Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Osvrt na GRECO preporuke za Srbiju

Datum kreiranja: petak, 03 jul 2015

grecoU četvrtom krugu evaluacije mehanizma Saveta Evrope GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), koji se odnosi na rad zakonodavnih tela, pravosuđe i sukob interesa, Srbija je dobila 13 preporuka. Preporuke GRECO su u velikoj meri u skladu sa već usvojenim strateškim aktima (Strategija reforme pravosuđa, Strategija za borbu protiv korupcije) ili onima koji su u izradi (Akcioni plan za poglavlje 23 pregovaračkog procesa). Ostaje da se vidi da li će uvođenje ovog međunarodnog elementa i praćenja pomoći da državni organi ispune obaveze koje su prethodno propustili da izvrše u rokovima kada su ih sami sebi zadavali.

Tako se, među preporukama nalaze i one koje se odnose na uređivanje lobiranja (zakon je trebalo da bude predložen još 2014, po važećem Akcionom planu za sprovođenje antikorupcijske strategije) i na povećanje ovlašćenja Agencije za borbu protiv korupcije (zakon je u vezi sa tim trebalo da bude izmenjen prošle godine). Ni preporuke koje se odnose na pravosuđe ne predstavljaju potpunu novinu. Veoma bitnim preduslovima za borbu protiv koruprcije evaluatori GRECO su pre svega smatrali jačanje nezavisnosti položaja Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca, ali i unapređenje transparentnosti njihovog rada.

Činjenica da je predmet evaluacije bio rad parlamenta (a ne i izvršne vlasti), očigledno je „vezala ruke“ evaluatorima GRECO u pogledu dubine i širine mnogih preporuka. Tako se, iako je problem netransparentnosti i neuključivanja javnosti u zakonodavni postupak, izraženiji u fazama dok se zakon priprema u okrilju ministarstava, preporuka prevashodno odnosi na razmatranje akata u samoj skupštini. Isti problem se javlja i kod lobiranja, kojem su izloženiji funkcioneri i službenici izvršne vlasti, znatno više nego parlamentarci. Međutim, pošto se preporuke GRECO odnose i na primenu pravila, a ne samo na donošenje novih propisa, pri čemu nije uvek moguće izdvojiti posebno funkcionere koji su bili pod lupom ovog izveštaja (narodni poslanici, sudije i javni tužioci) od ostalih, trebalo bi očekivati da provera poštovanja preporuka donese koristi za antikorupcijske reforme u Srbiji.

U prirpemi ovog izveštaja očigledno su korišćeni i izvori koje smo dostavili evaluatorima GRECO na sastanku održanom u sklopu pripreme ove analize: http://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/aktivnosti-2/pod-lupom/7146-komentari-ts-za-greco

Kratak prikaz preporuka GRECO:

i. Unapređenje transparentnosti zakonodavanog postupka kroz „obezbeđivanje da se nacrti zakona, amandmani na njih, dnevni red i ishod razmatranja na sednicama odbora, objavljuju pravovremeno, da bude ostavljeno dovoljno vremena za podnošenje amandmana i da se hitan postupak primenjuje samo izuzetno a ne po pravilu. Drugo unapređenje se traži u oblasti javnih rasprava i javnih slušanja i kroz obezbeđivanje da se one primene u praksi.

ii. Donošenje Kodeksa ponašanja narodnih poslanika. U vezi sa time se traže i jasna uputstva za primenu, obezbeđivanje pristupa javnosti, primene itd.

iii. Uvođenje pravila o lobiranju za narodne poslanike, na koji način smeju da stupaju u kontakt sa lobistima i drugima koji žele da utiču na parlamentarni postupak i kako da se te interakcije učine transparentnim.

iv. Izmena sastava Visokog saveta sudstva, način izbora članova, transparentan rad VSS

v. Reformisanje postupka za izbor i napredovanje sudija i predsednika sudova.

vi. Revizija sistema za ocenu rada sudija.

vii. Rad na promociji Etičkog kodeksa sudija

viii. Izmena sastava Državnog veća tužilaca, načina izbora i transparentnost rada DVT.

ix. Reformisanje postupka za izbor i napredovanje javnih tužilaca.

x. Revizija sistema za napredovanje javnih tužilaca.

xi. Promocija kodeksa ponašanja javnih tužilaca.

xii. Dalji razvoj i preciziranje pravila o sukobu interesa na narodne poslanike, sudije, javne tužioce i druge funkcionere, u pogledu obavljanja više javnih funkcija, obavljanja drugih poslova,  prijavljivanju imovine i sankcija.

xiii. Dalje jačanje uloge Agencije za borbu protiv korupcije u prevenciji korupcije i u prevenciji i rešavanju sukoba interesa javnih funkcionera, kroz obezbeđivanje odgovarajućeg nivoa nezavisnosti, dodelom odgovarajućih finansijskih i ljudskih resursa, proširivanjem nadležnosti i prava Agencije (npr. pravo na neposredan pristup podacima drugih javnih organa, pravo na postupanje po anonimnim pritužbama i po sopstvenoj inicijativi, pravo na podnose krivične prijave, zahtevaju prekršajne postupke i pokreću inicijative za disciplinski postupak.

GRECO je takođe pozvao vlasti u Srbiji da izveste o sprovođenju ovih mera do 31. decembra 2016. GRECO će u posebnom postupku da oceni da li su preporuke sprovedene u delo. GRECO je takođe pozvao vlasti u Srbiji da što pre objave prevod ovog izveštaja i da ga objave.

Pun tekst preporuka i analize dostupan je na engleskom jeziku na adresi: http://www.acas.rs/wp-content/uploads/2015/07/Greco-Eval-IV-Rep-2014-8E-Final-Serbia-PUBLIC-1.pdf