Nedovoljno transparentna procedura, neobrazložene promene i korisni predlozi
Transparentnost Srbija (deo Transparency International) ukazuje da je predlog izmena i dopuna Zakona o javnim nabavkama Vlada uputila u Narodnu skupštinu bez javne rasprave, iako je ona bila obavezna po osnovu oba kriterijuma iz Zakona o državnoj upravi i Poslovnika Vlade. Naša organizacija ističe, da je takvo postupanje (inače ovaj predlog zakona nije jedinstven slučaj), direktno suprotno i političkom programu aktuelne Vlade iz aprila 2014 i usvojenim strateškim aktima.
Odsustvo javne rasprave je korak nazad i za samu Narodnu skupštinu. Naime, o predlogu aktuelnog Zakona o javnim nabavkama, 2012, je tadašnja poslanička grupa SNS, kao predlagač, organizovala javnu raspravu (iako nije bila u obavezi da to učini), a pre nekoliko meseci skupštinski odbor za finansije je formirao radnu grupu za izmenu ovog akta. Sada, umesto da taj odbor formuliše izmene na osnovu predloga drugih institucija i zainteresovanih strana, Skupština, po hitnom postupku raspravlja o predlogu Vlade.
Po oceni naše organizacije, među predlozima ima dosta korisnih, uključujući i neke za koje smo se u prethodnom periodu javno zalagali , ali i onih za koje smatramo da su korak unazad. Mnogi problemi su i dalje ostali nerešeni.
Prvo, pozitivne promene se mogu primetiti u tome što se predviđa objavljivanje većeg broja dokumenata na Portalu javnih nabavki – npr. interni akt naručioca o javnim nabavkama. Takođe, nekih pozitivnih promena ima u oblasti uređivanja konkuretnog dijaloga, kod uvođenja obaveze da se centralizovane nabavke oblikuju po partijama uvek kada je to moguće.
Drugo, kao korisne se mogu istaći izmene u članu 77. i 78. i 79. kojima se smanjuje administriranje (količina dokumenata koje ponuđači moraju da dostave). Takođe, limitiraju se naručioci kod zahteva u pogledu finansijskog kapaciteta ponuđača ali ovo pravilo je, nažalost relativizovano.
Kao treće, smatramo da je dobro što će u matičnom zakonu o javnim nabavkama biti detaljnije uređena pravila za nabavke nakon elementarnih nepogoda, tehnoloških nesreća i udesa, umesto da se to čini ad hok propisima, poput Zakona o otklanjanju posledica poplava u Republici Srbiji
Kao četvrto, među promenama u oblasti izuzetaka korisna može biti odredba o sprovođenju nabavki iz kredita, gde se precizira da se primena Zakona o javnim nabavkama može isključiti tek ako nabavku većinski finansira strani kreditor.
I kao poslednje, u pogledu pitanja zaštite prava, uočljive su korisne novine u pogledu sastava Komisije (veći broj članova).
Loša je međutim, namera da se ograniči podnošenje zahteva za zaštitu prava, kroz limitiranje pojma „zainteresovanog lica“ i povećanje taksi. U situaciji kada najveći broj kršenja Zakona o javnim nabavkama ne bude uopšte prijavljen, svako limitiranje mehanizama zaštite daje nove šanse da one i dalje ostanu skrivene.
Među lošim rešenjim u predloženim izmenam i dopunama Zakona, nalaze se i:
- Promenjena je definicija ključnog pojma ovog zakona - „naručioca“ - a da nije ni rečju objašnjenokakvi će biti efekti tih promena. Naime, moglo bi se zaključiti da će neka preduzeća u državnom vlasništvu ubuduće biti izuzeta iz sistema javnih nabavki.
- Predlaže se brisanje definicije pojma istovrsnosti (dobara, usluga i radova) koji se nabavljaju. Iako su kritike sadašnjeg rešenja možda osnovane, po pravnu sigurnost veću opasnost predstavlja da ovih definicija uopšte nema, jer su obaveze naručioca vezane za istovrsne nabavke u toku jedne budžetske godine.
- Odredbe o „mešovitim nabavkama“, mada potencijalno korisne, nisu jasno napisane, niti su obrazložene.
- Proširuje se broj situacija u kojima se Zakon o javnim nabavkama neće primenjivati, što se obrazlaže „usklađivanjem sa Direktivom“. Podsećamo da pravila iz direktiva EU predstavljaju minimalni standard – članice EU ne smeju uvoditi izuzetke koji nisu pomenuti u Direktivi, ali svakako nisu u obavezi da uvedu sve potencijalne izuzetke iz Direktive.
- Ukida se odredba prema kojoj se umesto ZJN mogao primenjivati postupak nabavke koji prethodno odobri Ministarstvo finansija – to sada može biti bilo koje pravilo međunarodne organizacije ili finansijske institucije.
- Takođe, iz primene zakona su sada izuzete i nabavke vrednosti između 400 i 500 hiljada dinara.
- Još uvek se ne mogu sagledati efekti primene zanimljivog ali nedovoljnoobrazloženog izuzetka broj 17) . Ovaj izuzetak bi trebalo da uredi situacije kada će se budžet, umesto kroz nabavke, trošiti kroz subvencije, podršku projektima od javnog interesa i slično, ali to po oceni naše organizacije, nije učinjeno dovoljno jasno. Jedan od problema u budžetskom sistemu je i to što nije bilo efikasnog mehanizma prethodne kontrole, pa se dešavalo da nešto što je predmet nabavke bude finansirano kao donacija ili subvencija.
- Među predlozima ima i normi u kojima se koriste nedovoljno precizni pojmovi i jezičke konstrukcije koje nisu u skladu sa ključnim normamapravnog sistema, a kao primer se može navesti novi član 7a koji uređuje nabavke od povezanih pravnih lica. Kuriozitet je da je obrazloženje ovog novog pravila čak 12 puta kraće od same norme! Sličan je slučaj i sa članom 64, gde se,po našem mišljenju na nejasan način „precizira“ šta sve naručilac ne može da radi kod procene vrednosti nabavke.
- U oblasti „borbe protiv korupcije“ izmenama se odustaje od koncepta koji, suprotno odredbama Zakona iz 2012, nije sproveden u delo. Drugim rečima, očigledno je da se zakon prilagođava stanju na terenu, umesto da se efikasnim nadzorom obezbedi njegova primena. Tako se propust Vlade da donese plan borbe protiv korupcije u javnim nabavkama, na predlog Uprave za javne nabavke i Agencije za borbu protiv korupcije, ukida brisanjem te odredbe. Takođe se ukida i obaveza da veći naručioci uspostave Službu za kontrolu javnih nabavki.
- Dosadašnje apsolutne zabrane iz člana 23. i 30. (saradnja lica koja su pripremala javnu nabavku sa ponuđačima, zabrana zaključenja ugovora u slučaju postojanja sukoba interesa), sada se relativizuju. To po oceni TS otvara širok prostor za različita tumačenja, usled čega se može dogoditi da norme u potpunosti ostanu bez efekta.
- Negativne reference, koje ni do sada nisu primenjivane, u predlogu Vlade Srbije potpuno gube smisao uvođenjem diskrecionog prava da naručilac odbije ponudu, umesto ranijeg pravila da to obavezno u nekim slučajevima učini.
- Promene odredaba koje se odnose na planiranje javnih nabavki, uz pozivanje na potrebu veće fleksibilinosti, koja je nesumnjivo postojala, donose relativizaciju. Tako će biti moguće sprovoditi nabavku van plana „kada javnu nabavku nije moguće unapred planirati ili iz razloga hitnosti“, pri čemu nije predviđen mehanizam prethodne kontrole postojanja tih uslova, što je po našem gledištu veoma rizično.
- Na sličan način štetna može biti i mogućnost da se podaci u planu javnih nabavki ne objave zbog „poslovne tajne“, pri čemu se pojam te vrste tajnosti ne vezuje za pravila iz Zakona o javnim nabavkama (javni sektor), već za pravila koja važe za sve privredne subjekte.
Zbog ovih nedostataka, smatramo da nije dobro da se usvoji aktuelni predlog. O izmenama ZJN treba da se održi javna rasprava i da nakon toga Skupština usvoji sveobuhvatne izmene Zakona o javnim nabavkama.
Transparentnost – Srbija
Beograd, 30. jula 2015.
Vesti
Predstavljanje studije Sistem društvenog integriteta, Srbija 2023
Transparentnost Srbija, u četvrtak, 25. aprila 2024.godine organizuje konferenciju na kojoj će biti predstavljeni glavni nalazi istraživanja „Sistem društvenog integriteta, Srbija 2023“. Istraživanje je urađeno u okviru regionalnog projekta Transparency…
Predizborno rasipanje javnih resursa
Predizborni period obiluje iskušenjima za partije koje su na vlasti da uvećaju javnu potrošnju na rashode koji im mogu doneti popularnost kod birača, kako bi na tim izborima ostvarili bolji…
Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora
Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora…
TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR
Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023…
Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno…
Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu…
MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio…
Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom…
Zašto su za Srbiju važne preporuke GRECO i šta je…
Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije…
Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još…
Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za…
ODIHR zatražio poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe…
Posmatračka misija ODIHR je i u konačnom izveštaju o decembarskim izborima potvrdila neke od nalaza do kojih je došla Transparentnost Srbija u okviru monitoringa izborne kampanje, a veliki broj preporuka…
Troškovi beogradske kampanje – šta je prikazano, a šta nedostaje
Iako je na beogradskim lokalnim izborima bilo 14 izbornih lista, a rok za predaju konačnih finansijskih izveštaja je istekao pre šest dana, za sada je ih objavljeno samo devet. Sudeći…
Glavni kriterijum za izbor ponuđača u čak 96 odsto tendera…
Jedan od glavnih problema javnih nabavki u Srbiji godinama unazad su transparentnost i fer kriterijumi, zbog kojih je broj ponuđača po tenderu na znatno nižem nivou nego u zemljama EU. Najniža…
Srbija nastavlja pad na svetskoj listi Indeksa percepcije korupcije Transparency…
U Srbiji nema političke volje da se smanji korupcija, vlast zaobilazi zakone o javnim nabavkama, donosi posebne zakone za milionske projekte koji su joj važni, ne donosi strategiju, a sve…
Reagovanje na saopštenje Agencije za sprečavanje korupcije od 12. januara…
Agencija za sprečavanje korupcije je izdala saopštenje pod naslovom „NEUTEMELJENE TVRDNJE DIREKTORA „TRANSPARENTNOST SRBIJA“ u kome se ne citira ni jedna izjava predstavnika TS koja bi za Agenciju sporna. Štaviše…
Raspodela novca iz budžeta parlamentarnim strankama
Izborne liste koje su prešle cenzus na decembarskim izborima svakog meseca će dobijati iz republičkog budžeta nešto više od 1,3 miliona evra – pokazuje proračun organizacije Transparentnost Srbija. Raspodela ovog…
Transparentnost Srbija u 2023. godini
Protekla godina nije Srbiji donela napredak u borbi protiv korupcije, niti promenu u odnosu prema najvažnijim antikorupcijskim mehanizmima. Brižno se negovala netransparentnost, raspiali su se javni resursikoristili su se oprobani…
Neradni dani tokom praznika
Obaveštavamo vas da zbog predstojećih praznika kancelarija TS neće raditi od 31. decembra do 7. januara. Prvi radni dan u 2023. godini biće ponedeljak, 8. januar.
TS poziva MUP i VJT da objave dodatne …
Informacije koje su javnosti predstavili Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, kao i Više javno tužilaštvo u Beogradu, povodom tvrdnji o nezakonitosti u biračkom spisku i kupovini…
Upozorenje na pokazatelje ozbiljnih povreda u vezi sa izborima
Državni organi u Srbiji bi, bez dodatnog odlaganja, trebalo da utvrde da li je vladajuća partija zloupotrebila javne institucije i resurse i da li je organizovala kupovinu glasova u cilju…
U izbornoj kampanji nejasna granica između države i stranke –…
Posmatračka misija ODIHR-a je već u preliminarom izveštaju istakla ne samo nedostatke zakonskih rešenja već i brojna ozbiljna kršenja zakona tokom kampanje i izbornog dana, među kojima su i problemi…
Monitoring izborne kampanje - drugi presek
Transparentnost Srbija predstavila je nalaze iz monitoringa izborne kampanje. Reč je o drugom preseku. Analizirani su troškovi izborne kampanje, preliminarni izveštaji, funkcionerska kampanja, pojavljivanje političkih aktera na naslovnim stranicama štampe…
Konferencija za novinare - Monitoring izborne kampanje 2023
Organizacija Transparentnost Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije "Monitoring izborne kampanje 2023" Konferencija će biti održana u četvrtak, 14. decembra 2023. godine, sa početkom u 12 časova, u Medija centru (Terazije 4…
Neispunjene obaveze i prioriteti za borbu protiv korupcije
Međunarodni dan borbe protiv korupcije, 9. decembar, dobar je povod da se Skupština i Vlada koji će biti formirani posle predstojećih izbora, pozovu da konačno usvoje jedan od najefikasnijih mehanizama…
Prvi nalazi o finansiranju kampanje 2023.
Srbija je ušla u novi izborni proces, a da nije rešen ni jedan od problema u oblasti finansiranja kampanje i sprečavanja zloupotrebe javnih resursa. Štaviše, nije bilo ni pokušaja da…
Monitoring izborne kampanje 2023 – funkcionerska kampanja, prijave zbog kršenja…
Organizacija Transparentnost – Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije Monitoring izborne kampanje 2023 – funkcionerska kampanja, prijave zbog kršenja zakona, finansiranje kampanje – prvi presek Konferencija će biti održana u ponedeljak, 4. decembra…
Izveštaj Koalicije prEUgovor: Srbija devet godina tapka u mestu
Srbija već devet godina tapka u mestu kada je u pitanju članstvo u Evropskoj uniji, a u najvažnijim oblastima koje se tiču vladavine prava konstantno izostaje suštinski napredak, izjavila je…
Predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji
Koalicija prEUgovor Vas poziva na predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji Vreme: sreda, 22. novembar 2023, 11:00-12:30 Mesto: Hotel Metropol Palace, Bulevar kralja Aleksandra 69, Beograd Koalicija prEUgovor predstavlja…
Izveštaj Evropske komisije – blagonaklon zaključak o napretku i brojni…
Ocena Evropske komisije[1] o „ograničenom napretku“ Srbije u borbi protiv korupcije je previše blagonaklona. S druge strane, izveštaj EK je značajan, jer ukazuje na neke od najvažnijih nerešenih problema, uključujući…
Rad privremenih organa tokom izborne kampanje mora da bude transparentan
Transparentnost Srbija ukazala je predsednicima i članovima privremenih organa u 65 gradova i opština da imaju obavezu da obezbede javnost svog rada, omogućavanjem novinarima da prisustvuju sednicama i objavljivanjem obrazloženja…
Uvod u lokalne izbore počeo prekršajima
Informacije o tome da su čelnici oko 70 gradova i opština podneli ostavke, usled čega im je prestao mandat, ne mogu se pronaći na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije. To…
Amandman na Zakon o elektronskim medijima ne rešava problem „funkcionerske…
Odredba danas izglasanog Zakona o elektronskim medijima, ni sa amandmanom koji je usvojen na skupštinskom Odboru za informisanje, navodno radi ispunjenja preporuke ODIHR, ne rešava probleme koji se odnose na…
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5