Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio premijerki

Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom odgovoru koji je Transparentnost Srbija dobila od Ministarstva unutrašnjih poslova. U intervjuu na TV Prva, povodom objavljenog priloga N1 o mogućem organizovanom fiktivnom preseljenju stanovnika Male Krsne u beogradsku opštinu Voždovac, predsednica Vlade, Ana Brnabić, rekla je da je ona proverila i utvrdila koliko je osoba iz Male Krsne registrovano za glasanje u Beogradu, i da to svako može da proveri. „Ja sam proverila odmah i svako može da proveri, nije nešto...

Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još nisu ostvarene

Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije u postupanju izvršne vlasti. Međutim, do sada je učinjeno veoma malo, iako je prvi postavljeni rok za realizaciju istekao još 30. septembra 2023, pokazuje analiza koju je danas objavila Transparentnost Srbija. Predmet ove analize bilo je četrnaest preporuka koje se odnose na suzbijanje korupcije u okviru izvršne vlasti (predsednik Republike, Vlada i ministri), dok se preostalih deset preporuka odnosi na policiju. Na osnovu ovih preporuka Srbija je trebalo da...

ODIHR zatražio poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe javnih resursa „daleko pre sledećih izbora“

Posmatračka misija ODIHR je i u konačnom izveštaju o decembarskim izborima potvrdila neke od nalaza do kojih je došla Transparentnost Srbija u okviru monitoringa izborne kampanje, a veliki broj preporuka odnosi se na nerešena pitanja finansiranja izborne kampanje, zloupotrebe javnih resursa i učešća javnih funkcionera u kampanji. Izveštaj OEBS-ove Kancelarije za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) o izborima u Srbiji održanim 17. decembra 2023. godine sadrži, pored 25 aktuelnih preporuka, i podsećanje na brojne neispunjene i delimično ispunjene preporuke iz ranijih izveštaja. Ukoliko bi Vlada Srbije rešila da ovaj put postupi po preporukama ODIHR, umesto da ih ignoriše, kao...

Juriš u medije preko promotivnih aktivnosti funkcionera

I u ovoj izbornoj kampanji državni funkcioneri imaju veliki broj "promotivnih aktivnosti", čiji je glavni cilj osvajanje prostora u medijima, van termina rezervisanih za stranačko predstavljanje.
 
Prve, preliminarne, nalaze monitoringa koji sprovodi Transparentnost Srbija predstavio je saradnik TS Zlatko Minić na konferenciji za novinare Novosadske novinarske škole u Medija centru (http://goo.gl/7DRPPf).
 
U monitoringu koji obuhvata tri nedelje kampanje (od 14. marta do 3. aprila) zabeležen je značajan rast broja promotivnih aktivnosti u odnosu na tri nedelje u istom periodu 2015. godine (posmatrane kako bismo uporedili izborni i "vanizborni" period).
 
Ovaj rezultat je utoliko značajniji, jer je i u toku 2015. broj "promotivnih" aktivnosti bio relativno visok. To je, naime, posledica činjenice da je određeni broj zvaničnika, prvenstveno republičkih, u stalnoj "funkcionerskoj kampanji" još od polovine 2014. godine.
 
Za neke od promotivnih aktivnosti, zabeleženih u protekle tri sedmice, teško je zaključiti kakvo je objašnjenje za angažovanje državnih funkcionera - na primer, ministar za rad, boračka i socijalna pitanja porinuo je morski brod u brodogradilištu kod Zrenjanina ili ministar pravde i direktor Kancelarije za Kosovo i Metohiju otvorili su minijaturni park ("urbani džep") na opštini Vračar.
 
Što se konkretnih brojeva tiče, najviše aktivnosti (ne računajući tu stranačke skupove i aktivnosti državnih organa koji su u "redovnom opisu posla", poput sednica Vlade) za ovaj 21 dan imao je premijer Vučić - 28, slede gradski funkcioneri Siniša Mali i Goran Vesić i ministar Vulin sa po 25 aktivnosti. Daleko ispod njih na listi su direktor Kancelariej za KiM sa 14, ministar Stefanović sa 12, Ivica Dačić sa 10 i potpredsednik Vlade Vojvodine Miroslav Vasin sa devet aktivnosti.
 
Kada se izdvoje samo promotivne aktivnosti (posete firmama, školama, bolnicama, sudovima, otvaranje fabrika, gradilišta, sajmova, potpisivanja ugovora i memoranduma o izgradnji i ulaganju, stipendiranju, predstavljanje planova izgradnje, uručenje stipendija, pomoći i poklona, razgovor sa građanima, radnicima...) ubedljivo vode Mali (23), Vesič (22), Vulin (20), dok je Vučić za sada bez podijuma, na četvrtom mestu, sa 13 promotivnih aktivnosti.
 
Primetno je da je Zorana Mihajlović, koja je imala najviše proomotivnih aktivnosti 2014. godine, sada manje aktivna kao državni funkcioner (četiri promotivne i četiri ostale aktivnosti). U ostale aktivnosti, inače, spadaju sastanci u kabinetu, u inostranstvu, sastanci sa domaćim zvaničnicima u drugim gradovima, manifestacije poput okruglih stolova, konferencija i sl.
Ogromna aktivnost gradskih funkcionera, iako nisu raspisani izbori za Skupštinu grada, usmerena je na izbore za gradske opštine. Tako se na sajtu www.beograd.rs može naći izveštaj sa aktivnosti na kojoj su trojica državnih funkcionera promovisali gradske i kritikovali opštinske vlasti koje nisu iz iste političke opcije (http://goo.gl/rX2k5z).
vracar urbani dzep 2
 
Kad već pominjemo gradske funkcionere, u monitoringu je uočeno i da pojedini državni organi redovno organizuju prevoz novinara na svoje promotivne aktivnosti. U tome prednjače upravo gradski funkcioneri Siniša Mali i Goran Vesić ali i predsednik Vlade Vojvodine Bojan Pajtić.
 
U monitoringu je uočeno da se ponavlja situacija viđena i na ranijim izborima (2012. i 2014. godine) - funkcioneri organizuju neki "pseudodogađaj", promotivnu aktivnost, na koju često povedu i novinare, a potom u istom mestu, malo potom, drže stranačke skupove.
 
Primeri za takvo postupanje su:
 
VELIKO GRADIŠTE - U 11 sati ministar zdravlja Zlatibor Lončar obići će Dom zdravlja u velikom Gradištu i ambulantu u Srednjevu.
SREDNJEVO - U 12 sati ispred zdravstvene stanice u Srednjevu član Predsedništva Srpske napredne stranke Zlatibor Lončar razgovaraće sa meštanima Srednjeva.
 
KRAGUJEVAC - U 10 sati ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Aleksandar Vulin otvoriće renovirani Centar za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju u Zavodu za smeštaj odraslih lica "Male pčelice".
KRAGUJEVAC - U 11 sati Gradski odbor Pokreta socijalista organizuje konferenciju za medije na kojoj će lider te stranke Aleksandar Vulin najaviti početak izborne kampanje u Kragujevcu.
 
SMEDEREVO - U 11.00 u selu Vučak direktor Kancelarije za Kosovo i Metohiju Marko Djurić razgovaraće sa meštanima tog sela u koje su se doselili Srbi sa KiM. U 12.00 u Kovačićevu on će razgovarati sa interno raseljenima sa KiM smeštenim u dve zgrade, nakon čega će dati izjavu. Prevoz u 9.15 sa parkinga ispred istočnog ulaza Palate Srbije (Bulevar Mihaja Pupina 2).
SMEDEREVO - U 13 sati član Predsedništva SNS Marko Djurić razgovaraće sa raseljenim licima sa KiM i gradjanima Smedereva na Tribini u Centru za kulturu.
 
Kao pozitivno, za sada se može notirati da je predsednik Srbije, iako se "nudio" da pomogne SNS u kampanji (http://goo.gl/CXJzl0) potpuno pasivan, kao i 2014. godine - za tri posmatrane nedelje nije imao niti jednu promotivnu aktivnost. Pozitivnim bi se moglo označiti i to da Aleksandar Vučić ima znatno manje vezivanja državnih promotivnih aktivnosti sa stranačkim skupovima, nego na izborima 2014. godine.
 
Na današnjoj prezentaciji ukazano je da ovakvi "psuedodogađaji" nisu srpski izum i da slični pokušaji funkcionera postoje u mnogim zemljama, pa i onima sa dugom demokratskom tradicijom. Ono što se razlikuje jeste odnos medija prema takvim događajima. Dok drugde postoje propisi ili dobra praksa, pa mediji razgraničavaju šta je zaista vest, a šta promotivna aktivnost i izveštavanje o funkcionerima koji su u kampanji ograničavaju na suštinu informacije, ponekad čak bez tona ili slike, u medijima u Srbiji takvi događaji dominiraju vestima, van termina predviđenih za izborni marketing.
 
Rešenje može biti u samim medijima koji bi prepoznali šta je vest i koji bi bili uzdržani prema ovakim aktivnostima, može se (za elektronske medije) tražiti kroz pravila koja bi propisalo regulatornu telo ili kroz regulisanje u okviru izbornog zakonodavstva šta funkcioneri smeju a šta ne smeju da rade u kampanji (kao što je učinjeno u nekim zemljama u okruženju).
 
Jer, kao što je TS više puta naglašavala, život ne treba da stane tokom kampanje, ali ne mora svaku traku na svakom novoizgrađenom kilometru ili obnovljenom toaletu da preseče državni funkcioner.
 
funkcionerska kampanja predstavljanje
 
foto: www.beograd.rs i www.mc.rs

Vesti