Nedovoljan institucionalni nadzor izborne kampanje

Datum kreiranja: petak, 17 mart 2017

Transparentnost  Srbija (članica Transparency International) ukazuje da se kampanja za predsedničke izbore odvija uz još slabiji nadzor od strane državnih institucija nego što je bio u prethodnim izbornim procesima. Period od aprila prošle godine do raspisivanja izbora nije bio iskorišćen da se reši ni jedno od spornih pitanja o kojima su govorili stručnjaci u Srbiji, uključujući i TS i posmatračke misije OEBS1 i Saveta Evrope. Pored toga, kampanja iz 2017. iznedrila je u još većem obimu nego što je to bilo ranije izazove za koje ne samo da nema institucionalne kontrole, nego nema ni jasnih pravila, kao što su i prikupljanje „sigurnih glasova“, vođenje kampanje na internetu i društvenim mrežama i oglašavanje pre raspisivanja izbora.  

Parlament ni ove godine nije ispunio svoju zakonsku obavezu da formira Nadzorni odbor. Dok je pre godinu dana predsednica Skupštine makar uputila poziv Vladi i poslaničkim grupama da podnesu predloge za članove tog tela a predlog su dale tri partije, sada je Transparentnost po zahtevu dobila iz Skupštine odgovor da „u 2017. godini nisu primljeni i zavedeni dokumenti koji sadrže takve informacije“. Regulatorno telo za elektronske medije (REM, ranije RRA) ni u dosadašnjim kampanjama nije samoinicijativno ispitivalo da li TV i radio stanice omogućavaju oglašavanje pod istim finansijskim uslovima. Sada je ovaj regulator načinio  krupan korak nazad – najavom2 da neće čak ni prikupljati statističke podatke o proporciji zastupljenosti pojedinih kandidata u reklamama i informativnom programu. Za izbore 2016 je takav pregled napravljen, ali ne i objavljen. Agencija za borbu protiv korupcije, koja treba da kontroliše zakonitost finansiranja kampanje i zloupotrebu javne funkcije, radi godinama sa nepotpunim Odborom, a poslednjih meseci i bez direktora3, što povećava mogućnost političkih pristisaka4. Republička izborna komisija radi u sastavu koji nije u skladu sa odredbama čl. 29. st. 4. Zakona o izboru narodnih poslalnika, što izlaže riziku odluke koje to telo donese. Povrh toga, najavljen je i manji obim kontrole od strane relevantnih međunarodnih institucija. TS podseća da se među preporukama OEBS iz 2016 -čije ispunjenje od Srbije je zatražila i Evropska komisija u godišnjem izveštaju - između ostalog navodi i potreba sprečavanja zloupotreba javnih funkcija u izbornoj kampanji, poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i kontrole koju vrši Agencija,  kao i povećanje ovlašćenja i obaveza REM u kontroli kampanje.

Naglašavamo da će Transparentnost – Srbija, u granicama svojih mogućnosti, kao i u ranijim izbornim procesima pratiti obim „funkcionerske kampanje“, to jest navodno redovnih aktivnosti javnih funkcionera koje se preduzimaju baš u doba kampanje. Nema sumnje, ovakav vid obezbeđivanja besplatne promocije unutar informativnog i drugih vidova programa vredi značajno više nego bilo koja plaćena reklama. Aktuelne zakonske zabrane odnose se samo na deo ovih zloupotreba, ali se ni u tom segmentu ne kažnjavaju (npr. korišćenje službenih vozila za odlazak na političke promotivne skupove, kada nije reč o funkcionerima koji uživaju posebnu bezbednosnu zaštitu).

Transparentnost Srbija

Beograd, 17. marta 2017.

1- http://www.osce.org/odihr/elections/serbia/228556 

2- https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/rem-nece-pratiti-medije-tokom-kampanje-nemaju-parametre-za-softver

3- Za razliku od REM, Agencija je krajem 2016. objavila svoj izveštaj o kontroli, ali ga nije promovisala (što je bilo uobičajeno ranijih godina).

4- http://pescanik.net/partijska-direktorka/