Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Preporuke u vezi sa državnom stanogradnjom

Datum kreiranja: utorak, 02 januar 2018

mgsi stanoviTransparentnost Srbija uputila je ministarki građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorani Mihajlović inicijativu u vezi sa najavljenom državnom stanogradnjom.

Reč je o najavi izgradnje „jeftinih stanova“ za zaposlene u vojsci i policiji, u šest gradova Srbije, koja će, kako je objavljeno u meidjima, biti realizovana na osnovu posebnog zakona (tzv. „leks specijalis“).

U samom tekstu se s pravom povlače paralele sa zakonom koji je predložila Vlada Mirka Cvetkovića pre sedam godina - Zakonom o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije u uslovima ekonomske krize. Kaže se dalje u tekstu da je taj zakon bio donet sa ograničenim rokom trajanja, da je usvojen jula 2010, i da je na osnovu tog zakona odobreno više od 300 projekata, među kojima je i izgradnja stanova na prostoru bivše kasarne „4. juli“ (naselje „Stepa Stepanović) u Beogradu.

U tekstu se, međutim,  ne govori o nekim važnim stvarima na koje smo ukazali ministarki kako ne bie ponovila greške prethodnika:

  1. Donošenje zakona koji se primenjuju samo na jednu situaciju ili jedan projekat (što se pogrešno naziva „leks specijalis“ ), nikada nije dobro sa stanovišta vladavine prava i jedinstva pravnog poretka. Ukoliko predlagač takvih zakonskih rešenja smatra da opšta rešenja nisu odgovarajuća, onda treba da osmisli norme koje bi mogle biti primenjene na neograničeni broj slučajeva. Na primer, ukoliko ste mišljenja da bi za državnu stanogradnju trebalo da važe neke posebne procedure, onda bi te procedure trebalo propisati unutar Zakona o javnim nabavkama.
  2. Zakon o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije u uslovima ekonomske krize je ozbiljno narušio sistem javnih nabavki, tako što je predvideo sprovođenje pregovaračkog postupka i ograničio konkurenciju . Podsećamo da je donošenje Zakona o javnim nabavkama s kraja 2012, jedan od najvažnijih antikorupcijskih poteza koji su aktuelne vlasti u Srbiji preduzele na normativnom planu i da je unapređenje sistema javnih nabavki koji će biti zasnovan na slobodnom tržišnom nadmetanju  jedno od najvažnijih pitanja evropskih integracija Srbije (koje se tretira i u okviru poglavlja 5, 23, 24, 32). 
  3. Pomenuti zakon iz 2010. godine je bio u suprotnosti sa sporazumima koje je Srbija zaključila sa drugim državama, i to CEFTA sporazumom i Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju, koji je Republika Srbija u to doba jednostrano primenjivala. Međutim, Ustavni sud nije prihvatio inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti ovog zakona, obrazloživši svoju odluku ekonomskim, umesto pravnim razlozima .
  4. Zakon o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije u uslovima ekonomske krize je podsticao izgradnju objekata čija opravdanost, ili makar prioritetnost je upitna. S druge strane, nesporno je da je u mnogim slučajevima izgradnja i promocija bila u funkciji predizborne kampanje za izbore koji su održani u proleće 2012.
  5. Građanima Srbije nisu predočene informacije o tome kakve su obaveze države prema pripadnicima vojske, policije i drugih službi u vezi sa rešavanjem stambenih pitanja, koja su alternativna rešenja razmatrana za rešavanje tog problema, i na osnovu čega je zaključeno da je upravo državna stanogradnja najbolja .

Iz svih navedenih razloga predložili smo ministarki da:

  1. građanima predoči podatke o obavezama države u vezi sa rešavanjem stambenog pitanja pripadnika vojske i policije i razmatranjem raznih mogućnosti da se ti problemi reše;
  2. prilikom rešavanja ovog problema ne učini ništa što bi narušilo jedinstvo uređenja sistema javnih nabavki, a pogotovo ne odredaba Zakona o javnim nabavkama koje se odnose na konkurenciju, transparentnost i zaštitu prava učesnika u postupku.