Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Jedan dobar primer

Datum kreiranja: četvrtak, 12 mart 2015

foiaIako smo nezadovoljni primenom mnogih zakona, evo jednog primera da neki antikorupcijski zakon u Srbiji funkcioniše bolje nego u drugim zemljama. Kolege iz Španije interesovale su se, preko mreže za promociju prava na slobodan pristup informacijama (http://foiadvocates.net/?page_id=69), kako je u drugim zemljama regulisano objavljivanje informacija o budžetu, platama i osoblju diplomatskih misija. Desilo im se, naime, da je Ministarstvo spoljnih poslova Španije odbilo da dostavi te informacije tvrdeći da bi njihovo objavljivanje moglo da ugrozi odnose sa trećim zemljama, jer bi se neke osećale povređene poređenjem, kao i da bi mogla biti ugrožena bezbednost osoblja u nekim zemljama. (http://goo.gl/vBmvuu)

U Srbiji je, kako smo naveli u odgovoru kolegama, situacija znatno bolja. Imamo pravila o proaktivnom objavljivanju informacija i obavezu organa da objavljuju informatore. Tako se u informatoru Ministarstva spoljnih poslova (http://wwwmfa.gov.rs/dokumenta/informator.doc) mogu naći podaci o osoblju u svim ambasadama i veličini samih objekata. Pojedinačni podaci o platama nisu dati u ovom dokumentu, već samo zbir plata i ostalih troškova. Ministarstvo je, međutim, na sajtu objavilo tabelu sa platama svih ambasadora kao i metod za njihovo izračunavanje. (http://www.mfa.gov.rs/sr/index.php/pres-servis/saopstenja/14108-2014-09-09-14-11-56?lang=cyr)

Ove pozitivne ocene na račun jednog organa i samog zakona ne znače da je stanje u oblasti pristup ainformacijama idealno. Naprotiv, postoje brojni problemi, i dalje se krše pravila, Vlada Srbije učestalo ignoriše zahteve za dostavljanje informacija, a na izmenu Zakona čeka se već tri godine. Tim izmenema ova oblast bi bila dodatno unapređena i stvorio bi se efikasan mehanizam za sankcionisanje kršenja zakona.

Izmene, pored ostalog, podrazumevaju da svi subjekti kojima je povereno vršenje javnih ovlašćenja podležu primeni zakona, uključujući javne beležnike i izvršitelje, da više informacija, i to ažurnih, građanima bude dostupno na sajtovima organa i u informatorima o radu. Takođe, predviđa se da Poverenik dobije ovlašćenje da podnosi prekršajne prijave zbog povrede prava na pristup informacijama, kao i da daje obavezno mišljenje u postupku donošenja propisa (http://goo.gl/csb3Wr).