Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Šta pokazuju objavljeni delovi ugovora o Air Serbia?

Datum kreiranja: petak, 14 mart 2014

Na internetu su objavljeni izvodi iz "nacrta ugovora potpisanog između Etihad ervejza iz Abu Dabija, Jat ervejza i Vlade Republike Srbije" (http://www.skockajtebudzet.rs/rs/clanak/poslednja-sansa-za-srpskog-avio-prevoznika)

airserbiaNajzanimljivije u celoj stvarij jeste to što, iako su dokumenti objavljeni juče, još uvek nije bilo nikakvih reakcija iz Vlade ili iz Air Serbia - ni takvih koje bi potvrdile autentičnost objavljenih dokumenata, ni takvih koje bi to demantovale. Zbog toga se još uvek nismo detaljno bavili sadržajem. Međutim, ono što se na prvi pogled može zaključiti jeste da je reč o složenom pravnom poslu koji bi trebalo uskladiti sa nekoliko zakona. Pre svega, iako nije tako naznačeno, očigledno je da je reč o jednom obliku javno-privatnog partnerstva. Kako se iz objavljenih dokumenata može videti, predviđeno je šta će biti ulaganja ugovornih strana u preduzeću koje bi trebalo da postane zajedničko vlasništvo. Samim tim, otvara se pitanje poštovanja procedure pre zaključivanja takve vrste aranžmana. Na sajtu Komisije za JPP nema naznaka da se ova komisija na bilo koji način izjašnjavala o ovom poslu. http://www.ppp.gov.rs/misljenja-komisije

Pored nekoliko radnih dokumenata (nacrta), objavljen je i jedan autentični dokument - zaključak Komisije za kontrolu državne pomoći od 9. decembra 2013. Tim zaključkom se pokreće postupak naknadne kontrole dozvoljenosti državne pomoći koja se dodeljuje a.d. "Jat Airways". Sama činjenica da ova Komisija pokreće postupak naknadne kontrole u decembru za ugovor koji je već zaključen 1. avgusta 2013, kako se navodi, ukazuje na to da pri zaključivanju ovog ugovora nije poštovana procedura. Davalac državne pomoći je dužan, na osnovu člana 11. Zakona o kontroli državne pomoći da podnese prijavu Komisiji pre nego što državnu pomoć dodeli. Državnu pomoć u ovom slučaju može predstavljati, na primer, oprost dugova koje je Jat Airways imao prema beogradskom aerodromu, finansiranje otpremnina za višak zaposlenih i slično. Posebno je iznenađujuće to što se Komisija za kontrolu državne pomoći obraća "kabinetu prvog potpredsednika Vlade Republike Srbije" da dostavi prijavu kontrole državne pomoći. Naime, potpisnik ugovora može biti samo Vlada Srbije a neko od tela koja su unutar Vlade formirana, pa na Vladi leži i obaveza podnošeanja prijave za nameravanu dodelu državne pomoći. Osim toga, bilo bi očekivano da se takva dokumenta nalaze u posedu, pa samim tim i da se traže od Generalnog sekretarijata Vlade, koji na osnovu Uredbe o Generalnom sekreterijatu, "za potrebe Kabineta predsednika Vlade i Kabineta potpredsednika Vlade" obavlja opšte pravne poslove i stara se o administrativnim, informatičkim i pratećim pomoćno-tehničkim poslovima za potrebe tih Kabineta.

Inače, u pratećem tekstu se, između ostalog, netačno navodi da je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti "dva puta naložio kompaniji da objavi ugovor, ali da se to do sada nije dogodilo". U stvari, kao što smo već ranije pisali, Poverenik je poništio rešenje Air Serbia kojim je odbijen zahtev za pristup informacijama, upućen od strane naše organizacije (Transparentnost - Srbija). Na osnovu ovog rešenja, Air Serbia bi trebalo da ponovo razmotri zahtev i dostavi dokumente našoj organizaciji (ili da eventualno, ponovo odbije zahtev u nekom delu ukoliko za tako nešto ima mesta po Zakonu). Rok za postupanje Air Serbia je prošao, zbog čega ćemo ponovo uložiti žalbu, a u međuvremenu su pojedini predstavnici Vlade najavljivali njegovo objavljivanje i skidanje oznaka tajnosti.