ispitati da li je bilo kršenja zakona i povećati javnost rada Vlade
Političke stranke su svakako slobodne da kreiraju i vode politiku shodno svojim uverenjima o tome da li su neke zakonodavne ili drugemere korisne ili štetne po javni interes. Zbog toga i podrška ili odbijanje podrške idejama i delovanju jednog ministra jeste stvar legitmnih razlika u političkim opredeljenjima. Međutim, neki postupci ne mogu biti samo predmet političke odluke ili uverenja jer su nadležnosti institucija uređeni zakonima.
Na sajtu Ministarstva privrede pojavila se obrazložena ostavka ministra iz koje prenosimo delove zanimljive za stanje primene važnih antikorupcijskih zakona u Srbiji (ćirilicom), uz kratke komentare (latinicom). http://www.privreda.gov.rs/newsitem.php?h=1&id=8100
"Partijsko zapošljavanje i nametanje stranačkih ličnosti bez ozbira na stručnost je očigledno zvanična politika Vlade i po mišljenju Ministra privrede neprihvatljiv deo koalicionog sporazuma. Odbijanje prihvatanja ovakve politike je dovelo Ministarstvo privrede u ozbiljan konflikt sa kabinetom Prvog potpredsednika. Gotovo tri meseca je trajala borba sa kabinetom oko postavljenja direktora agencija u nadležnosti ovog ministarstva. Umesto podrške ministru i reformama, podrška je data postojećim direktorima agencija koji su na sve moguće načine podrivale politiku Ministarstva privrede."
Partijsko zapošljavanje nije deo (javnog) koalicionog sporazuma, ali je vrlo verovatno deo nepisanih ili zapisanih a neobjavljenih pravila. Procedura izbora rukovodilaca Vladinih agencija je uređena posebnim zakonima. Bilo bi dobro da (bivši) ministar izađe sa konkretnim podacima, kako o sadržaju koalicionog sporazuma (ako postoji neki njegov deo koji nije predočen javnosti), tako i o eventualnom kršenju procedure pri izboru rukovodilaca.
"Borba za zaustavljanje propalih projekata subvencionisanja, javašluka i kriminala u SIEPA, ALSU, Fondu za razvoj i Agenciji za privatizaciju, štetnih privatizacija Vršačkih vinograda i Prve petoletke je trajala od samog početka do današnjeg dana. Ljudi iz kabineta Prvog potpredsednika su direktno učestvovali u fijasku oko Vršačkih vinograda i to i sa strane prodavca, države, i sa strane kupca preko povezanih rodbinskih veza i njihovih firmi. Direktno iz kabineta i bez znanja Ministarstva privrede su išli nalozi direktorki Fonda za razvoj da skida blokade za pojedine tajkunske firme."
Ministar je izneo ozbiljne optužbe protiv "ljudi iz kabineta" koje, ovako kako su formulisane, imaju elemente krivičnog dela zloupotrebe službenog položaja ili trgovine uticajem. Pošto su informacije već objavljene, bilo bi potrebno da javni tužilac istraži sve okolnosti slučaja, bez obzira na to da li će ministar ili neko drugi podnositi krivičnu prijavu.
"Nadležnosti ovog ministarstva pokušali su i dalje pokušavaju da obavljaju predstavnici kabineta Prvog potpredsednika bez ikakve procedure, bez javnosti i bez ekonomske analize da li su ti poslovi korisni ili štetni za Republiku Srbiju. Svi žele da budu deo nekakvog dila koji će se napraviti. Svi ovi vaninstitucionalni projekti su uspešno zaustavljeni od strane Ministarstva privrede, ali je potrošena velika energija uz veliki gubitak vremena. Primeri su svi „arapski poslovi“, posao sa Etihadom, Al Dahra, poslovi vezani za Fijat, poslovi obećavanja i dodeljivanja subvencija, stvaranja zajedničkog preduzeća sa Gorenjem."
I u ovom slučaju postoji javni interes da bude objavljeno više podataka. Kaže se da su određeni "vaninstitucionalni projekti" zaustavljeni. Budući da u Srbiji postoje propisane procedure za neke vidove poslovanja sa investitorima i pregovaranje koje prethodi zaključivanju međunarodnih sporazuma, bilo da je reč o prodaji javne imovine, privatizaciji preduzeća, zaključivanju ugovora o javno - privatnom partnerstvu, ilii nečemu drugom, postoji mogućnost da se i ovaj deo teksta ministrove ostavke odnosi na kršenje nekog od zakona, što bi trebalo ispitati.
"Štetan tajni ugovor Republike Srbije, JAT-a i Etihada, a posebno njegova vanstitucionalna implementacija je najbolji primer ovakvog delovanja. Kabinet Prvog potpredsednika je mesecima sprečavao Ministarstvo privrede da dobije ličnu kartu JAT-a, procenu vrednosti imovine i spreči sprovođenje finansijskog restrukturiranja."
Budući da su pravna priroda i sadržaj ugovora i sporazuma koji se odnose na poslovanje bivšeg JAT Airways-a sa firmom Etihad nepoznati javnosti (podsećamo da je naš zahtev za pristup informacijama odbijen, uz obrazloženje da je reč o "poslovnoj tajni") a da se u ostavci ministra navodi da je "ugovor štetan" i da je "vaninstitucionalno implementiran", ova izjava ukazuje na neophodnost da Republički javni pravobranilac utvrdi da li je ugovor zaključen/primenjen na zakonit način i da se što pre obelodane makar oni delovi sporazuma i ugovora koji nesumnjivo moraju biti javno dostupni, imajući u vidu javna sredstva kojima Air Serbia raspolaže.
"Pošto je Ministarstvo privrede odbijalo da Vladi predlaže štetne ugovore po Republiku Srbiju, tu ulogu predlagača je suprotno Zakonu o ministarstvima, preuzeo kabinet Prvog potpredsednika. Kada je Ministarstvo privrede davalo negativno mišljenje na zaključke Vlade kojim se odobravaju ti poslovi, recimo unošenje JAT Keteringa u JAT, takva mišljenja nisu dolazila na dnevni red a zaključci su se usvajali."
Ovaj deo teksta ukazuje još jednom na snažnu potrebu da se poveća javnost rada Vlade. Naime, zaključci Vlade se trenutno ne objavljuju (osim kada sama Vlada tako odluči), a ne objavljuju se ni mišljenja koja pojedina ministarstva imaju na predloge odluka koje donosi Vlada, pa se ne može ni naknadno sagledati (npr. u slučaju da se pokaže da je neka odluka bila protivna zakonu ili da je bila iz nekog drugog razloga loša) ko je od državnih organa obavio svoj deo posla valjano a ko ne.
"Dnevni red za sednice Vlade poznat je pet minuta pred samu sednicu Vlade. Na Vladi se ništa ne diskutuje."
Povećanje javnosti rada Vlade je jedna od najznačajnijih stvari koje bi trebalo učiniti radi efikasnije borbe protiv korupcije u Srbiji. Međutim, niti je došlo do nekih promena na tom polju već godinama, niti su one na jasan način predviđene Nacionalnom strategijom za borbu protiv korupcije, na šta smo, bez uspeha, ukazivali tokom izrade ovog dokumenta.
Vesti
Komemoracija povodom smrti prof. Goatija
Povodom smrti profesora Vladimira Goatija, Institut društvenih nauka organizuje komemoraciju u petak 18. jula, u 11 sati, u velikoj sali Instituta, na prvom spratu, u ulici Kraljice Natalije 45 u…
In memoriam Vladimir Goati
Sa velikom tugom smo primili vest o smrti nekadašnjeg predsednika organizacije Transparentnost Srbija, prof. dr Vladimira Goatija. Profesor Goati je dao veliki doprinos u radu Transparentnosti Srbija u periodu 2002-2019, naročito…
Ugovor za Prokop još štetniji nego što se mislilo
Nove informacije pokazuju da je nezakoniti ugovor o izgradnji zgrade beogradske železničke stanice bio još štetniji nego što je ranije izgledalo Planirana nabavka radova radi ojačanja peronskih greda na Prokopu („Beograd…
Poziv za podnošenje projekata u oblasti borbe protiv korupcije uz…
U okviru regionalnog projekta " Integrity Watch na Zapadnom Balkanu i Turskoj: civilno društvo u borbi protiv korupcije korištenjem podataka o političkom integritetu ", Transparentnost Srbija objavljuje poziv za podnošenje predloga za nevladine…
Obuka i sprovođenje istraživanja Indeks lokalne transparentnosti (LTI) u Severnoj…
Sastankom predstavnika TI-Makedonija i TI-Srbija, održanim u Beogradu 11. i 12. juna 2025. godine, obeležen je početak Programa razmene iskustava, koji je podržan Mehanizmom grantova Transparency International, a finansira ga…
Loš predlog za nabavke medijskih usluga
Predložene izmene Zakona o javnom informisanju i medijima neće sprečiti zloupotrebe kod nabavke medijskih usluga i oglašavanja javnog sektora. Odredbe o nabavkama medijskih usluga treba da budu preformulisane i jasno…
Konferencija - Unapređenje profesionalnog upravljanja u lokalnim javnim preduzećima
U Srbiji je loše stanje po pitanju stručnosti direktora i članova nadzornih odbora javnih preduzeća, dok je transparentnost stanje na granici lošeg i nezadovoljavajućeg, pokazalo je istraživanje "Unapređenje profesionalnog upravljanja…
Alarm izveštaj: Zarobljena država, represija i selektivna borba protiv korupcije
Koalicija prEUgovor predstavila je svoj do sada najobimniji Alarm izveštaj o napretku Srbije u implementaciji politika iz Klastera 1, sa fokusom na političke kriterijume i poglavlja 23 i 24. Izveštaj…
Zaječar i Kosjerić – kampanja i zloupotrebe bez kontrole
Dok najviši zvaničnici Srbije u susretima sa predstavnicima evropskih institucija obećavaju ispunjenje ključnih preporuka ODIHR, u kampanji za izbore u Zaječaru i Kosjeriću vlast radi direktno suprotno tim preporukama, ali…
Predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji
Koalicija prEUgovor Vas poziva na predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji Vreme: utorak, 3. jun 2025. u 11 časova Mesto: Konferencijski centar Envoy, Gospodar Jevremova 47, Beograd Koalicija prEUgovor…
Šta sve nije uređeno pred izbore u Zaječaru i Kosjeriću
Nema novih ograničenja funkcionerske kampanje, mera zaštite od zloupotrebe javnih resursa, niti pravičnijih pravila o finansiranju kampanje za izbore u Zaječaru i Kosjeriću. Raspisivanjem izbora za odbornike u Zaječaru i Kosjeriću,[1]…
Preplitanje stranačkog i državnog i odsustvo kontrole
Nasuprot glavnoj preporuci iz junskog izveštaja ODIHR „da preduzme mere kojima bi se obezbedila odvojenost države i stranke, kao i nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“[1], Srbija se u međuvremenu dodatno…
Korupcija kao glavni problem društva i prioriteti za njeno suzbijanje
Korupcija je ubedljivo naveći problem prema oceni građana (22%), što se dogodilo prvi put za 25 godina kako se rade slična istraživanja – pokazalo je istraživanje koje je danas predstavila…
Istraživanje: Korupcija najveći problem za 22 odsto građana
Istraživanje o odnosu prema korupciji, koje je sprovela Transparentnost Srbija, pokazalo je da je korupcija prvi put u poslednjih četvrt veka najveći problem za građane Srbije. Korupciju je na vrh liste…
Istraživanje: Šta građani Srbije misle o korupciji i predlozi TS…
Organizacija Transparentnost Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije Predstavljanje istraživanja: Šta građani Srbije misle o korupciji danas i predlozi TS o prioritetima za borbu protiv korupcije u ponedeljak, 31. marta 2025. godine, sa…
Ne radimo u petak, 7. marta
U znak solidarnosti sa pozivom studenata u blokadi, koji su kao jedan od svojih zahteva postavili objavljivanje svih dokumenata koji se odnose na rekonstruisanje železničke stanice u Novom Sadu, što…
Konkurs za izradu novinarskih tekstova u oblasti borbe protiv korupcije…
Transparentnost Srbija raspisuje KONKURS za izradu novinarskih tekstova u oblasti borbe protiv korupcije u Srbiji TS poziva profesionalne novinare (zaposleni ili angažovani u medijima, slobodni novinari sa novinarskim iskustvom), studente novinarstva i istraživače…
Reakcija NKEU povodom akcije zastrašivanja organizacija civilnog društva
Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) osuđuje upad naoružanih pripadnika Uprave kriminalističke policije u prostorije pet organizacija civilnog društva među kojima su i članice NKEU bez odgovarajućeg sudskog naloga. Smatramo…
TS predstavila CPI 2024 - Srbija nastavlja da pada
Srbija je, osmu godinu zaredom, nastavila pad na najznačajnijem globalnom rangiranju zemalja po percepciji korupcije u javnom sektoru. U rangiranju za 2024. godinu indeks je 35, a Srbija je na…
Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva
Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije…
Ne radimo u petak, 24. januara
U znak solidarnosti sa pozivom studenata u blokadi, koji su kao jedan od svojih zahteva postavili objavljivanje svih dokumenata koji se odnose na rekonstruisanje železničke stanice u Novom Sadu, što…
Transparentnost Srbija u 2024. godini
U protekloj godini Transparentnost Srbija bila je veoma aktivna. Pored već redovnih i prepoznatljivih aktivnosti, u oblasti javni hnabavki, monitoringa finansiranja stranaka i izborne kampanje, rada sa lokalnim samoupravama, izrade…
Ključni finansijski podaci o rekonstrukciji i dalje nedostupni
Iako su Vlada Srbije, Infrastrukture železnice i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavili mnoga dokumenta u vezi sa radovima na novosadskoj železničkoj stanici, ključne informacije o finansijskoj strani tog…
Neradni dani kancelarije tokom praznika
Tokom predstojećih praznika Transparentnost Srbija neće raditi od 1.1 do 7.1. 2025. Prvi radni dan je 8.1. 2025.
Nedovoljni rezultati u sprečavanju korupcije u policiji i vrhu izvršne…
Od 24 preporuke za sprečavanje korupcije u vrhu izvršne vlasti i policiji, koje je Srbija dobila od GRECO 2022. godine, samo je jedna ispunjena u okviru prvog postavljenog roka. Jedna…
Objavljivanje dokumenata o padu nadstrešnice nepotpuno
Državni organi, a pre svih Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, su tokom 40 dana od tragedije u Novom Sadu odbijali zahteve novinara, organizacija i pojedinaca da dostave ugovore, projekte i…
Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
Srbija je još jedan Međunarodni dan borbe protiv korupcije dočekala kao zemlja u kojoj tužilaštvo ne ispituje sve sumnje na korupciju, u kojoj se milijarde evra troše bez primene antikorupcijskih…
Predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o napretku Srbije u Klasteru 1
U sredu 4. decembra u 11 časova u Evropskoj kući (Zmaj Jovina 8, Beograd), koalicija prEUgovor predstaviće najnoviji Alarm – nezavisni polugodišnji izveštaj o napretku Srbije u Klasteru 1 (Osnove)…
Ne postoji osnov za tajnost ugovora o rekonstrukciji novosadske železničke…
Informacije o radovima koji su izvedeni pri rekonstrukciji novosadske železničke stanice, o ceni koja je za to plaćena i izvođaču radova, ni po jednom osnovu se ne mogu smatrati tajnim…
Objavljena knjiga preporuka Nacionalnog konventa o EU
Nacionalni konvent o Evropskoj uniji objavio je Sažetak Knjige preporuka za 2024. godinu. Ova redovna godišnja publikacija predstavlja najsveobuhvatniji pregled stanja pregovaračkog procesa Srbije u godini u kojoj se navršila…
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5