Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Mediji o korupciji


Datum : 13.8.2010
Novina : Kurir
Strana : 2
Autor : NN
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije
Najava : NE Žanr : Izveštaj

PODNETA INICIJATIVA O FUNKCIJAMA
Ustavni sud Srbije
BEOGRAD - Ustavnom sudu podneta je prva inicijativa za ocenu ustavnosti članova Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije o obavljanju duplih funkcija. Inicijativu, koja je dostavljena i Agenclji za borbu protiv korupcije, podneo je anonimni građanin. Inicijativom je predloženo da Ustavni sud do konačne odluke privremenom merom obustavi izvršenje pojedinačnlh akata koji se do nose na osnovu osporenih odredaba Zakona, zbog kojeg bi, kako je naveo, mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice. Agencija za borbu protiv korupcije zatražiće ocenu ustavnosti zakona posle 26. avgusta, kada bi trebalo da bude održana sednica Odbora.
Antrfile :
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Blic
Strana : 2
Autor : NN
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije
Najava : NE Žanr : Pisma – reagovanja
Ocena : Neutralna

ČITAOCI KOMENTARIŠU
OEBS: Ključna odluka suda o duplim funkcijama
Ma odakle u Srbiji korupcija? Promeniće se Ustav i biće sve po zakonu. Zoran E, sada ćemo da vidimo koliko je korumpiran Ustavni sud, sad nek se pokažu. Ko još ne bi hteo duplu fotelju! Malo li je?! Kafa Odluke Ustavnog suda RS posle dužeg vremena (godinu ili dve) neće imati neki naročit efekat. Petar Šijan
Vlast gluva na kritike i predloge
Ovo je sad postalo pitanje naroda i njegove inteligencije, jer se ne može ozbiljno shvatiti kad vlast kritikuje opoziciju. Smele “Business“ (srpski kombinacije) na prvom mestu, i za poziciju i za opoziciju!!! A građanstvu šta dragi Bog da!!! Novi Bg
Antrfile :
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Blic
Strana : 3
Autor : Ž. J.
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije
Najava : NE Žanr : Izveštaj
Ocena : Neutralna

SOCIJALISTI DUGUJU SEDAM MILIONA DINARA
SPS gubitaš na papiru
Socijalistička partija Srbije posluje sa gubitkom, ali trenutno račun nije u blokadi. Prema poslednjem izveštaju koji je ova stranka dostavila Agenciji za borbu protiv korupcije SPS je u minusu oko 75.000 evra. Ovaj poslovni gubitak iz prošle godine veći je za oko 24.000 evra u odnosu na pretprošlu godinu. SPS čak i da proda svu prijavljenu nepokretnu imovinu ne bi imala da vrati prošlogodišnji dug.
Pitanje poslovanja SPS otvorio je slučaj iz Sremske Mitrovice gde bi ova stranka mogla da ostane bez dvospratne zgrade u centru grada ukoliko svojoj bivšoj saradnici Vesni Filipović ne isplati 2.735.892. dinara, odnosno gotovo 26.000 evra. Pravni zastupnik Filipovićeve zatražio je da se dug isplati prodajom zgrade u vlasništvu SPS. Licitacija za prodaju zgrade još nije objavljena. Prema poslednjim podacima, SPS je prijavila poslovne prihode u visini od 69.045.000 dinara odnosno preko 651.000 evra. Nasuprot tome poslovni rashodi su veći od primanja – oko 726.000 evra. SPS je i prihode i rashode pravio za nijansu veće nego pretprošle godine. Za zarade prema poslednjim podacima dostavljenim Agenciji za borbu protiv korupcije izdvojeno je 47.668.000 dinara što je 449.698 evra. Činjenica je da poslovanje sa gubitkom sasvim uobičajena pojava u političkom životu Srbije. Međutim, kontrola finansiranja stranaka s druge strane je ključna za antikoruptivnu delatnost. Međutim, kako kaže programski direktor Cesida Đorđe Vuković u Srbiji je problem jer do sada nije bilo kontrole partija i otuda činjenica da ovdašnja nezavisna tela nemaju iskustva. - Naš najveći problem jeste što mi do sada nismo imali kontrolu stranaka i što nemamo iskustvo. Sa stanovišta kapaciteta i iskustva smo u lošem položaju. Najlakše je reći ‘e sada imamo novi zakon o finansiranju stranaka I Agencija za borbu protiv korupcije će to da reši’. To nije tako lako I ne treba imati prevelika očekivanja. Ako sve bude bilo u najboljem redu tek za nekoliko godina bavljenaj tim poslom možemo da budemo u poziciji da kažemo, sada smo postavili model – kaže Vuković.
Antrfile : Račun nije u blokadi
Direktor SPS Dejan Basković kaže da SPS kao „i druge partije povremeno posluje sa gubitkom i ta činjenica nema veze s tim da li je stranka na vlasti ili u opoziciji”. - Pristignu neke naplate. Trenutno račun nije u blokadi, ali prave slike trenutnog poslovanja sada na polovini godine nema. Slučaj iz Sremske Mitrovice u kome je sud doneo odluku kako će se izmiriti obaveze je presedan. To je van svake pameti posebno jer nam račun nije blokiran – kaže Basković.
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Blic
Strana : 4
Autor : RODOLJUB ŠABIĆ
Tema : Dostupnost informacija
Najava : NE Žanr : Komentar
Ocena : Neutralna

REGISTRI ILI FATAMORGANE?
gost komentator
Rodoljub Šabić poverenik za informacije
Kad je krajem prošle godine Narodna skupština donela Zakon o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u republičkoj administraciji i Zakon o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji, kao Poverenik za informacije pozdravio sam odredbe ovih zakona jer su u funkciji unapređenja transparentnosti rada vlasti. Na primer, čl. 6 prvog zakona glasi: „Podaci o broju zaposlenih i angažovanih lica, kao i podaci o iznosu isplaćenom za njihove plate, dodatke i naknade jesu javni. Organi državne uprave, javne agencije i organizacije za obavezno socijalno osiguranje dužni su da podatke iz stava 1 ovog člana objave na svojoj internet prezentaciji, na kraju svakog meseca. Registar sa podacima o broju zaposlenih i angažovanih lica u organima državne uprave, javnim agencijama i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje i o iznosu isplaćenom na ime njihovih plata, dodataka i naknada vodi se u ministarstvu nadležnom za poslove finansija i objavljuje se na internet prezentaciji tog ministarstva.” Manje-više isto piše i u čl. 11 drugog zakona. Znači, uz to što se javnost podataka o broju zaposlenih u organima vlasti i iznosima sredstava koja se troše na njihove plate i naknade po samom Zakonu o slobodnom pristupu informacijama podrazumeva, to je dodatno potvrđeno i ovim zakonima. Ali, ne samo da na sajtovima organa vlasti tih podataka uglavnom nema, da „naravno” nema ni registra na sajtu Ministarstva finansija, nego se oni uskraćuju i onda kada ih neko izričito traži, i čest su razlog žalbi povereniku. Čemu služe registri kojih „ima” a nema? Krajnje je vreme da se pojave, postoje bar dva očigledno dobra razloga za to. Prvi - zakoni se valjda donose da bi se primenjivali. I drugi, još važniji - to je način da se javnosti omogući da da koristan doprinos izgradnji efikasnije i bolje organizovane vlasti i borbi protiv neracionalnosti, neodgovornosti i korupcije. A taj doprinos je ne samo dobro došao, nego je neophodan.
Antrfile :
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Blic
Strana : 5
Autor : SLOBODAN VUČETIĆ
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije, Sukob javnog i privatnog interesa
Najava : NE Žanr : Komentar
Ocena : Neutralna

PARTIJSKI INTERESI I NEUSTAVNOST ZAKONA
Piše: Slobodan Vučetić
U novije vreme učestala su kršenja Ustava od strane zakonodavca, to jest Narodne skupštine. Posebno zabrinjava činjenica da se to dešava i pored blagovremenih upozorenja pravnih i drugih stručnjaka, medija, regulatornih i kontrolnih tela, opozicije i nevladinih organizacija. Takođe je uočljivo da se neustavnost pojedinih zakona i drugih propisa odnosi na veoma osetljiva pitanja koja se tiču ljudskih sloboda i prava garantovanih Ustavom i međunarodnim pravom. Malo je verovatno da Vlada i vladajuća koalicija to čine iz neznanja. Po svoj prilici to često čine svesno, u nameri da postignu odgovarajuće političke i druge interese i ciljeve. Na primer, da zadovolje interese pojedinih koalicionih partnera, ekonomske interese tajkuna i sl. U tom pogledu karakterističan je slučaj Zakona o javnom informisanju. Njegovim izmenama i dopunama iz 2009. godine izvršen je niz krupnih, „iz aviona” vidljivih neustavnosti. To se posebno odnosi na predviđanje drakonskih novčanih kazni za vlasnike medija, glavne urednike i novinare, koje su faktički bile usmerene na finansijsko uništenje tzv tabloidnih medija. Tako se jedan društveno opravdani cilj, to jest sprečavanje i kažnjavanje krivičnih dela teških kleveta i uvreda, pre svega u tabloidnoj štampi, izvrgao u svoju suprotnost. Naime, došlo je do drastičnog ugrožavanja slobode štampe, odnosno teških povreda Ustava i Evropske povelje o ljudskim pravima i slobodama. Nedavnom odlukom Ustavnog suda ukinute su brojne neustavne odredbe ovoga zakona. Međutim, one su bile na snazi, odnosno služile kao pretnja, bile mač nad glavom medija oko godinu dana. Sledeći primer neustavnosti zakona koja je, takođe, direktna posledica konkretnih partijsko-političkih interesa, predstavljaju nedavne izmene i dopune Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije. Naime, ovim zakonom ukinuta je doskora važeća zakonska odredba da su javni funkcioneri koji na dan stupanja na snagu ovoga zakona obavljaju dve ili više funkcija, dužni da se do kraja marta 2010. opredele koju će, ali samo jednu, funkciju obavljati. Razlog je interes tridesetak poslanika u Skupštini APV (članova DS), izabranih na osnovu većinskog izbornog sistema, da zadrže unosnije opštinske izvršne i druge funkcije, kao i interes DS da ne podnose ostavke na poslaničke funkcije jer bi raspisivanje vanrednih izbora bilo rizično, to jest njihov ishod neizvestan. Drugi razlog je interes vladajuće koalicije da trojica njenih narodnih poslanika u Skupštini Srbije zadrže poslaničke i gradonačelničke funkcije. Posle višemesečne opstrukcije stavova i zaključka Agencije i podnošenja Ustavnom sudu inicijative grupe vojvođanskih poslanika za ocenu ustavnosti zakonskih odredaba koje ni njima ni DS-u nisu odgovarale, vladajuća koalicija je ukinula do tada važeća zakonska rešenja i usvojila nova - po meri svojih političkih potreba. Prema novom zakonskom rešenju, „funkcioner može da nastavi obavljanje jedne javne funkcije, a uz nju i javne funkcije na koje je izabran neposredno od strane građana, kao i javne funkcije koju je zakonom i drugim propisom obavezan da vrši”. Glavni argument za ukidanje ranijeg zakonskog rešenja je njegova navodna retroaktivnost i ukidanje tzv stečenih prava. Pri tom je ignorisan ključni ustavno-pravni argument na koji su ukazivali Agencija i stručna javnost-da narodni poslanik, odnosno poslanik u pokrajinskoj skupštini ne može istovremeno imati i izvršnu funkciju na osnovu koje neposredno sprovodi zakon, odnosno pokrajinsku skupštinsku odluku u čijem je donošenju učestvovao. Reč je, naime, o povredi ključnog ustavnog principa o podeli vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku. Time je ne samo prekršen ustavni princip o podeli vlasti, već su degradirani položaj i autoritet Agencije za borbu protiv korupcije na samom početku njenog rada. Treći primer veoma sporne ustavnosti je Zakon o elektronskim komunikacijama, koji je, takođe, izazvao mnogobrojne oštre javne proteste i osporavanja. Reč je o zakonskom rešenju prema kome se bez odobrenja suda mogu snimati i pratiti privatne elektronske komunikacije građana, to jest imati uvid u to ko sa kim, kako, odakle i koliko komunicira (uz obavezu operatora da snimke obavljenih komunikacija čuva 12 meseci). Ako je razlog za usvajanje ovakvog zakonskog rešenja efikasnija borba protiv organizovanog kriminala, onda se faktičko pravo službi bezbednosti na ovakvu, veoma delikatnu kontrolu privatne komunikacije građana, moralo usloviti sudskom odlukom. To Ustav omogućava samo ako je to „neophodno radi vođenja krivičnog postupka ili zaštite bezbednosti Republike Srbije, na način predviđen zakonom”. Realna mogućnost da se na osnovu ovoga zakona i zakona o bezbednosnim službama povredi ustavna garancija tajnosti komunikacije građana, nameće potrebu izmene ovih zakona. Takođe i uspostavljanje efikasne civilne, pre svega parlamentarne i sudske kontrole nad radom službi bezbednosti. To je, nesumnjivo, jedna od bitnih pretpostavki vladavine prava i poštovanja ljudskih sloboda i prava. Ovim, nažalost, nije iscrpljen poduži spisak zakona i uredbi nesaglasnih sa Ustavom, a donetih u vreme vladavine aktuelne koalicije. Ako se ovome spisku dodaju neuspešna borba protiv korupcije, protivustavno i nezakonito sprovedena kadrovska reforma pravosuđa i njegova neefikasnost, opstrukcija rada kontrolnih i regulatornih tela i krupne nepravilnosti u izboru i konstituisanju nacionalnih saveta nacionalnih manjina-vladavina prava i EU su „na dugom štapu”. Pogotovo što nam rešenje kosovskog pitanja i saradnja sa Hagom ne idu u prilog.
Antrfile :
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Blic
Strana : 11
Autor : BORIS VUKOVIĆ
Tema : Javne nabavke, Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije
Najava : NE Žanr : Intervju
Ocena : Neutralna

GRADILIŠTE „4. JULI“ SE OTVARA 30. AVGUSTA
intervju
Ministar Oliver Dulić
Oni koji kritikuju zakon o pomoći građevini treba prvo da ga pročitaju. Tu nema mesta korupciji
Boris Vuković
Oni koji kritikuju novi zakon o pomoći građevini treba prvo da ga pročitaju. Mesta za korupciju nema, sve firme su ravnopravne, bilo da su sa stranim ili domaćim kapitalom, kaže za „Blic“ Oliver Dulić, ministar prostornog planiranja i zaštite životne sredine, i otkriva da će gradilište „4. juli“ u Beogradu biti otvoreno 30. avgusta.
Zakon o pomoći građevini usvojen je u julu i ima za cilj pokretanje građevinskog sektora u Srbiji koji je u vrlo teškoj situaciji. Zakon predviđa da se građevinske firme registruju na sajt ministarstva, a nakon toga, investitor, odnosno lokalna samouprava, skraćenim postupkom bira firme koje mogu da izvode radove. Kritičari zakona o pomoći građevini ističu da je Vlada dala sebi za pravo da odlučuje kojim preduzećima će dati posao? - Većina tih koji kritikuju nije ni pročitala zakon, niti dve uredbe koje smo doneli. Zakon o pomoći građevini ne krši Zakon o javnim nabavkama, obuhvata sve aspekte, od izbora ponuđača, transparentnosti postupka, mogućnosti žalbe pred komisijom i sudskom zaštitom. Ovim zakonom je samo predviđen najbrži mogući postupak javne nabavke da bi se pomoglo građevini. Da li 85 odsto građevinskih preduzeća koja su nelikvidna neće moći da učestvuju na tenderima, pa će poslove opet dobijati samo određena preduzeća? - Mi smo to predvideli, pa smo uredbom propisali da i one firme koje su imale blokiran račun u poslednje tri godine i one koje su negativno poslovale mogu da učestvuju u postupcima javnih nabavki. Neće svaka moći da radi kao glavni izvođač, ali kao podizvođač sigurno. Kako će investitor odlučivati koje firme će da pozove za posao? - Uredba propisuje da je investitor dužan da na direktno pogađanje pozove najmanje tri firme sa teritorije lokalne samouprave i najmanje još sedam firmi sa teritorije cele Srbije. Investitor, odnosno u ovom slučaju lokalna samouprava, sprovodi postupak javne nabavke, bira ponuđača, potpisuje ugovor, a na kraju Vlada kao supervizor proverava da li je projekat plaćen više nego što je realna tržišna cena. Reklo bi se da to otvara vrata korupciji? - Ako neko gradi stadion u Kragujevcu, recimo, dužan je da pozove tri firme iz Kragujevca i još sedam iz Srbije, da izabere najpovoljniju ponudu, učesnici na tenderu imaju pravo na komisiju za zaštitu prava ponuđača, a na kraju i sudsku zaštitu, a međuresorna grupa na nivou Vlade proverava zaključen posao. Ako neko kaže da to nije dovoljno transparentan postupak, ja bih voleo da mi taj kaže šta jeste i objasni kako inače izgledaju javne nabavke. Šta se dešava ukoliko svih deset firmi ne ispunjava uslove tendera? Da li onda investitor može da pozove jednu ili dve firme i tako favorizuje određene ponuđače? - Ukoliko ne postoji deset firmi koje ispunjavaju uslove, investitor mora da pozove sve firme koje ispunjavaju uslove. Međutim, mi smo definisali tehničko- tehnološke uslove tako da je nemoguće da na teritoriji Srbije ne postoji deset firmi koje ispunjavaju uslove za poziv. Pošto zakon ima za cilj da pomogne domaćim firmama, da li su time stranci defavorizovani, da li zakon krši CEFTA sporazum? - To apsolutno nije tačno. Svaka firma koja je registrovana u Srbiji, koja plaća porez i ovde zapošljava radnike, a registrovala se na sajtu ministarstva, može da učestvuje u projektima. Mi ne pravimo pitanje da li se ta firma zove „Štrabag“, „Alpina“, „Ratko Mitrović“, niti da li je sa stranim ili domaćim kapitalom. Građevinska preduzeća ističu da su nelikvidna jer im država duguje za ranije poslove? - U svakodnevnoj sam komunikaciji sa građevinskim firmama. U vreme kad nema privatnih investicija i tražnje bitno je da smo našli građevinarima posao. Formirali smo tim ljudi iz Privredne komore Srbije i Ministarstva finansija koji traže rešenje za dugove države prema građevinarima. Da li je ova građevinska sezona izgubljena? - Kad 30. avgusta otvorimo gradilište „4. juli“ i krenemo sa izgradnjom 130 stambenih zgrada na Voždovcu, biće posla i tada će svi pričati na drugačiji način. Stanove je rezervisalo već dve hiljade ljudi i to dovoljno govori o ozbiljnosti ovog projekta. Takođe, već za mesec dana krenuće realizacija projekata koje pokreću lokalne samouprave zajedno sa Vladom, ali to je samo 10 odsto projekta.
Antrfile : Štrajk nije dobro rešenje
Građevinari su za mesec dana najavili štrajk upozorenja, a nakon toga će krenuti u blokadu svih gradova u Srbiji. - Samo neka mi kažu šta će da postignu sa tim. Kada bih video da je to rešenje, i ja bih se pridružio. Problemi sa manjkom posla i dugovima države ne mogu tako da se reše. Uvek podržavam radnike, sindikate, razgovaraću sa njima jer bih voleo da čuju i šta smo mi kao ministarstvo uradili za njih. Mislim da će sa početkom svih ovih radova situacija biti drugačija.
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Danas
Strana : 3
Autor : I. Ž.
Tema : Sukob javnog i privatnog interesa
Najava : NE Žanr : Izveštaj
Ocena : Neutralna

GRAĐANIN PREDUHITRIO AGENCIJU
Podneta inicijativa za ocenu ustavnosti zakona koji omogućava „duple fotelje“
Beograd - Ustavnom sudu podneta prva inicijativa za ocenu ustavnosti članova Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije o obavljanju duplih funkcija. Inicijativu koja je dostavljena i Agenciji za borbu protiv korupcije, podneo je jedan građanin, navode elektronski mediji. Zorana Marković, direktorke Agencije kaže za Danas da ne zna kolika je težina ove inicijative i da bi to bilo pitanje za Ustavni sud. Ona ističe da svaki građanin ima pravo da podnese ovakvu i sličnu inicijativu i dodaje da je i ona dobila tekst koji je upućen Ustavnom sudu, ali i na neke druge adrese, ali nije mogla da kaže ko je to učinio. Inicijativom je predloženo da Ustavni sud do konačne odluke privremenom merom obustavi izvršenje pojedinačnih akata koji se donose na osnovu osporenih odredaba Zakona, zbog kojeg bi, kako je naveo, mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice. Agencija za borbu protiv korupcije zatražiće ocenu ustavnosti zakona tek posle 26. avgusta, kada bi trebalo da bude održana sednica Odbora.
Antrfile :
============================


Datum : 13.8.2010
Novina : Danas
Strana : 5
Autor : R. D.
Tema : Sukob javnog i privatnog interesa
Najava : NE Žanr : Vest
Ocena : Neutralna

INICIJATIVA ZA OCENU USTAVNOSTI
Beograd - Ustavnom sudu podneta prva inicijativa za ocenu ustavnosti članova Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije o obavljanju i duplih funkcija. Inicijativu koja je dostavljena i Agenciji za borbu protiv korupcije, podneo je građanin. Inicijativom je predloženo da Ustavni sud do konačne odluke privremenom merom obustavi izvršenje pojedinačnih akata koji se donose na osnovu osporenih odredaba Zakona, zbog kojeg bi, kako je naveo, mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice.
Antrfile :
============================