Ograničiti troškove za izbornu kampanju

Datum kreiranja: sreda, 13 januar 2021

euroOrganizacija Transparentnost Srbija pozvala je da se, u okviru neophodnih izmena Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, ograniče troškovi u izbornim kampanjama, koje su sada nepotrebno skupe, te da se i na taj način Zakon uskladi  sa preporukama međunarodnih organizacija za ovu oblast.

Dobar podsetnik na ove preporuke jeste vest koja je stigla iz Prištine, da je tamošnja Centralna izborna komisija (CIK) utvrdila da će maksimalni troškovi političkih partija za predizbornu kampanju biti 934.831 evro.

Na Kosovu je, naime, zakonom propisano da je trošak za kampanju ograničen na pola evra za svakog registrovanog glasača. Kada bi u Zakonu Srbije postojalo ovakvo ograničenje, ni jedna kampanja za parlamentarne izbore ne bi smela da košta više od 3.291.832,5 evra, odnosno 387.119.502 dinara. Na letos održanim parlamentarnim izborima, troškovi koje je prijavila vladajuća SNS bili su 685 miliona dinara, 

 TS je nedavno predstavila nalaze uporednog istraživanja propisa o transparentnosti finansiranja kampanje sa kolegama iz TI Češke Republike. U ovoj zemlji, koja je bogatija od Srbije i sa nešto većim brojem stanovnika, ograničenje potrošnje na izborima je 3,6 miliona evra 

Tom prilikom TS je predstavila i analizu Zakona i iznela niz drugih preporuka za njegove unapređenje.

U Srbiji, troškovi vodećih aktera na parlamentarnim i predsedničkim izborima, i pored snažnog vođenja funkcionerske kampanje, koje se u tim finansijskim izveštajima ne prikazuje, a značajno smanjuje potrebu za plaćenom promocijom, često prelaze pet miliona evra. Jedan od razloga za ovako skupe kampanje je sistem raspodele sredstava iz budžeta, u kojem je svega 20% novca namenjeno ravnomernom predstavljanju učesnika izbora, dok se 80% dodeljuje na osnovu ostvarenog uspeha na izborima.