Fondu računi, apotekama popusti
Apoteka „Beograd” za poslednje tri godine prihodovala je oko dve i po milijarde dinara iz sredstava Republičkog zdravstvenog fonda (RFZO) koristeći popuste za lekove izdate na recept.
Apoteka je lekove koje su Beograđani dobijali na recept deset godina nabavljala bez ikakvog tendera, po sopstvenim pravilima, a ne po Zakonu o javnim nabavkama. To, međutim, nije bilo sve! Dobavljači su Apoteci odobravali i popust na plaćanje pre krajnjeg roka (takozvani „kasa skonto”). To ne bi bilo ništa loše da se to pretvaralo u budžetsku uštedu. Ali nije – Republički fond za zdravstveno osiguranje isplaćivao je punu cenu leka bez obzira koliko ga je Apoteka plaćala sa popustom. Građani su doprinosima plaćali punu cenu, a Apoteka je inkasirala čitav iznos popusta.
Popusti preko 50%
Veleprodajnu cenu lekova određuje Vlada uredbom. Ova cena dobija se poređenjem sa cenama lekova u zemljama u okruženju (Italijom, Hrvatskom i Slovenijom) i objavljuje se svake godine na sajtu RFZO-a. Na tu cifru dodaje se marža, odnosno zarada apoteka koja iznosi 12% (osim za lekove za HIV). Zatim se dodaje porez (PDV) od osam odsto. Tako se dobija maloprodajna cena koju Fond plaća apotekama.
Formula izgleda ovako:
Računica deluje jednostavno: država će uzeti PDV, apoteke maržu, a ostatak ide dobavljačima. Dobavljači su veledrogerije koje posreduju između proizvođača Iekova i apoteka. Apoteke nabavljaju lekove od njih na odloženo plaćanje, izdaju ih građanima, fakturišu toškove za izdate lekove Fondu (po navedenoj formuli) i kada dobiju novac od Fonda − isplate dobavljače.
Tu se javlja prilika za zaradu. U ugovorima sa dobavljačima pojavljuje se popust pod nazivom kasa skonto. „Kasa skonto” je popust koji apoteke dobijaju ukoliko izmire obaveze u ugovorenim rokovima i ponekad prelazi 40 odsto od ugovorene cene. Popusti se nude kako bi se ubrzalo plaćanje, a rokovi plaćanja variraju (od 30 do 180 dana). Tako je u januaru 2012. godine dobavljač „Nelt“ odobrio popust od 42% za lek „Enalapril“ koji se koristi u terapiji srčane slabosti i visokog krvnog pritiska. Za prevremeno plaćanje hemofarmovog „Diklofenaka“ dat je popust od oko 30% (u zavisnosti od roka plaćanja). Za lek „Prilazid“ (sličnog dejstva kao i „Enalapril“), dobavljač „Phoenix Pharma” odobrio je popust od čak 58 procenata od ugovorene cene. Ovako veliki popusti jasno ukazuju da je stvarna vrednost plaćenih lekova često daleko manja od one koju veletrgovci iskazuju, Vlada priznaje, a Fond tj. građani Srbije plaćaju.
Na ovakav način „Apoteka Beograd“ zaradila je 2011. godine više od milijardu dinara dok je zarada 2010. i 2012. godine bila nešto skromnija (oko 800 miliona dinara godišnje). Na osnovu izveštaja Državne revizorske institucije (DRI), prihodi „Apoteke“ od kasa skonta iznosili su oko 20 odsto nabavne cene. U prevodu, petina novca koju fond plaća, ostaje „Apoteci“ kao čista zarada.
„Apoteka Beograd” tvrde da novac od kasa skonta koriste isključivo za „izmirivanje obaveza prema dobavljačima“ tj. umanjenje dugova.
− Tim „kasama“, Apoteka Beograd je isključivo umanjivala obaveze prema dobavljačima- kaže Dragana Simić, direktorka Apoteke „Beograd“- Pa, ako je Fond dugovao Apoteci četiri miljarde ona je dugovala dobavljačima dve. To se nije prelivalo ni u plate ni u suficit.
Dugovi RFZO-a evidentirani u bilansima „Apoteke Beograd”, kretali su se od 2,5 milijarde (2012. godine) do čak 4,5 milijarde (2011.). Dugovi „Apoteke“ prema dobavljačima bili su mnogo manji. Kada bi RFZO bio u stanju da plati sve dugove „Apoteci“, stvorio bi se višak (kasa skonto) od svih prethodnih godina. Direktorka „Apoteka“ takođe navodi da su više puta predlagali Fondu povećanje marže kako ne bi zavisili od popusta bez kojih, kako kažu, „ne mogu da prežive”.
− Ono što državne apoteke mole RFZO je da im se omogući da imaju normalnu maržu. Toga trenutka mi nikada nećemo više ugovoriti nijednu kasu. Šta nama to treba! − kaže Simić
Republički fond je 2011. godine uspeo da dobije 10 odsto popusta za lekove direktno od proizvođača, potpisivanjem Protokola o smanjenju cena za 10% pojedinih lekova. Čelnici „Apotekе“ smatraju da potpisivanje ovog Protokola ugrožava poslovanje „Apotekе Beograd”. Kao ostali razlozi navode se pad prometa lekova i potpisivanje ugovora između Fonda i privatnih apoteka, kojima je i privatnim apotekama dozvoljeno da izdaju lekove na recept.
„Pad maloprodajne vrednosti recepata naravno izaziva pad marže što sa još dodatnim smanjenjem kasa skonta prevashodno zbog protokola koji su proizvođači lekova potpisali sa RFZO, po kom su 10% cena lekova već odobrili samom fondu, ozbiljno u toku 2012. godine ugrožavalo uspešnost poslovanja Apoteke Beograd”
Izvor:Uvod u finansijski plan za 2013. Apoteke “Beograd”
Iako tvrde da im prihodi od kasa skonta „nisu potrebni”, čelnici „Apoteke Beograd” najavljuju da će se suprotstaviti eventualnim odlukama o oduzimanja ovih sredstava.
− Ukoliko se donese odluka da nam se oduzmu ta sredstva mi ćemo se protiv toga boriti − kaže Vesna Tomić, zamenica direktorka za pravne poslove „Apoteke Beograd”
Direktorka Dragana Simić dodala je da će sredstava od kasa skonta vratiti državi tek kada se takav princip uvede u postojeće propise kao pravilo koje će sve zdravstvene ustanove morati da poštuju.
Da „Apoteka Beograd“ nije izolovan slučaj pokazuje i pomenuti izveštaj DRI. Kontrolom poslovanja 78 apoteka širom Srbije, revizori su otkrili da su samo 4 od njih nabake vršile po zakonu. Koliko su novca pojedine apoteke ( bez obzira da li posluju samostalno ili u okviru domova zdravlja) zaradile po osnovu kasa skonta pogledajte u tabeli ispod.
Ulaganje u „zdravstvo Srbije”
Nedavno su se u medijima pojavili napisi o milijardama dinara koje je „Apoteka Beograd” navodno donirala Gradu za različite namene. Predstavnici Apoteka tvrde da su cifre iz medija netačne i da je donirana suma znatno manja.
− Tačno je samo da su „Аpotekа“ donirala 308 miliona dinara. To je uloženo u kliničko-bolničke centre i zdravstvo Srbije. Ako ćemo tako da pričamo, zar nije bolje da te kase završe u državnoj ustanovi umesto da ostanu kod privatnika … U veledrogerijama nemačkim ili kakvim već − kaže Dragana Simić.
Osim izdavanja lekova na recept, „Apoteka Beograd“ nabavlja i lekove za komercijalnu prodaju i na njima zarađuje dodatni novac. Višak primanja koji „Apoteka“ ostvari trgujući lekovima koji se ne izdaju na recept, raspodeljuje se odlukama Upravnog odbora. Po izveštaju o donacijama od 2010. do 2013. godine iz dobiti „Apoteke Beograd” isplaćeno je više od 300 miliona dinara za brojne namene.
Vesna Tomić, zamenica direktorka za pravne poslove „Apoteke“, tvrdi da se menadžment protivi odlukama o donacijama ali da na njih ne može da utiče.
− Sekretarijat za zdravstvo dostavi zahtev našem Upravnom odboru da donira novac u odrеđenom iznosu i za određene namene. Upravni odbor ima tri člana koje imenuje Grad Beograd i dva člana „Apoteke Beograd“. Glasali su da se suficit potroši na donacije. Mi smo se svi ovde borili da to ostane u „kući“ −kaže Tomić
Tako je „Apotekа Beograd” finansirala program vantelesne oplodnje, doniralа novac za opremanje šest zdravstvenih centara čiji je osnivač Grad Beograd, a najviše novca dobio je projekat zapošljavanja medicinskih radnika. Za plate lekara, medicinskih sestara i fizioterapeuta u prethodne dve godine doniran je 121 milion dinara. Marko Kostić, predsednik Upravnog odbora, navodi da dolaskom novog rukovodstva početkom godine nije u potpunosti prekinuta praksa doniranja novca Gradu, ali je značajno smanjena.
− Nama je sugerisano iz Grada da donacije treba da se nastave šest meseci. Upravni odbor je doneo odluku da nastavi donacije Gradu za plate lekara još tri meseca, ali je ostavio više od trećine budžeta za ulaganje u „Apoteku“ i gradnju dve labоratorije. Novca je inače i bilo manje u profitu nego prošle godine iz objektivnih razloga. Mi smo se i rukovodili principom da se ne prekine odmah program donacija opredeljen za lekare, medicinske sestre i fizioterapeute, ali da on ne sme biti više tretiran kao dugotrajno rešenje, već samo kao delimičan nastavak započetog programa. Ove donacije ne smeju ni na koji način ugroze dalja ulaganja i obnovu same „Apoteke Beograd“. U međuvremenu smo slali pisma Gradu tražeći da se program prebaci na drugi način finansiranja − kaže dr Kostić. Kao hitno smo dozvolili u aprilu jos jedan mesec i time završili doniranje zdravstvenim ustanovama za ovu godinu.
Program finansiranja plata lekara i medicinskih sestara obustavljen je u maju ove godine.
Zanimljiv je primer „Beogradskog bebi kluba”. “Bebi klub” je projekat Grada Beograda za pomoć porodicama sa decom. „Apoteka Beograd” je 2011. godine donirala ovom projektu 15 miliona dinara, a sledeće godine 2 miliona više. Takođe, 2012. godine doniran je povidon jod u vrednosti od 4 miliona dinara namenjem „Bebi klubu” koji je „Apoteka Beograd” kupila raspisavši javnu nabavku, uredno poštujući zakon. U izveštaju o donacijama navodi se da je za donacije 2012. godine potrošen sav novac iz dobiti, pa je iz tekućih prihoda uzeto 14.284.000 dinara za još jednu donaciju.
Monopolizacija tržišta lekova? Pre pet godina udeli pojedinačnih dobavljača „Apoteke Beograd”, bili su izbalansirani. Nijedan dobavljač nije držao više od 30% vrednosti ugovora za lekove na recept. Već 2009. veledrogerija „Phoenix Pharma” izbija u prvi plan jer „Apoteka Beograd” nabavlja skoro 40 odsto lekova baš od ove kompanije. Od 2010. Do 2012. godine situacija se nije mnogo promenila i „Phoenix Pharma” ostaje dominantni dobavljač na beogradskom tržištu lekova izdatih na recept.
Možda će tenderi koje je „Apoteka“ raspisala za lekove koje plaća RFZO doneti promene u rangiranju dobavljača. Da podsetimo, „Apoteka Beograd” poslednjih deset godina nabavljala je lekove po internim procedurama, a tek u maju 2013. raspisala je javnu nabavku. Primena zakona obezbediće veledrogerijama drugačije kriterijume za nadmetanje i mogućnost žalbe Komisiji za zaštitu prava kako bi poništili tendere koji nisu u skladu sa zakonom. |
Ima li „leka“ za kasa skonto?
Primenjivanje Zakona o javnim nabavkama trebalo je da spreči „Apoteke“ da zarađuju novac od kasa skonta. Od 2003. do 2012. godine nabaku lekova „Apoteke Beograd” sprovodile su po internim procedurama. Tako su nabavne cene lekova, dobavljači i boniteti (tj. kasa skonto) bili nepoznati javnosti.
U maju ove godine, „Apoteka Beograd“ sprovela je javnu nabavku za lekove koji se izdaju na recept. Kao jedan od uslova za izbor dobavljača naveden je i kasa skonto suprotno Zakonu o javnim nabavkama koji izričito zabranjuje vrednovanje bilo kakvog popusta kao kriterijuma za izbor dobavljača.
Nakon što je objavljen izveštaj DRI o poslovanju „Apoteke“, Fond za zdravstveno osiguranje uneo je izmenu u Pravilnik o uslovima za zaključivanje ugovora sa davaocima zdravstenih usluga (koji uključuje i „Apoteku Beograd”). Maloprodajna cena više se neće obračunavati po cenama objavljenim na sajtu RFZO-a već po ostvarenim nabavnim cenama. U prošlosti RFZO je isplaćivao unapred određenu cenu bez obzira na to koliko je određeni lek zaista koštao apoteke. Ova izmena trebalo bi da smanji troškove Fonda za vrednost popusta koji dobijaju od dobavljača.
Da li će cena koju RFZO plaća biti snižena za iznos popusta ili će građani Srbije i dalje plaćati punu cenu lekova koji se izdaju na recept? Uprkos brojnim pokušajima nismo uspeli da nađemo nikoga iz RFZO-a spremnog da nam odgovori na ovo pitanje.
Poslednjih 10 godina “Apoteka Beograd” samovoljno je raspolagala novcem Republičkog fonda tj. novcem zdravstvenih osiguranika. Raspisivanje tendera po zakonu uvelo je transparentnost u rad “Apoteke” ali nije rešilo problem kasa skonta. Možda će uvođenje sistema Centralizovanih javnih nabavki (najavljeno za 2014. godinu) najzad uspeti da snizi cenu lekova koje smo prethodnih godina plaćali više nego što je neophodno. U Centralizovanom sistemu, Institut za javno zdravlje „Batut" i RFZO nabavljaće sve što je potrebno zdravstvenim ustanovama (uključujući i lekove) i imati bolju kontrolu trošenja novca građana za lekove izdate na recept.
Maša Lujić
Milica Jović
Bojana Pavlović
Ovaj tekst nastao je u okviru projekta Mladi novinari u borbi protiv korupcije koji preko Agencije za borbu protiv korupcije finansira Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP). Mišljenje i stavovi u ovom članku ne moraju neophodno predstavljati mišljenja i stavove Agencije za borbu protiv korupcije i UNDP-a.
News
Presentation of the Local Self-Government Transparency Index - LTI 2024 - The Most Transparent Municipalities and Cities in Serbia
The Embassy of Switzerland in Belgrade - Swiss Agency for Development and Cooperation and Transparency Serbia will present on October 24, 2024 the results of the LTI 2024. TS assessed and ranked the transparency of all 145 municipalities and cities in Serbia based on 95 indicators,. The presentation of the results…
... detaljnije ...PrEUgovor Commentary on the Reform Agenda of Serbia in the "Fundamentals" Area
Coalition prEUgovor regularly monitors the state of affairs and advocates for substantial reforms in Cluster 1 (“Fundamentals”). In its commentary, it shares its impressions of the document - newly adopted Reform Agenda of the Republic of Serbia, in principle and in selected areas it monitors within the Fundamentals. For 21 measures within the section…
... detaljnije ...Missed opportunities for the prevention of corruption within the executive authority and the police
GRECO's assessment that Serbia has fulfilled only one of the 24 recommendations from the fifth round of evaluation in two years calls into question the existence of strategic commitment and will to combat corruption, but also confirms the findings of the TS from the beginning of this year. The lack of…
... detaljnije ...Conference: How to prevent waste of public resources
Transparency Serbia (TS) and the Center for Investigative Journalism of Serbia (CINS) invite you to the conference: How to prevent waste of public resources Belgrade, Tuesday, 9 July 2024, 10.00 – 12.00 Envoy Congress Center, Gospodar Jevremova 47 Agenda: 10.00 – 10.05 Nemanja Nenadić, Program Director, Transparency Serbia 10.05 – 10.10 Milica Šarić, Director…
... detaljnije ...Serbia remains among the countries with limited budget transparency
Serbia ranks 55th out of 125 countries in the Open Budget Index (OBI) with 51 points out of a possible 100, which labels it as the country with "limited budget transparency", according to Transparency Serbia. Progress of five points compared to the previous survey (from 2021) was achieved solely due to…
... detaljnije ...Proposals for the implementation of ODIHR recommendations and improvement of election conditions
Transparency Serbia has used the opportunity to present to representatives of parliamentary parties and the Working Group of the Government of Serbia for Cooperation with ODIHR a number of specific proposals and priorities for improving election conditions, especially regarding the financing of the election campaign and preventing the misuse of…
... detaljnije ...TS submitted proposals to the Assembly for the implementation of recommendations from the ODIHR report
Transparency Serbia submitted to the Serbian Parliament and the Government Working Group for the Improvement of the Electoral Process proposals regarding the implementation of certain recommendations from the Final ODIHR report after the December 2023 elections and unfulfilled recommendations after the previous elections. TS informed the ODIHR Observation Mission, the citizens…
... detaljnije ...Ministry of Interior should publish data on migration of voters that it submitted to Prime Minister
The claim of the Prime Minister in the technical mandate, according to which "everyone can check" in how many cases citizens change their residence, not only does not correspond to the factual situation but is directly opposite to the official answer that Transparency Serbia received from the Ministry of Internal…
... detaljnije ...Corruption prevention in the executive branch - useful GRECO recommendations have not yet been implemented
If Serbia were to implement the recommendations it received in March 2022 from GRECO (Group of Countries for Combating Corruption) – a body established by the Council of Europe – it would significantly improve the mechanisms for combating corruption in the work of the executive. However, very little has been…
... detaljnije ...ODIHR calls for improvement of campaign finance rules and prevention of abuse of public resources "well in advance of the…
In the final Report on the December elections, the ODIHR observation mission confirmed some of the findings of Transparency Serbia's monitoring of the election campaign, and a large number of recommendations refer to unresolved issues of election campaign financing, misuse of public resources and participation of public officials in the…
... detaljnije ...
The costs of the Belgrade local election campaign - what is shown and what is missing
Although there were 14 election lists in the Belgrade local elections, and the deadline for submitting the final financial reports expired six days ago, only nine lists have been published so far. According to the information published on the Agency for the Prevention of Corruption website, the report on the…
... detaljnije ...Procurement for EXPO 2027 - no minimum deadlines and no legal protection
The Government of Serbia adopted a decree which, in accordance with the lex specialis, prescribes how procurement will be carried out and jobs awarded for EXPO 2027. Nemanja Nenadić from Transparency Serbia for N1 says that the differences between the rules prescribed by the Law on Public Procurement and this…
... detaljnije ...Serbia continues to fall on global list of Transparency International's Corruption Perception Index
In Serbia, there is no political will to reduce corruption; the Government bypasses laws on public procurement, passes special laws for multimillion-projects that are important to it, does not adopt an anti-corruption strategy, and is increasingly distant from the rule of law. It was said at the Transparency of Serbia…
... detaljnije ...TS calls on MIA and HPPO to publish additional information on their actions regarding election irregularities
The information presented to the public by the Ministry of Internal Affairs (MIA), the Ministry of State Administration and Local Self-Government (MSALSG), as well as the Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, regarding allegations of illegality in the electoral list and vote buying, are not sufficient to dispel publicly…
... detaljnije ...Alarm over indications of serious election breaches
Transparency International urgently calls on the Serbian authorities to investigate potential abuses of public office and resources by the ruling party during the 17 December elections. It is also crucial to swiftly determine whether vote-buying took place. The prosecution and the Agency for Prevention of Corruption (APC) need to promptly…
... detaljnije ...In the election campaign, blurred line between state and the party - a sharp and valuable report by ODIHR
The observation mission of the ODIHR already in the preliminary Report highlighted not only the shortcomings of legal solutions but also numerous severe violations of the law during the campaign and election day, among which are problems for which Transparency Serbia has been proposing concrete solutions for years. The International Election…
... detaljnije ...Unfulfilled obligations and priorities for the fight against corruption
The International Anti-Corruption Day, 9 December, is a good reason to call on the Parliament and the Government, which will be formed after the upcoming elections, to finally adopt one of the most effective mechanisms for the fight against corruption - the introduction of illegal enrichment, as a criminal offence…
... detaljnije ...EC report – benevolent conclusion on progress and numerous unresolved problems
The European Commission's assessment[1] of Serbia's "limited progress" in the fight against corruption is too benevolent. On the other hand, the EC report is significant, as it points to some of the most important unresolved issues, including direct contracting of procurement for infrastructure projects, illegal acting state in public administration…
... detaljnije ...The work of temporary bodies during the election campaign must be transparent
Transparency Serbia has indicated to the presidents and members of temporary working bodies in 65 cities and municipalities that they have an obligation to ensure the publicity of their work by allowing journalists to attend the sessions and publishing the explanations for the decisions they make. Based on the Law on…
... detaljnije ...Violations marked the introduction to local elections
Information about the fact that the leaders of around 70 cities and municipalities submitted their resignations – meaning their mandate ended – cannot be found on the Agency for the Prevention of Corruption website. It means that the assemblies of these cities and municipalities violated the legal obligation. An even bigger…
... detaljnije ...
The amendment to the Law on Electronic Media does not solve the problem of "public officials' campaign"
The provision of the Law on Electronic Media, passed today, even with the amendment that was adopted by the Parliamentary Information Committee – allegedly to fulfil the ODIHR recommendation – does not solve the problems related to the promotional activities of public officials and does not represent the fulfilment of…
... detaljnije ...An amendment to prevent procurement for EXPO 2027 from being conducted without applying the Law on Public Procurement
Transparency Serbia has submitted to parliamentary groups in the Parliament of Serbia a proposal for an amendment to the Special Law on EXPO 2027 that would remove one of the significant corruption risks by obliging the special companies that will be formed for the implementation of the project to apply…
... detaljnije ...Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište the Most Transparent Local Governments in 2023
Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište are the most transparent local governments in 2023 according to the Local Transparency Index published today by Transparency Serbia, with support from the United States Agency for International Development (USAID). Since 2015, the Index has been measuring the transparency of all 145 local governments…
... detaljnije ...No public procurement for EXPO 2027 project
Works for the construction of the exhibition area for EXPO 2027, facilities for the accommodation of participants and visitors, the National Stadium and supporting infrastructure – the value of which could amount to one billion euros – will be contracted without the application of the Law on Public Procurement, which…
... detaljnije ...Which Local Governments Were the Most Transparent in Serbia in 2023?
On October 13, 2023, Transparency Serbia and the United States Agency for International Development (USAID) will present the results of the 2023 Local Transparency Index (LTI). The Index has been measuring the transparency of all 145 local governments and 25 city municipalities in Serbia each year since 2015 and tracks…
... detaljnije ...EPS illegally withholds information
EPS AD (Electric Power Company of Serbia), joint stock company unlawfully withholds essential information from the public about its work and the possible disposing of the assets of great value. Transparency Serbia, since 26 May 2023, has been trying to verify with the Electric Power Company of Serbia the allegations…
... detaljnije ...On amendments to the Law on Prevention of Corruption
The draft amendments to the Law on the Prevention of Corruption[1], presented for public discussion, respond to the GRECO's recommendations for Serbia[2] to a limited extent. On the other hand, it does not contain measures to reduce the scope of the "official campaign" and to increase the capacity of control…
... detaljnije ...The new draft law on the management of state-owned enterprises still needs amendments
The new proposal of the Law on the Management of Public Enterprises Owned by the Republic of Serbia is better than the previously withdrawn one. Still, it also needs to be amended, primarily in the area related to preventing misuse of public resources during the election campaign, transitional provisions and…
... detaljnije ...Corrupt risks of free conversion not taken into account
Amendments to the Law on Planning and Construction carry a high corruption risk because the state is giving up potential public revenues in favour of individual companies and, at the same time, threatens legal certainty and equality before the law. The amendments provide for the free conversion of the "right of…
... detaljnije ...What needs to be fixed in the proposal of the law on the management of state enterprises
Transparency Serbia sent the Government of Serbia, the Ministry of Economy and the Agency for the Prevention of Corruption a detailed analysis of corruption risks and other shortcomings in the draft law on managing business companies owned by the Republic of Serbia (SOE). The proposal for a law on companies owned…
... detaljnije ...
- 1
- 2
- 3