Avion za Vladu i Predsednika?

Datum kreiranja: sreda, 22 april 2015

Yugoslav Falcon 50 at Basle July 1984Povratak aviona u kojem je bio predsednik Nikolić sa saradnicima pre dolaska na destinaciju (Rim) posle nekoliko dana je inicirao brojne političke rasprave o mogućim sukobima unutar vladajuće stranke. Međutim, to što razlog za povratak možda nije bila neispravnost aviona, kao što je u prvi mah saopšteno, ne znači da tu temu treba zaboraviti. Na protiv, prvih dana nakon tog događaja napisano je dosta tekstova o starosti Vladinih aviona i o tome da ne odgovaraju u potpunosti potrebama. Isto tako, saopšteno je da će predsednik ubuduće koristiti samo redovne avionske linije.

Ovo se pitanje može posmatrati kao i bilo koja druga javna nabavka, kojoj treba da prethodi utvrđivanje potreba i analiza tržišta. Treba utvrditi da li se potrebe (u ovom slučaju, prevoz zvaničnika) bolje i ekonomičnije mogu zadovoljiti ukoliko se vrše posebnim avionom Vlade, iznajmljivanjem privatnih aviona za hitne potrebe ili korišćenjem redovnih letova. Ukoliko se može očekivati da će postojati makar jedna situacija u kojoj redovni letovi ne mogu biti dovoljno dobri da predstavnici države stignu na vreme na neki događaj ili sastanak na kojem bi morali da budu, onda Vlada mora imati avion, ostaje samo pitanje kakav i kako ga najekonomičnije nabaviti i održavati. Isto važi i za situacije ako razlozi bezbednosti nalažu takvu nabavku. Pri tome, treba imati na umu ne samo bezbednost predsednika države ili vlade, već i drugih putnika na redovnim letovima, kojima možda ne bi bilo prijatno da razmišljaju hoće li postati žrtve nekih politički motivisanih kidnapera.

Drugim rečima, pitanje da li će se koristiti redovne linije, iznajmljeni avioni ili Vladin avion, ne može biti (samo) stvar volje i odluke predsednika Republike i njegovih savetnika, kao što i pitanje da li će biti nabavljen novi avion ne može biti (samo) stvar volje predsednika Vlade. I naravno, šta god da analize potreba pokažu, podaci o ceni kupovine, održavanja i korišćenja aviona, kao i alternativnih rešenja (iznajmljivanje aviona, kupovina karata za redovne letove), moraju biti dostupni javnosti.

foto: http://de.wikipedia.org/