Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio premijerki

Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom odgovoru koji je Transparentnost Srbija dobila od Ministarstva unutrašnjih poslova. U intervjuu na TV Prva, povodom objavljenog priloga N1 o mogućem organizovanom fiktivnom preseljenju stanovnika Male Krsne u beogradsku opštinu Voždovac, predsednica Vlade, Ana Brnabić, rekla je da je ona proverila i utvrdila koliko je osoba iz Male Krsne registrovano za glasanje u Beogradu, i da to svako može da proveri. „Ja sam proverila odmah i svako može da proveri, nije nešto...

Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još nisu ostvarene

Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije u postupanju izvršne vlasti. Međutim, do sada je učinjeno veoma malo, iako je prvi postavljeni rok za realizaciju istekao još 30. septembra 2023, pokazuje analiza koju je danas objavila Transparentnost Srbija. Predmet ove analize bilo je četrnaest preporuka koje se odnose na suzbijanje korupcije u okviru izvršne vlasti (predsednik Republike, Vlada i ministri), dok se preostalih deset preporuka odnosi na policiju. Na osnovu ovih preporuka Srbija je trebalo da...

ODIHR zatražio poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe javnih resursa „daleko pre sledećih izbora“

Posmatračka misija ODIHR je i u konačnom izveštaju o decembarskim izborima potvrdila neke od nalaza do kojih je došla Transparentnost Srbija u okviru monitoringa izborne kampanje, a veliki broj preporuka odnosi se na nerešena pitanja finansiranja izborne kampanje, zloupotrebe javnih resursa i učešća javnih funkcionera u kampanji. Izveštaj OEBS-ove Kancelarije za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) o izborima u Srbiji održanim 17. decembra 2023. godine sadrži, pored 25 aktuelnih preporuka, i podsećanje na brojne neispunjene i delimično ispunjene preporuke iz ranijih izveštaja. Ukoliko bi Vlada Srbije rešila da ovaj put postupi po preporukama ODIHR, umesto da ih ignoriše, kao...

Značaj i pouke otkrivenog slučaja korupcije u saobraćajnoj policiji

Transparentnost Srbija, povodom hapšenja velike grupe saobraćajnih policijaca iz Čačka zbog sumnji u uzimanje mita, ističe da taj slučaj ukazuje kako je suzbijanje sitne korupcije u Srbiji moguće kada postoji spremnost da se to učini. Podatak o tome da je u primanje mita bila uključena gotovo polovina zaposlenih, potvrđuje i nalaz iz ovogodišnjeg Globalnog barometra korupcije Transparency International, istraživanja o iskustvu sa korupcijom, prema kojem je 31% vozača u Srbiji koji su imali kontakta sa saobraćajnom policijom platilo mito u poslednjih dvanaest meseci, po čemu naša zemlja, uz BiH i Albaniju, prednjači i u regionu.  

stop policijaMinistar unutrašnjih poslova je „pozvao sve koji imaju bilo kakva saznanja o zloupotrebama počinjenim u policiji da to prijave Sektoru unutrašnje kontrole“. Ono što, prema našoj oceni, ovakvom pozivu nedostaje jesu jasne informacije zainteresovanim građanima (npr. na lako uočljivom mestu na sajtu MUP) o tome kako mogu da prijave korupciju a da budu sigurni da i sami neće doživeti štetne posledice, odnosno šta mogu da očekuju da će se dogoditi nakon prijavljivanja, na osnovu primera iz prakse.

U vezi sa tim ističemo da je Zakon o zaštiti uzbunjivača uveo neka korisna pravila kod prijavljivanja korupcije i drugih nezakonitih radnji, ali da nije oslobodio krivične odgovornosti voljne i nevoljne davaoce mita koji slučaj prijave. Takve izmene Krivičnog zakonika, na žalost, nisu do danas usvojene, iako je taj propis menjan i ove godine, a antikorupcijskim planovima iz 2013. je bila predviđena revizija krivičnih dela korupcije. Da su takve promene potrebne pokazuje i nalaz pomenutog istraživanja (Globalni barometar korupcije Transparency International) prema kojem je glavni razlog za neprijavljivanje korupcije u Srbiji i dalje strah od posledica.

Budući da je u prethodnih godina u javnosti bilo informacija o problemima i sukobima između raznih policijskih službi u Čačku, i da nema razloga da se pretpostavi da je ova vrsta korupcije pojava koja se dešava samo u tom delu Srbije, Sektor unutrašnje kontrole MUP će na najbolji način otkloniti svaku sumnju u selektivnost postupanja ukoliko slične mere budu preduzete i u drugim gradovima.

Najzad, u vezi sa navodima da su osumnjičeni saobraćajci nelegalnim opraštanjem kazni oštetili budžet Srbije za 1,5 milion dinara, naglašavamo da je ovaj ugao posmatranja, iako značajan za utvrđivanje krivičnog dela, suštinski najmanje bitan. Kazne za saobraćajne prekršaje nemaju svrhu da pune ni državni budžet ni džepove korumpiranih policijaca, već da povećaju bezbednost vožnje. Zato i kontrolu saobraćaja treba uspostaviti tako da najbolje služi toj svrsi, a kada se govori o štetnim posledicama, u prvi plan treba istaći gubitak života i zdravlja koji je mogao biti sprečen da su neki od vozača i vozila na vreme isključeni iz saobraćaja.  

Transparentnost Srbija

Beograd, 28. decembra 2016.

Vesti