Opasan presedan i propuštene šanse

Datum kreiranja: četvrtak, 29 januar 2015

Transparentnost – Srbija (deo Transparency International) smatra da je skupštinski Odbor za kontrolu službi bezbednosti propustio priliku da utvrdi ozbiljnu povredu Zakona o Zaštitniku građana od strane Ministarstva odbrane i Vojnobezbednosne agencije. Iako je u proteklih deset godina bilo mnogo slučajeva opstrukcije rada nezavisnih državnih organa, ovo je posebno opasan presedan. Naime, skupštinski odbori su se do sada makar deklarativno zalagali za poštovanje propisa, čak i kada nisu pozivali izvršnu vlast na odgovornost zbog njihovog kršenja.

Odbor je svojim Zaključkom[1] odluku o tome da li će jedno ministarstvo i jedna služba bezbednosti poštovati odredbe Zakona o Zaštitniku građana prepustio uputstvu višeg javnog tužioca u Beogradu i njegovoj dobroj volji da o tom pitanju iznese vlastito mišljenje, iako javni tužilac nije ovlašćen za tumačenje tog zakona, niti ga primenjuje u praksi. Ako političari ne žele da u nekim slučajevima organi uprave budu podvrgnuti nadzoru ombudsmana, oni to mogu da ostvare izmenom zakona. Smatramo da bi za pravnu državu  čak i štetne izmene zakona bile bolje od tolerisanja kršenja zakona od slučaja do slučaja.

Sama sednica Odbora je održana tek četraneast dana nakon što je Ombudsman čitavoj javnosti objavio alarmantne informacije o nedostavljanju traženih podataka radi vršenja kontrole[2]. Odbor je zaključio da se ne radi o nameri "nepoštovanja važeće zakonske regulative, već o različitom tumačenju iste". Odmah potom, Odbor je, de fakto prihvatio jedno od "tumačenja" - ono koje su izneli Ministarstvo i VBA: "poželjno je da nadležni javni tužilac, kao rukovodilac predistražnog postupka, izda konkretne naloge VBA povodom zahteva Zaštitnika građana, nakon čega bi ta agencija i Ministarstvo odbrane odmah postupili po nalogu“. Inače, prema tvrdnjama ministra na ovoj sednici, javni tužioci su do sada više puta ignorisali slične zahteve Ministarstva.

Iz iznetog se ne vidi u čemu bi ovde mogao biti sukob zakona ili prostor za različito tumačenje. Ako su VBA i Ministarstvo imali podatke koje im je ombudsman zatražio, a iz izjava ministra i direktora VBA se može zaključiti da jesu, onda su bili dužni da ih dostave, bez obzira na to što iste te podatke ima i javni tužilac radi vođenja krivičnog postupka. Da tražene podatke nisu imali, onda, razume se, ne bi mogli ni da ih dostave, ali ne zbog nekog „sukoba zakona“, već po prirodi stvari. To je, po viđenju Transparentnosti - Srbija prva činjenica koju je Odbor trebalo da utvrdi i da na osnovu toga stvori šansu da se svi povezani problemi reše, a pre otvaranja drugih pitanja ("prisluškivanja", "zloupotrebe" i slično), o kojima se, uostalom, ne može valjano ni suditi pre nego što bude izvršena kontrola.

Transparentnost – Srbija

Beograd, 29.1.2015.



[1] http://www.parlament.rs/13._%D1%81%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_%D0%9E%D0%B4%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B0_%D0%B7%D0%B0_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%83.24169.43.html

[2] http://www.zastitnik.rs/index.php/lang-sr/2011-12-25-10-17-15/2011-12-25-10-13-14/3644-2015-01-14-10-58-56