Monitoring izbora 2022 - TS predstavila prve nalaze

Intenzivna funkcionerska kampanja, veće učešće državnih funkcionera u stranačkim aktivnostima  nego u prethodnim izbornim ciklusima i medijska dominacija Aleksandra Vučića i njegove liste kroz kombinaciju funkcionerske kampanje, izjava i gostovanja na TV-u i oglašavanja, glavne su karakteristike prve četiri nedelje od raspisivanja parlamentarnih izbora, pokazalo je danas predstavljeno istraživanje Transparentnosti Srbija.

TS Monitoring izbora 2022 prvi nalazi mŠto se ovih odlika tiče, u praksi se ništa nije promenilo nakon 3. marta i raspisivanja predsedničkih izbora. Takođe, dosadašnji tok kampanje pokazuje da izmene zakona, usvojene početkom godine, nisu dovele do promene postupanja funkcionera, saopštio je saradnik TS Zlatko Minić na konferenciji za novinare u Medija centru.

On je istakao da je ukupni broj promotivnih aktivnosti za 26 funkcionera iz uzorka, u prvih 26 dana kampanje, bio za 58 odsto veći nego u istom periodu pre godinu dana, kada nije bilo izbora. Dodao je da je broj promotivnih aktivnosti 10 najaktivnijih funkcionera više nego udvostručen – povećan je za 118 odsto.

Kao i u nekoliko prethodnih izbornih ciklusa, najagilniji je bio Goran Vesić sa 32 promotivne aktivnosti, dvostruko više nego pre godinu dana. Vanja Udovičić je u ovom periodu imao 28 promotivnih aktivnosti, što je do sada nezabeležen rast u odnosu na uporedni neizborni period, s obzirom na to da je tada imao samo jednu takvu akciju, naveo je Minić.

I u ovoj kampanji zabeleženo je „kombinovanje“ funkcionerske kampanje i stranačkih aktivnosti – funkcioneri u nekom mestu borave na promotivnoj aktivnosti, kao državni zvaničnici, a potom održe stranački miting. Takve kombinacije bile su karakteristične za predsednika Srbije i SNS-a Aleksandra Vučića. On je za ovih 26 dana imao 11 promotivnih aktivnosti – otvaranja objekata ili polaganja kamena temeljaca od toga samo u prošloj nedelji šest, ukazao je on.

Programski direktor TS Nemanja Nenadić izjavio je da je, iako se za predsedničke i parlamentarne izbore 2022. Iz budžeta izdvaja najveća suma novca do sada (oko 15,7 miliona evra), u prve tri nedelje kampanje potrošeno manje od 10% tog novca, a kampanju je u značajnijem obimu vodila samo SNS, koja je u ovom periodu imala oglašavanje na TV stanicama i FB vredno najmanje 600 hiljada evra.

Zapažen je značajan porast oglašavanja na društvenim mrežama, koje nije adekvatno regulisano. Većina TV stanica je poštovala zakonsku obavezu objavljivanja cenovnika, ali je zakonodavac propustio da takvu obavezu propiše i za oglašavanje u drugim vrstama medija, rekao je Nenadić i naveo da je u prve tri nedelje kampanje za parlamentarne izbore jedino SNS emitovala oglase na TV stanicama, iako je u to doba već bilo proglašeno još deset izbornih lista.

Kao je ocenio, to se može povezati sa činjenicom da većina partija ne raspolaže značajnim sredstvima i da se oslanja na budžetske dotacije koje će stići tek pet dana nakon što bude utvrđen spisak svih učesnika izbora.

Prema procenama Transparentnosti Srbije, ukupna vrednost reklama SNS u tom periodu bila je između 61 i 86 miliona dinara (517.000 do 728.000 evra). Procena varira zato što u ovom trenutku nije poznato da li će ova partija steći pravo na maksimalne količinske popuste. U istom periodu zabeleženi su zakupljeni termini SPS na dve kablovske TV stanice, kao i jedan zakupljeni termin narodnog poslanika Vladimira Đukanovića na TV Happy, ali za ovu vrstu oglašavanja nisu objavljeni cenovnici.

Nenadić je rekao da će za finansiranje kampanje biti iz budžeta ukupno plaćeno 922 miliona dinara za parlamentarne i još toliko za predsedničke izbore. Najveći deo tih gotovo 15,7 miliona evra pripašće onim listama koje pređu cenzus i predlagaču pobednika na predsedničkim izborima. Ipak, i novac koji će dobiti manje uspešni učesnici u izbornoj trci nije nimalo zanemarljiv i omogućiće vidljivu kampanju.

S obzirom na to da je broj kandidata i listama manji nego što je bio na ranijim izborima (trenutno 16 izbornih lista i najviše 8 predsedničkih kandidata), čak i one partije i koalicije koje ne pređu cenzus, ali osvoje barem jedan odsto glasova, dobiće iz budžeta 588.000 evra za kampanju. Stranke koje imaju predsedničkog kandidata i uspeju da pređu magičnih tri odsto dobiće ukupno 738.000 evra za kampanju,  a one koje osvoje 30 mandata milion i 152.000 evra. Ukoliko neka lista osvoji polovinu mandata u Skupštini a njen kandidat pobedi već u prvom krugu predsedničkih izbora, dobiće iz budžeta čak 7.645.000 evra, obrazložio je Nenadić.

On je naveo da je karakteristika ove izborne kampanje značajan porast partijske promocije putem društvenih mreža i na internetu. Prema podacima koje je objavio Facebook, vrednost direktnog oglašavanja sa raznih naloga vladajuće SNS i njenih funkcionera u proteklih mesec dana bila je blizu 80.000 evra, čemu bi trebalo pridodati i oglašavanje vredno preko 10.000 sa nekoliko naloga preko kojih se promoviše ova stranka ili kritikuju njeni protivnici (npr. „Pristojna Srbija“, „Volimo srpsku opoziciju“).

 

Snimak konferencije možete preuzeti sa YT kanala TS.

 

 

funkcionerska

 

Iz budžeta

 

TV oglašavanje