Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Najava da će inspekcija raditi deo svog posla

Datum kreiranja: ponedeljak, 12 oktobar 2015

mduls saopstenjeMinistarstvo državne uprave i lokalne samouprave oglasilo se u vezi sa obavljanjem svojih dužnosti iz Zakona o slobodnom pristupu informacijama. S obzirom na to da se ministarstvo u čijem je sastavu Upravna inspekcija veoma retko oglašava na ovu temu, saopštenje u kome se najavljuje pokretanje prekršajnih postupka protiv odgovornih lica koja ne postupe po rešenju Poverenika bilo bi ohrabrenje da nije nekoliko, u najmanju ruku, obeshrabrujućih činjenica: najavljene aktivnosti su daleko ispod zakonskih obaveza Ministarstva, odnosno Upravne inspekcije, a postupci u pojedinim slučajevima se "privremeno odlažu" iz nejasnih razloga.

Da krenemo redom: Saopšteno je da su Ministarstvo i Upravna inspekcija „intenzivirali rad u vezi sa pokretanjem prekršajnih postupka protiv odgovornih lica koja ne postupe po rešenju Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti“. Dalje se kaže da „Ministarstvo pokreće postupke neposredno pošto inspekcija utvrdi da nije postuplјeno po rešenju Poverenika, a nadzor se pokreće odmah po dobijanju rešenja Poverenika“,  kao i da je „nadzor u skladu sa novom politikom izvršen za 26 rešenja“. Naglašava se da će „izuzetno, Ministarstvo privremeno odložiti nadzor u nekolicini slučajeva vezanim za zaštitu državne tajne ili zaštitu poslovnih tajni investitora, u kojima je postupak organa zahtevao korišćenje svih pravnih sredstava koja nisu bila iscrplјena u Zakonom predviđenim rokovima. U pogledu tih slučajeva, Ministarstvo će se konsultovati za Zaštitnikom građana u toku njegove predstojeće kontrole. Poverenikova rešenja za te slučajeve biće postavlјena u ponedelјak, 12. oktobra 2015. na sajt Ministarstva“.

U nastavku saopštenja Ministarstvo podseća organe vlasti na dužnost da omoguće povereniku uvid u dokumente, bez obzira na njihovu sadržinu, a na kraju i upućivanje organa koji smatraju da bi „se dostavlјanjem određenih podataka tražiocu informacije ugrozila bezbednost ili interes države ili drugi javni interes“ da koriste „mogućnost da se preko javnog tužioca pokrene postupak pred Upravnim sudom radi zašite tog javnog interesa“.

Šta je problem? Najave iz ovog saopštenja su i dalje daleko ispod zakonskih obaveza Ministarstva. Naime, nadzorna ovlašćenja Upravne inspekcije podrazumevaju pokretanje prekršajnih postupaka ne samo kada organ vlasti ne postupi po konačnom rešenju Poverenika, već i u mnogim drugim slučajevima, između ostalog, i kada organ propusti da odgovori u roku od 15 dana. Rečenica o „privremenom odlaganju“ nadzora je nejasna – zbog čega bi postojanje tajnih informacija odlagalo nadzor koji treba da utvrdi da li su organi postupili u skladu sa svojom zakonskom obavezom (obavezujući nalog Poverenika) ili ne. Još manje je jasno kakve veze ima „predstojeća kontrola Zaštitnika građana“ sa tim, jer ombudsman pored „žive i zdrave“ upravne inspekcije ne bi ni trebalo ni da ima šta da kontroliše u pogledu poštovanja pravila o pristupu informacijama.

Sudeći po nekoliko činilaca ovo saopštenje je u vezi sa jednim konkretnim  slučajem nezakonitog postupanja Ministarstva privrede, koje se oglušilo više puta o nalog Poverenika da dostavi našoj organizaciji kopiju ugovora o upravljanju Železarom Smederevo (izgleda da su slična rešenja doneta po još nekim zahtevima). Poverenik se u vezi sa tim obratio Zaštitniku građana, ukazujući i na propust Upravne inspekcije, ali i Vladi, koja po Zakonu „obezbeđuje izvršenje rešenja“. Sama činjenica da jedno ministarstvo putem saopštenja najavljuje vršenje nadzora u drugim ministarstvima, ukazuje na to da je kanal za rešavanje problema kroz odluku Vlade već zakrčen. Zbog toga je upitno da li će aktivnosti probuđene upravne inspekcije dovesti do rešenja ovog konkretnog slučaja.