakona u njegovoj nadležnosti, kao i godišnje izveštaje Ombudsmana i Agencije za borbu protiv korupcije. Prethodnih godina ovi izveštaji nsiu razmatrani ili su razmatrani sa velikim zakašnjenjem na sednicam anadležnih odbora, a parlament ih u plenumu nije razmatrao od 2014. godine. Sednica Odbora za pravosuđe zakazana je dve nedelje nakon objavljivanja izveštaja Evropske komisije u kojem je, pored ostalog...

Građani su shvatili da političari troše njihove pare, a da oni tu ništa ne mogu

Transparentnost javnih finansija u Srbiji je loša, partije na vlasti su zatvorene i nedostupne medijima i organizacijama civilnog društva, a građani, iako znaju da je reč o trošenju njihovog novca, smatraju da na to nemaju nikakav uticaj, ocenili su učesnici tribine o transparentnosti javnih finansija koja je organizovana u Beogradu. Iako je Srbija donela zakone iz kojih proizilaze obaveze za sve one koji prave i troše budžet, a internet je doprineo tome da je teže naći izgovor zašto se neki podatak ne dostavlja javnosti, stvari i dalje ne stoje dobro, navodi programski direktor nevladine organizacije Transparentnost Srbija Nemanja Nenadić.   "Sami ti zakoni...

Skupština da povuče sporni uslov za izbor novog poverenika

Organizacije civilnog društva pozivaju Odbor za kulturu i informisanje Narodne skupštine da iz poziva poslaničkim grupama za predlaganje kandidata za izbora novog poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti povuče uslov koji nije predviđen zakonom, a odnosi se na obavezu da kandidat u trenutku predlaganja za funkciju poverenika nije zaposlen u drugom državnom organu. Ovaj uslov je eliminišući faktor za sve kandidate koji trenutno rade u državnim organima, uključujući i Službu poverenika, a u suprotnosti sa svrhom člana 30 Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja u kome se navodi da osoba koja bude izabrana za...

Vlast nije spremna da se bori protiv endemske korupcije

Srbija je zemlja endemske korupcije, koja ugrožava funkcionisanje društva, ali vlast nije spremna da se protiv toga istinski bori, niti da izgradi sistem transparentnog upravljanja, ocenjeno je na okruglom stolu posvećenom javnosti rada državnih i lokalnih javnih preduzeća koji je u Novom Sadu organizovala Transparentnost Srbija. Programski direktor TS Nemanja Nenadić ukazao je da je, posle brojnih primedbi iz civilnog sektora, u drugom Nacrtu izmena i dopuna zakona o informacijama od javnog značaja izbačeno prvobitno sporno rešenje kojim je bila predvidjena mogućnost da državni organi pokreću postupke protiv poverenika za informacije od javnog značaja. Medjutim, kako je istakao, i dalje je zadržano...

Strateški okvir

 

Na globalnom nivou, Transparency International se već deset godina bori protiv korupcije. Međutim, korupcija i dalje nagriza politički, ekonomski i društveni život i poprima nove oblike, paralelno sa razvojem antikorupcijskih instrumenata.

Transparency Serbia je deo mreže ogranaka organizacije Transparency International, i, ujedno, domaća nevladina organizacija, registrovana po propisima Republike Srbije i državne zajednice SCG. Transparency Serbia je formirana i počela sa radom u periodu posle promene režima u Srbiji, kada su stvoreni preduslovi da se kroz institucionalne i sistemske reforme započne sa sveobuhvatnom borbom protiv korupcije.

Iako je relativno skoro otpočela svoje delovanje, Transparency Serbia je već prepoznata u domaćoj i međunarodnoj javnosti, od strane državnih organa, privrede, medija, stručnjaka, profesionalnih udruženja i građana, kao jedna od najkompetentnijih organizacija po pitanju antikorupcijske politike u zemlji.

Korupcija u Srbiji predstavlja ozbiljan društveni problem. Na to ukazuju stavovi građana, deklarisani programski prioriteti političkih stranaka i analize međunarodnih organizacija. Razmere korupcije nije mogućea utvrditi, zato što u toj oblasti statistički podaci ne pružaju pouzdan osnov za zaključivanje. Zato se pri proceni rasprostranjenosti korupcije koriste istraživanja javnog mnjenja i analize percepcije korupcije, sprovedene na kvalifikovanom uzorku.

Borba protiv korupcije u periodu 2001. – 2004. uglavnom je tretirana kao pitanje unapređivanja zakonskog i institucionalnog okvira. Usvojeni propisi se u velikoj meri ne sprovode, a institucije nailaze na značajne prepreke u radu. Nezadovoljstvo građana brzinom i kvalitetom promena i nestabilnost političke situacije predstavljaju činioce koji otežavaju uspešno stvaranje i dugoročno sprovođenje antikorupcijskih programa. Jedan od glavnih problema je što su neke od antikorupcijskih mera donete pre usvajanja strateškog dokumenta o dugoročnoj i održivoj koncepciji borbe protiv korupcije, pa nisu dovoljno kompatibilne.

U poslednjih nekoliko godina, građani korupciju svrstavaju po važnosti na četvrto mesto problema u društvu (iza siromaštva, nezaposlenosti i opšteg kriminala). Istraživanja javnog mnjenja ukazuju na to da građani smatraju da je korupcija u Srbiji veoma raširena, kao i da je takav stav u manjoj meri izgrađen na osnovu ličnog iskustva, a više na osnovu predubeđenja i priča drugih. Ova istraživanja pokazuju da veliki broj građana ne prijavljuje čak ni slučajeve „sitne“ korupcije, o kojima imaju neposredna saznanja.

Još je teže utvrditi pouzdane podatke o rasprostranjenosti korupcije „velikog obima“. O njoj, na posredan način, govore podaci dobijeni na osnovu istraživanja percepcije korupcije stranih poslovnih ljudi i analitičara rizika. Prema jednoj od tih analiza (Corruption Perception Index – CPI, Transparency International), Srbija i Crna Gora se nalazi u grupi visoko korumpiranih zemalja (u 2004. godini na 97. mestu od 145 rangiranih zemalja, sa indeksom od 2,7 na skali od 0 do 10, pri čemu se visoko korumpiranima smatraju one sa indeksom ispod 4). Tokom protekle četiri godine došlo je do izvesnog napretka u odnosu na indeks 1,3 iz 2000. godine.

Budući da je proces ekonomske i društvene tranzicije u mnogim oblastima na početku ili je krenuo pogrešnim tokom, realno je očekivati da nas kao društvo tek očekuje veliki posao na borbi protiv korupcije. Takođe, može se očekivati da će donošenjem Nacionalne antikorupcijske strategije, u čijoj je izradi Transparency Serbia značajno učestvovala biti konačno definisani i opšte prihvaćeni mehanizmi borbe protiv korupcije društva u narednih nekoliko godina.

S obzirom na zatečene probleme i na nove prilike koje se otvaraju da se borba protiv korupcije u Srbiji povede na delotvorniji način nego do sada, Transparency Serbia se opredelila da sprovede proces strateškog planiranja i donese ovaj Strateški okvir kojim definiše ciljeve i pravce svog delovanja u periodu 2005. – 2010., usvajajući pri tom opšte smernice postavljene strateškim okvirom globalne mreže Transparency International.


U tom smislu, vizija i misija organizacije su:

Vizija

Srbija, kao zemlja u kojoj je korupcija svedena na nivo koji ne ugrožava u značajnoj meri ostvarenje javnih interesa, poslovne odnose, politički život zemlje, vladavinu prava, izgradnju zdravih etičkih i kulturnih vrednosti društva, zdravlje, bezbednost i blagostanje građana i zauzimanje željenog položaja u evropskoj i svetskoj zajednici naroda – preobražaj društva zahvaćenog korupcijom u društvo u kojem korupcija postoji.

Misija

Rad na stvaranju ambijenta za promenu društvene klime, kao i stvaranju neophodnih preduslova da se borba protiv korupcije u Srbiji vodi na najbolji mogući način i da ishod te borbe bude uspešan – da se društvo zahvaćeno korupcijom preobrazi u društvo u kojem korupcija postoji.


Uspešna borba protiv korupcije takođe pomaže:

  • Smanjivanju siromaštva i ostvarenju socijalne pravde
  • Izgradnji demokratskog društva i otvorene vlasti
  • Razvoju poslovnih odnosa na poštenijim i vidljivijim osnovama
  • Unapređenju bezbednosti ljudi i zaštiti imovine
  • Stvaranju održivog razvoja i zaštiti životne sredine

    Izazovi sa kojima će se Transparency Serbia na putu ostvarenja svoje misije suočavati:
  • Rad na prevazilaženju stalne pretnje da politička nestabilnost i težak položaj države ugroze davanje primerenog značaja rešavanju problema korupcije i vođenje borbe protiv korupcije na odgovarajući način
  • Rad na povećanju razumevanja problema korupcije i antikorupcijske politike u društvu, izgradnji realnih očekivanja u pogledu ishoda te politike, izgradnji verodostojnih institucija demokratskog društva i spremnosti građana da svojim angažovanjem obezbede da te institucije rade u javnom interesu
  • Unapređenje vizije, sredstava i volje za borbu protiv korupcije i širenje antikorupcijskog fronta na sve stubove društvenog integriteta
  • Obezbeđivanje potrebnih sredstava za adekvatno delovanje i ostvarenje ciljeva organizacije
  • Obezbeđivanje potrebnog stepena vidljivosti rada organizacije u javnosti i među onima sa kojima organizacija treba zajedno da radi na ostvarenju svojih ciljeva
  • Održavanje i stalno unapređenje ugleda koji je organizacija u javnosti stekla svojim delovanjem

    U cilju ostvarivanja vizije i misije, Transparency Serbia će se fokusirati na dalji razvoj:
  • Ekspertske osnove u oblasti borbe protiv korupcije;
  • Odgovarajućih programa za borbu protiv korupcije u Srbiji;
  • Sopstvenih kapaciteta i organizacione strukture;
  • Regionalne saradnje u cilju razmene iskustava i zajedničkog delovanja na polju borbe protiv korupcije u Jugoistočnoj Evropi i šire;
  • Mreže organizacija i pojedinaca sa kojima organizacija sarađuje.

    Transparency Serbia namerava da i ubuduće bude vodeća organizacija u Srbiji po pitanju antikorupcijske politike, sa jasno izgrađenim pristupom, visokim nivoom stručnosti i potrebnim kapacitetima za efikasno sprovođenje antikorupcijskih programa.

    Ključne stavke uspešnog razvoja i primene strateškog okvira su:
    1) razvoj kvalitetnih programa,
    2) umnožavanje izvora finansiranja i
    3) razvoj odgovarajuće organizacione strukture koja će moći da se izbori sa postavljenim izazovima.


    Programi

    U narednom periodu postavljeni su sledeći programski prioriteti:
  • Stvaranje uslova za suzbijanje korupcije u političkom sistemu;
  • Suzbijanje korupcije na dodirnim tačkam javnog i privatnog sektora (javne nabavke, privatizacija i drugo);
  • Stvaranje mehanizama za otklanjanje i efikasno razrešavanje sukoba javnog i privatnog interesa, u korist javnog;
  • Uvođenje etičkih principa u poslovnim odnosima i antikorupcijskih standarda u privatnom sektoru;
  • Podsticanje korišćenja, unapređenje obučenosti, obezbeđenje pravne zaštite i nadzor nad uspešnošću ostvarenja prava na pristup informacijama i drugih mehanizama za postizanje otvorenosti i saradnje vlasti i građana;
  • Unapređenje mehanizama za suzbijanje pranja novca, organizovanog kriminala, oduzimanje nelegalno stečene imovine i nadoknadu štete žrtvama korupcije;
  • Razvoj i sprovođenje antikorupcijskih obrazovnih programa i rad sa obrazovnim institucijama na izradi antikorupcijskih etičkih kodeksa;
  • Povećanje odgovornosti organizacija civilnog društva;
  • Unapređenje efikasnosti i čestitosti institucija i mehanizama koji štite društvo od korupcije (policija, pravosuđe, specijalizovana tela itd), radi što uspešnijeg otkrivanja, obelodanjivanja i kažnjavanja korupcije;
  • Širenje fronta za borbu protiv korupcije kroz tretiranje ovog problema zajedno sa drugim životno važnim pitanjima (npr. zaštita životne sredine, zaštita prava potrošača);
  • Izgradnja mehanizama za merenje prisustva korupcije u pojedinim društvenim sferama i percepcije korupcije među pojedinim kategorijama ljudi radi provere uspešnosti antikorupcijskih mera i osmišljavanja daljeg delovanja.

    U razvoju programa, Transparency Serbia će se oslanjati na sopstvene stručnjake, poznavaoce pojedinih pitanja iz zemlje i inostranstva, ali i na iskustva drugih ogranaka Transparency International i kapacitete sekretarijata Transparency International. Na taj način Transparency Serbia će biti u mogućnosti da osmisli i sprovede kvalitetne antikorupcijske programe, ali i da uspešnije deluje na regionalnom nivou. U tom smislu Transparency Serbia planira da, paralelno sa integracionim procesima na regionalnom nivou, proširi i domet programa na čijem razvoju radi, uključujući i stvaranje regionalne mreže za borbu protiv korupcije. U tom smislu, Transparency Serbia predviđa i neophodnost saradnje sa ekspertskim organizacijama, specijalizovanim za oblasti koje imaju značajnih dodirnih tačaka sa borbom protiv korupcije (prevencija organizovanog kriminala, zaštita ljudskih prava, transarentnost javnih finansija, edukacija građana, medija i javnih službenika i druge).

    Takođe, Transparency Serbia će posebnu pažnju obratiti na povećanje sopstvene vidljivosti i prepoznatljivosti u javnosti izgradnjom, kao politički nepristrasne, stručne i aktivne organizacije, koja je sposobna da prepozna suštinu problema, osmisli sama ili u saradnji sa drugima rešenje za njegovo prevazilaženje, i spremna da svima koji žele da se sa korupcijom izbore pruži pomoć i podršku u okviru svojih mogućnosti i statutom definisanog načina delovanja.


    Razvoj finansijske osnove

    Imajući u vidu ekonomsku situaciju u kojoj se nalazi Srbija, nije izgledno da će i u periodu koji pokriva ovaj Strateški okvir država i privatni sektor u pretežnoj meri biti u mogućnosti da finansijski podrže programe i razvoj organizacije. U tom smislu, Transparency Serbia je svesna da će se najverovatnije u svom finansiranju dominantno oslanjati na podršku stranih i međunarodnih donatorskih institucija.
  • U traženju neophodnih sredstava Transparency Serbia će se truditi da, u što je moguće većoj meri, obezbedi finansijsku nezavisnost, težeći tome da sredstva za sprovođenje projekata i rad organizacije dođu iz različitih izvora;
  • Transparency Serbia će se angažovati na dobijanju do sada manje zastupljenih oblika finansijske podrške za sprovođenje svojih programa i rad organizacije – konkurisanjem za sredstva iz budžeta države, lokalnih samouprava i slično, razvojem saradnje sa privatnim sektorom i sprovođenjem programa koji se delimično samofinansiraju;
  • Transparency Serbia će obezbediti da informacijame o njenom finansiranju i nalazima revizora o finansijskom poslovanju budu dostupni finansijerima i drugim subjektima (objavljivanje završnog računa i nalaza revizije na internet prezentaciji), kao i to da rezultati postignuti uz upotrebu tih finansijskih sredstava budu vidljivi i proverljivi.

    Razvoj organizacije

    Razvoj organizacije podrazumeva:
  • Jačanje kapaciteta organizacije (sticanje potrebnih materijalnih resursa, unapređenje postojeće organizacione strukture i angažovanje novih pojedinaca u radu organizacije) i
  • Povećanu saradnju sa drugim organizacijama i ograncima Transparency International-a na polju borbe protiv korupcije, radi jačanja ekspertize, razmene iskustava i ostvarenja ciljeva organizacije.
    Transparency Serbia će, u izgradnji sopstvene organizacione infrastrukture, posebnu pažnju pokloniti unapređenju mera za odgovornost funkcionera i angažovanih lica za ostvarenje njihovih zadataka, obezbeđenju pravovremenog praćenja i reagovanja na razvoj situacije u pogledu pitanja od značaja za ostvarenje programskih ciljeva, očuvanju političke nepristrasnosti, zastupljenosti predstavnika različitih društvenih grupa, prevenciji i razrešavanju sukoba interesa, razvoju zdravih međuljudskih odnosa, očuvanju i unapređenju ugleda organizacije, promociji otvorenosti u radu rukovodstva organizacije i njenih članova, kao i dostupnosti informacija o finansiranju organizacije.
  • Vesti