Šta sve nije uređeno pred izbore u Zaječaru i Kosjeriću

Nema novih ograničenja funkcionerske kampanje, mera zaštite od zloupotrebe javnih resursa, niti pravičnijih pravila o finansiranju kampanje za izbore u Zaječaru i Kosjeriću.

Raspisivanjem izbora za odbornike u Zaječaru i Kosjeriću,[1] po zakonu je počela izborna kampanja u ta dva mesta. Dok je potpuno nepoznato ko će na ovim izborima uopšte učestvovati, već sada se zna koja sve bitna pitanja u vezi sa izbornom kampanjom nisu uređena, a morala su biti, da bi izborna trka bila ravnopravnija od dosadašnjih.

Nasuprot preporukama koje je dao ODIHR, ni u ovoj izbornoj kampanji neće biti zabranjeno da lokalni funkcioneri baš u naredna dva meseca organizuju promotivne događaje, da opštine zakupljuju bilborde da bi promovisale svoje uspehe ili da upravo sada realizuju socijalne programe. Slično tome, nema ograničenja ni za republičke funkcionere da se baš u ovom periodu sete škola, bolnica, sportskih klubova, turističkih objekata i preduzetnika koje bi trebalo obići u Zaječaru, Kosjeriću i okolnim selima. Kao što je Transparentnost Srbija pokazala, tokom prethodnih izbora u ova dva mesta (2021) broj ministarskih poseta bio je čak 37,6 puta učestaliji nego u doba van kampanje[2].

Glavna preporuka ODIHR nakon lokalnih izbora iz juna 2024. bila je da se „preduzmu mere kojima bi se obezbedila odvojenost države i stranke, kao i nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“. Ovoj preporuci prethodi konstatacija da su „stranačke liste širom zemlje nosile ime predsednika Republike“, te da su se „predsednik i vodeći vladini zvaničnici često pojavljivali na izbornim plakatima, u televizijskim spotovima i na izbornim skupovima, uz značajnu medijsku pažnju i promociju njihovih dostignuća“[3].

To što ne postoje nova zakonska ograničenja, ne znači da partije i funkcioneri na vlasti moraju da nastave sa dosadašnjom praksom. Naprotiv, njihovo postupanje u ovoj kampanji će najbolje pokazati da li postoji spremnost za unapređenje uslova za bilo koje buduće izbore a samim tim i za ispunjenje preporuka ODIHR-a.

Značaj ovih pitanja je utoliko veći zato što je iz budžeta grada Zaječara za sve učesnike u izbornoj kampanji zajedno namenjeno 1.284.000 dinara, a u Kosjeriću svega 350 hiljada dinara. Ukoliko bi broj izbornih lista bio isti kao 2021, podnosioci lista u Zaječaru (devet lista) bi pre izbora dobili po 57 hiljada dinara, a u Kosjeriću (pet lista), po 28 hiljada dinara (ostatak novca se dodeljuje naknadno, na osnovu izbornog uspeha). Trošak izborne kampanje, takođe nasuprot preporuci ODIHR, nije ograničen. Očigledno je da u takvoj situaciji ni jedna lokalna grupa ne bi mogla da parira parlamentarnim strankama koje dobijaju značajne iznose iz republičkog budžeta, a pogotovo ne izbornoj listi koju bi svojom logistikom podržala vlast[4].      

 

[1] http://www.parlament.gov.rs/%D0%9F%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%81%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B5_%D1%81%D0%BA%D1%83%D0%BF%D1%88%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B5.50904.43.html

[2] https://transparentnost.org.rs/sr/aktivnosti-2/saoptenja/11913-vlada-u-funkcionerskoj-kampanji-za-izbore-u-kosjericu-i-zajacaru

[3] https://www.osce.org/files/f/documents/7/5/576745.pdf

[4] https://transparentnost.org.rs/images/Novac_iz_budzeta_za_parlamentarne_stranke_.pdf