Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Kad vlast ne želi ili ne zna da objasni zašto donosi zakon ...

Datum kreiranja: utorak, 21 jul 2015

zgradavladeKako to izgleda kada vlast ne želi ili ne zna da objasni zbog čega donosi neki zakon može se videti na primeru aktuelnog "Predloga zakona o posebnim uslovima prodaje određenih nepokretnosti u svojini Republike Srbije". http://goo.gl/SgnVNd

Taj zakon predviđa mogućnost da postojeći korisnici kupe stan, objekat, poslovni prostor, poslovnu zgradu ili drugi objekat čiji je vlasnik država. Neki objekti su izuzeti (npr. ono što je predmet restitucije, vojni objekti ...). Pravo da kupe nepokretnosti su isključivo aktuelni zakupci, na osnovu dostavljenih dokaza.

Zašto je ovaj zakon loš primer? Kao razlog za donošenje se navodi ukratko to da druge mere "fiskalne konsolidacije" nisu dovoljne, pa da prodajom nepokretnosti treba ostvariti prihod za budžet Republike "bez povećanja poreskog opterećenja za građane i privredu" "Time se istovremeno unapređuje celokupan sistem upravljanja javnim finansijama i povećava efikasnost usluga koje država pruža građanima". Navodi se takođe da "nije potrebno izraditi analizu efekata zakona" i da nema neusklađenosti sa propisima EU.

Nema informacija o javnoj raspravi ili drugom vidu konsultovanja zainteresovanih strana, jer toga očigledno nije ni bilo. Još veći problem je to što nisu objavljeni osnovni podaci o budućem zakonu, a ono malo obrazloženja je protivrečno. Prvo, u obrazloženju predloga zakona, nema pomena o osnovnom podatku - koliko nepokretnosti bi na osnovu ovog zakona moglo da bude predmet prodaje i koja je vrednost tih nepokretnosti, čak ni na nivou procene. Time je Vlada potvrdila zaključke nedavno objavljenog izveštaja DRI, gde se ukazuje na nepotpunost evidencije državnih nekretnina i nesvrsishodnost korišćenja.

Kao razlog za prodaju se navodi ostvarivanje prihoda za budžet. A onda se kaže da će nepokretnosti biti ponuđene na prodaju samo aktuelnim zakupcima, po nekoj unapred utvrđenoj "tržišnoj ceni", uz mogućnost umanjenja. Onaj kome je cilj da proda, neće se unapred obavezati na poslovanje sa samo jednim kupcem, a šta je "tržišna cena" prepustiće tržištu da utvrdi kroz nadmetanje.