Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI 2017
  • Subvencije investitorima - svrsishodna državna pomoć ili promocija
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Funkcionerska kampanja - zloupotreba javnih resursa
  • Beograd na vodi - geneza slučaja
  • Politički uticaj na javna preduzeća i medije

Pod lupom

Prev Next

Koncesija za aerodrom - mogući rizici

Dok čekamo potpisivanje ugovora o koncesiji za Aerodrom "Nikola Tesla", pojavile su se dve analize u kojima se uz pozitivne komentare u vezi sa finansijskim okvirom za ovu tranasakciju, upozorava na moguće rizike, a na osnovu onoga što su do sada zvaničnici saopštili, uporednih iskustava i saznanja autora. Izdvajaju se sledeća pitanja na koja treba obratiti pažnju kada se objavi ugovor, odnosno na koja bi se mogalo tražiti izjašnjenje zvaničnika i pre potpisivanja ugovora: Ograničavanje broja putnika na drugim aerodromima u zemlji i zašto je dat pristanak na tako nešto (ako je tačno da je dat); Da li je očekivano plaćanje naknade uslovljeno...

Rad Agencije za borbu protiv korupcije bi mogao biti blokiran

  Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić kaže za Insajder da je tačno da Odbor Agencije za borbu protiv korupcije nije mogao da diskvalifikuje Dragana Sikimića kao kandidata za direktora Agencije, ali je u praksi lako zamisliti brojne situacije i odlučivanje o brojnim pitanjima u kojima bi rad Agencije mogao da bude blokiran zbog njegove povezanosti sa strankom Naime, Odbor Agencije za borbu protiv korupcije je povodom brojnih pitanja u vezi s povezanošću novog direktora Dragana Sikimića i SNS odgovorio da mu te činjenice nisu bile poznate, ali i da jesu, ne bi bile od uticaja jer zakon predviđa da kandidat za direktora ne...

Povezanost direktora Agencije sa strankom

Transparentnost Srbija poziva Odbor Agencije da ispita podatke o mogućoj političkoj povezanosti novoizabranog direktora Agencije i da obavesti javnost o svojim nalazima. Vest prema kojoj je za novog direktora Agencije za borbu protiv korupcije izabran kandidat (Dragan Sikimić) koji, sudeći po objavljenom, ispunjava sve zakonske uslove, ali je na predlog jedne političke stranke bio član tela koje je sprovodilo predsedničke izbore na opštini Zemun 2017, ne ide u prilog očekivanjima da Agencija nepristrasno sprovode do kraja kontrolu finansiranja izborne kampanje sa tih izbora ili na budućim lokalnim izborima, što je jedna od glavnih zakonskih obaveza ovog organa. Podsećamo da je Agencija...

Političke stranke u gradskim prostorijama

Korišćenje gradskih prostorija za stranačke aktivnosti nije zabranjeno. Međutim, ono je Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti uslovljeno po dva osnova. Sam način korišćenja prostorija u vlasništvu lokalne samouprave trebalo bi da bude prethodno uređen. Tim pravilima treba da bude propisano da li se opštinske sale i druga sredstva strankama daju na korišćenje besplatno ili uz naknadu, po kojem redosledu se određuje pravo korišćenja ako ima više zainteresovanih za isti termin i slično. Drugi uslov je da se postupa prema svim političkim subjektima jednako. U tom pogledu mogu postojati dileme kod tumačenja zakonskih normi. Na primer, da li je korišćenje pod...

Službena vozila za partijske potrebe

Agencija za borbu protiv korupcije pokrenula je postupak u vezi sa nabavkom automobila preko ustanova socijalne zaštite i gerontoloških ustanova, koje kasnije, bez nadoknade, koristi Ministarstvo rada, kao i u nekoliko slučajeva korišćenja službenih vozila za stranačke svrhe. Agencija, međutim, i dalje tvrdi da svi ministri imaju pravo da kosite službena vozila za odlazak na partijske manifestacije, i to na osnovu pogrešnog tumačenja uredbe. N1 prenosi da je Agencija “formirala predmet i postupa”na osnovu indicija da Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja obnavlja svoj vozni park na taj način što ustanovama socijalne zaštite i gerontološkim centrima prebacuje sredstva za kupovinu...

Javna rasprava i oštre kritike nacrta Zakona o zaštiti podataka o ličnosti

Veoma važan zakon o zaštiti podataka o ličnosti će biti izmenjen. Ministarstvo pravde je postavilo ovaj nacrt na javnu raspravu, koja je otvorena do 15. januara. Detaljne i veoma oštre kritike ovog nacrta izneo je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, koji je nadležan za nadzor nad sprovođenjem ovog zakona. Transparentnost Srbija se nije bavila materijom zaštite podataka o ličnosti, osim u situacijama kada zaštita tog prava može predstavljati razlog za uskraćivanje prava na pristup informacijama. U tom smislu, nacrt zakona sadrži jednu odredbu (član 89), čiji željeni efekti nisu navedeni u obrazloženju Nacrta, dok se, prema...

Prihodi od turizma i novogodišnje javne nabavke

Izjava gradskog menadžera Beograda, Gorana Vesića o tome da je glavni grad za proslavu posetilo čak 130.000 turista i da će grad zaraditi od tih poseta oko 30 miliona evra, neminovno navodi na pomisao da je reč o pokušaju da se opravdaju očigledno preterani izdaci na novogodišnje ukrase, o čemu se mnogo pisalo u poslednjim danima 2017. To bi bilo u redu, kada bi zaista postojao neki pokazatelj da turisti dolaze na proslavu nove godine u Beograd zbog toga što je grad ukrašen ili zbog organizovanog dočeka na trgovima. U stvari, bilo bi dobro kada bi postojao bilo koji dokument iz...

Kako se biraju muzičari za javne manifestacije u Beogradu

Transparentnost Srbija uputila je gradskoj ustanovi Centar beogradskih festivala i Upravi za javne nabavke inicijativu u vezi sa unapređenjem ekonomičnosti, transparentnosti i konkurencije prilikom sprovođenja postupaka javne nabavke muzičkih i drugih izvođača. Ova ustanova, naime, organizuje koncerte i javne manifestacije u Beogradu, kao što je doček nove godine. Analizirajući postupak javne nabavke ,,Usluge iz oblasti kulture za potrebe realizacije glavnog programa Gradskog dočeka Nove 2018 godine 'Beogradska zima 3- Moja zima'“, koju je sproveo naručilac CEBEF, uočili smo određene nejasnoće i nelogičnosti. Naime, u ovom i sličnim postupcima primenjeni postupak javne nabavke postao je puka forma kojom naručilac zapravo direktno ugovara sa pravnim...

Povećanje transparentnosti u radu vlasti u Novom Pazaru, Raški i Tutinu

Transparentnost Srbija sprovodi, uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji, projekat podizanja nivoa transparentnosti u šest gradova i opština u Raškom i Pčinjskom orugu. Ovaj projekat se nadovezuje na prošlogodišnje ocenjivanje i rangiranje svih gradova i opština u Srbiji na osnovu Indeksa transparentnosti lokalne samouprave(LTI 2015). U ponedeljak 17. oktobra u Novom Pazaru je organizovan sastanak sa predstavnicima lokalnih vlasti Novog Pazara, Raške i Tutina.

lti mapaPodsećamo, ocenjivanje za LTI 2015 je uključivalo pregledanje zvaničnih internet prezentacija gradova i opština, obilazak svih lokalnih samouprava, pribavljanje odgovora na osnovu zahteva za slobodan pristup informacijama i pribavljanje podataka od drugih organa. TS je nakon objavljivanja rezultata organizovala niz okruglih stolova na kojima je predstavnicima JLS ukazala na rezultate istraživanja, na mogućnosti da se transparentnost podigne na viši nivo i na aktivnosti i mere koje bi trebalo preduzeti. Takvi okrugli stolovi nisu organizovani u Raškom niti u Pčinjskom regionu, zbog čega Transparentnost Srbija, uz podršku Misije OEBS-a realizuje projekat "Povećanje transparentnosti u radu vlasti u šest gradova i opština u Raškom i Pčinjskom okrugu".

TS je, u okviru ovog projekta, ponovo detaljno analizirala ocene Novog Pazara, Raške i Tutina, dopise i odgovore dostavljene po zahtevima, napomene istraživača koji su pregledali sajtove, posetili uslužne centre, ponovo su analizirani sajtovi i na osnovu toga su načinjene analize i preporuke za unapređenje transparentnosti, što bi trebalo da rezultira većim brojem pozitivnih indikatora i boljom ocenom i plasmanom na sledećem rangiranju na osnovu Indeksa transparentnosti lokalne samouprave. Inače, u okviru prošlogodišnjeg rangiranja svih gradova i opština u Srbiji, Raška je imala indeks 57 i delila je 12. mesto, Novi Pazar je imao indeks 39 i delio je 81. mesto, a Tutin je imao indeks 35 i delio je 99. mesto.  

Nove preporuke se odnose na objavljivanje informacija o sednicama skupština i usvojenim odlukama, objavljivanje informacija i dokumenata u vezi sa budžetom i organizovanje javnih rasprava o budžetu, kontakte gradonačelnika, predsednika i odbornika sa građanima i medijima, objavljivanje na vidnom mestu u uslužnim centrima podataka o procedurama i rokovima za pružanje pojedinih usluga, podataka o podnošenju zahtev za prostup informacijama.

Preporuke, pored ostalog,  obuhvataju i uređenje informatora o radu, objavljivanje podataka o javnim nabavkama, mehanizme za prijavljivanje nepravilnosti i korupcije, povećanje transparentnosti izbora direktora javnih preduzeća i javnih ustanova, objavljivanje više podataka o radu JP i JU, organizovanje javnih rasprava, objavljivanje podataka o dodeli novca na konkursima i izveštaja o trošenju dodeljenih sredstava itd. Sve tri analize mogu se preuzeti sa sajta TS, iz rubrike “Inicijative i analize”.

O analizama i preporukama razgovarali smo na sastanku kome su prisustvovali predsednik opštine Raška Ignjat Rakitić, šefica kabineta predsednika opštine Raška Mja Vujanac, predstavnici Grada Novog Pazara Jasmina Kruševljanin i Željko Tiosavljević i predstavnici opštine Tutin Mersad Kačopor i Sadrija Goruždić. np konferencijaSastanku je prisustvovala i Svetlana Zorbić iz Misije OEBS-a. Programski direktor TS Nemanja Nenadić ukazao je da indikatori ne obuhvataju samo zakonske obaveze, već i niz drugih rešenja koja bi unapredila transparentnost. Kao najbitnije oblasti istakao je indikatore u vezi sa javnim preduzećima, gde je nepoštovanje zakona najveće, pitanja u vezi sa budžetom, od pripreme budžeta, pa do objavljivanja obrazloženja i redovnih izveštaja o izvršenju, kao i oblast uzbunjivaća i načina na koje lokalne vlasti treba da obaveste građane o tome kako da prijave korupciju i nepravilnosti.

Postoje neke situacije gde je relativno lako moguće povećati transparentnost, već postoje dokumenta koja samo treba objaviti na sajtovima ili u uslužnim centrima, a postoje i neka teža pitanja gde je potrebno reorganizovati lokalne službe, propisati nove akte. Nenadić je ukazao da smo spremni da pomognemo i savetima i oko izrade akata, ali i da iniciramo dopune Zakona o lokalnoj samouprava ili drugih propisa koji su relevantni za ovu materiju.

Saardnik TS Zlatko Minić ukazao je da, pored sadržaja sajtova, treba imati u vidu i one građane koji nemaju pristup internetu, koji se sa opštinom sreću kada dođu u uslužni centar ili u prostorije uprave te bi neke informacije koje su već sada dostupne jer su informatorima ili na sajtovima, za te građane mogle i trebalo da budu dostupne i u samim prostorijama.

Predstavnici TS pozvali su na predstavnike lokalnih vlasti da podstaknu lokalna javna preduzeća da ispunjavaju svoje obaveze propisane Zakonom javnim preduzećima, u vezi sa javnošću podataka. Preduslov za to je da sva JP imaju svoje internet sajtove što sada nije slučaj.

Pogledajte analize sa preporukama:

Vesti