Istraga protiv gradskih čelnika Niša

Datum kreiranja: subota, 27 decembar 2014
NISTelevizija N1 objavila je (http://goo.gl/uw537s) da UBPOK vodi istragu protiv gradskih čelnika Niša, zbog sumnje da su namestili uslove tendera za nabavku autobusa.

Reč je, inače, o nabavci u okviru javno-privatnog partnerstva u obavljanju komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika. "Južne vesti" u septembru su objavile snimke sa sastanka skupa na kojem je, sudeći po onom što se može čuti "prisustvovalo 30 ljudi", a glasovi koji se čuju pripisani su Zoranu Perišiću (gradonačelnik), Srđanu Vaskoviću (član gradskog veća) i Nenadu Stankoviću (izvršni direktor Direkcije za javni prevoz Niša). (http://goo.gl/9fCF1x)

Razgovor je bio o konkursnoj dokumentaciji za tender za usluge prevoza. (detalji o nabvci na http://goo.gl/NNN5cV)

Transparentnost Srbije ukazala je tada da snimci, ukoliko su autentični, ukazuju na izvršenje nekoliko krivičnih dela, te da je samo pitanje da li su ona ostala u pokušaju ili su dovršena. Očigledno je i da bi i sam postupak javne nabavke morao da bude poništen zbog pokušaja uticaja na naručioca u postupku javne nabavke (član 23. st. 2. Zakona o JN).

U ovom slučaju sprovođen je otvoreni postupak javne nabavke, koji bi zbog svoje prirode trebalo da bude najmanje podložan korupciji. Odavno su, međutim, poznati načini da se i u otvorenom tenderskom postupku odabere željeni ponuđač - uslovi tendera i kriterijumi odabira prilagode se onome što upravo "poželjni ponuđač" može da ponudi ili se propišu na takav način da konkurencija posao ne može da dobije a da pri tom propisani uslovi i kriterijumi nemaju logično opravdanje u zadovoljavanju potreba naručioca i građana. Pa ipak, o tome se uglavnom može samo posredno zaključivati, a retke su prilike kada za to postoje i dokazi.

Konkursna dokumentacija u slučaju ove nabavke bila je naizgled logična, propisana je maksimalna starost autobusa koji će prevoziti Nišlije a takođe je bilo predviđeno da se boduje kao prednost ukoliko autobusi imaju niže podove ili rampe za ulazak ljudi u invalidskim kolicima. Međutim, u svetlu objavljenih snimaka čitava stvar dobija novu dimenziju. Na snimku se moglo čuti da su firme "Aerodrom Niš" i "Niš - ekspres" "tražile" da se propiše duži rok starosti vozila, te da je zbog "Niš ekspresa" uvrštena mogućnost da se konkuriše i sa autobusima koji nisu niskopodni. Najzanimljiviji je deo razgovora u kojem, kako se kaže direktor JP koje je raspisalo nabavku, otvoreno govori o raznim varijantama nameštanja ponuda kako bi "Aerodrom" sigurno dobio. Jednako su zanimljivi i delovi u kojima član gradskog veća upozorava "da su to krivična dela".

Nekoliko meseci nakon ovog sastanka o "prilagođavanju konkursa", u septembru 2014. godine, zaključeni su ugovori upravo sa pomenutim "Aerodromom" i "Niš ekspresom". (http://goo.gl/T7Zhsq)