Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio premijerki

Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom odgovoru koji je Transparentnost Srbija dobila od Ministarstva unutrašnjih poslova. U intervjuu na TV Prva, povodom objavljenog priloga N1 o mogućem organizovanom fiktivnom preseljenju stanovnika Male Krsne u beogradsku opštinu Voždovac, predsednica Vlade, Ana Brnabić, rekla je da je ona proverila i utvrdila koliko je osoba iz Male Krsne registrovano za glasanje u Beogradu, i da to svako može da proveri. „Ja sam proverila odmah i svako može da proveri, nije nešto...

Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još nisu ostvarene

Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije u postupanju izvršne vlasti. Međutim, do sada je učinjeno veoma malo, iako je prvi postavljeni rok za realizaciju istekao još 30. septembra 2023, pokazuje analiza koju je danas objavila Transparentnost Srbija. Predmet ove analize bilo je četrnaest preporuka koje se odnose na suzbijanje korupcije u okviru izvršne vlasti (predsednik Republike, Vlada i ministri), dok se preostalih deset preporuka odnosi na policiju. Na osnovu ovih preporuka Srbija je trebalo da...

ODIHR zatražio poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe javnih resursa „daleko pre sledećih izbora“

Posmatračka misija ODIHR je i u konačnom izveštaju o decembarskim izborima potvrdila neke od nalaza do kojih je došla Transparentnost Srbija u okviru monitoringa izborne kampanje, a veliki broj preporuka odnosi se na nerešena pitanja finansiranja izborne kampanje, zloupotrebe javnih resursa i učešća javnih funkcionera u kampanji. Izveštaj OEBS-ove Kancelarije za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) o izborima u Srbiji održanim 17. decembra 2023. godine sadrži, pored 25 aktuelnih preporuka, i podsećanje na brojne neispunjene i delimično ispunjene preporuke iz ranijih izveštaja. Ukoliko bi Vlada Srbije rešila da ovaj put postupi po preporukama ODIHR, umesto da ih ignoriše, kao...

Sumnje u zloupotrebe ostale neispitane

Transparentnost Srbija (deo mreže Transparency International) sa žaljenjem konstatuje da će  sledeće nedelje po svoj prilici nastupiti zakonska zastarelost uslučaju sumnje na korupciju u kome čak ni navodi iz sudske presude nisu bili dovoljan osnov tužilaštvu za pokretanje krivičnog postupka.

Tužilaštvo je gotovo deset godina odbijalo da postupi po krivičnim prijavama građevinskog inspektora Zorana Jovanovića koji je izneo sumnju na zloupotrebu ovlašćenja i nenamensko trošenje sredstava grada Novog Sada (najmanje 2 miliona dinara). Jovanović je ostao bez posla zato što je odbio da potpiše zaključke o troškovima kojima bi opravdao već neosnovano izvršenu isplatu iz budžeta Grada. 

Inspektor je, naime, vodio tri slučaja uklanjanja bespravno podignutih objekata. U jednom slučaju je bilo angažovano preduzeće radi „prinudnog izvršenja”. Iako je prinudno rušenje zaista izvedeno samo u jednom slučaju, troškovi su isplaćeni za sva tri. Čak i tom prilikom, troškovi su bili uvećani preko stvarne vrednosti. Novac je isplaćen bez donetog zaključka o troškovima, a inspektor Jovanović nije podlegao pritiscima pretpostavljenih da zaključke o (nepostojećim) troškovima naknadno donese. Predmeti su mu oduzeti, a kao odmazda, protiv njega je pokrenut disciplinski postupak koji se završio otpuštanjem sa posla 2005. godine.

Usledio je radni spor pred sudom, koji je i dalje u toku. U jednoj od presuda, novosadski Apelacioni sud je (novembra 2013), potvrdio da nije bilo «prinudnog izvršenja» u dva predmeta dok u trećem troškovi nisu ispravno obračunati. To je praktično bila optužba protiv Jovanovićevih bivših šefova - da su izvršili isplatu sredstava za nešto čega nije bilo, te da su time oštetili budžet Grada Novog Sada.

Međutim, ni ovakvo utvrđeno činjenično stanje u jednom sudskom predmetu nije bilo dovoljno za Osnovno javno tužilaštvo u Novom Sadu da ponovo razmotri ranije odbačene krivične prijave koje je gospodin Zoran Jovanović podneo još 2006. godine. Te krivične prijave Jovanović je potkrepio presudom i zapisnikom budžetske inspekcije iz oktobra 2013. kojim su konstatovani brojni propusti u vezi sa pomenutim postupcima. Krivične prijave su podnete protiv načelnice, zamenika načelnice i glavnog građevinskog inspektora iz Odeljenja za građevinsku inpekciju pri Gradskoj upravi za inspekcijske poslove grada Novog Sada, lica odgovornog za izvođenje radova iz Javno-komunalnog preduzeća za održavanje stambenih i poslovnih prostora ,,Stan’’ iz Novog Sada i odgovornog lica koje je predstavljalo nadzorni organ, JP ,,Zavod za izgradnju grada Novi Sad’’. 

Transparentnost Srbija je  pratila ovaj slučaj od kad se Zoran Jovanović obratio našem pravnom savetovalištu (ALAC) 2007. godine, a početkom 2015. je pozvala Više tužilaštvo u Novom Sadu da reaguje. Ovo tužilaštvo je u aprilu izvestilo našu organizaciju da je navode  pritužbe ocenilo osnovanim i da je naložilo da se utvrdi da li postoji osnov za krivično gonjenje. Dva meseca kasnije, g. Jovanović je dobio od Osnovnog tužilaštva dopis da su nakon izvršenih provera utvrdili da nema osnova za pokretanje postupka!

Transparentnost je sada zatražila od Osnovnog tužilaštva obrazloženo rešenje o odbacivanju krivične prijave, kako bi se videlo na osnovu čega su zaključili da nema krivične odgovornosti. Od Višeg tužilaštva u Novom Sadu smo zatražili informaciju o rezultatima provera koje su naložili, u vezi sa postupanjem Osnovnog tužilaštva. Konačno, od Republičkog javnog tužilaštva, Odeljenja za borbu protiv korupcije, tražili smo informacije o proverama u vezi sa postupanjem Osnovnog i Višeg tužilaštva u Novom Sadu. Ti podaci će možda pomoći da se utvrdi koja institucija je ,,zatajila’’ u ovom slučaju, ali ne i da se ozbiljne sumnje u zloupotrebe ispitaju, niti da se nadoknadi eventualno počinjena šteta. 

Građevinski inspektor g. Jovanović je bio dovoljno hrabar da pored borbe za svoja prava pokuša da uradi nešto i za interes svoga grada, ali za to nije nagrađen onako kako se moglo očekivati- da će ozbiljna sumnja u postojanje krivične odgovornosti gradskih funkcionera i službenika biti ispitana pred sudom. Ostaje da se nadamo da će ovaj slučaj makar poslužiti za primer i da ni jedan budući ,,uzbunjivač’’ neće biti na sličan način obeshrabren u svom građanskom i demokratskom aktivizmu.

Transparentnost – Srbija, 1. oktobra 2015 

Dodatni detalji o ovom slučaju, na stranici Inicijative i analize, u dokumentu "Slucaj gradjevinskog inspektora iz novog sada decembar 2014.doc"

Vesti