Kako do metroa?

Datum kreiranja: subota, 08 novembar 2014
francuskipremijerVucicTokom posete premijera Francuske objavljene su informacije o potpisivanju Memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu (http://goo.gl/nNBfDM).

Ovog sporazuma, po tradiciji, nema na stranici Vlade Srbije, na kojoj bi trebalo da se objave ekonomski ugovori i sporazumi (http://www.srbija.gov.rs/vesti/dokumenti_sekcija.php?id=179479).

Inače, ideje o saradnji sa francuskim partnerima na izgradnji beogradskog metroa nisu nove. Pre tri godine su tadašnji gradonačelnik Dragan Đilas i potpredsednik Vlade Božidar Đelić takođe sa predstavnikom francuske vlade potpisali Memorandum o namerama za gradnju metroa u Beogradu. Tada je potpisan sporazum po kome je francuska firma Egis rail trebalo da izradi studiju izvodljivosti koju bi finansirala francuska vlada.

Ono što je novo u odnosu na pre tri godine je to da Srbija sada ima Zakon o javno - privatnim partnerstvima koji bi trebalo da se primenjuje. Kažemo "trebalo", jer do sada taj zakon nije bio primenjen ni za jednu veću koncesiju ili zajedničko ulaganje domaćih i stranih partnera. Da li će sa metroom biti drugačije? Sve zavisi od toga kakav je sporazum zaključen (lli će biti zaključen). Ukoliko se posao bude pravio pod okriljem nekog međudržavnog ugovora, došli bismo u sličnu situaciju kao sa "Beogradom na vodi" - da se pregovara isključivo sa jednim, unapred odabranim partnerom, bez šanse da ikada saznamo da li postojala neka bolja mogućnost (da je bilo nadmetanja). Ukoliko pak bude nadmetanja, ostaje da se vidi koliko će država biti uverljiva kada bude objavila poziv koncesionarima, jer ne samo da treba privući firme da se prijave, nego ih i ubediti da potencijalni partner iz Francuske (u ovom slučaju) neće imati početnu prednost.