Korona kampanja
Istraživanja o funkcionerskim kampanjama
Istraživanja o funkcionerskoj kampanji[1] i ukazivanje na ovu pojavu počeli su 2012. godine, kada je organizacija Transparentnost Srbija prvi put sprovela istraživanje i izmerila porast broja aktivnosti državnih funkcionera tokom izborne kampanje, u poređenju sa istim periodom u prethodnoj neizbornoj godini. Sam naziv "funkcionerska kampanja" prvi put je upotrebila organizacija Birodi 2013. godine. Transparentnost Srbija uspostavila je jedinstvenu metodologiju, razdvojivši "promotivne aktivnosti" - pseudodogađaje čiji je jedini cilj da obezbede što bolju medijsku vidljivost funkcionera i njihovu promociju, odnosno skrivenu promociju stranaka koje predstavljaju - od drugih aktivnosti. Te druge aktivnosti - sastanci u inostranstvu, na terenu. u kabinetu, manifestacije i skupovi, i sami mogu imati promotivni karakter ali najčešće nisu "pseudodogađaji". Metodologija je na izborima 2014, 2016, 2017 i 2018. godine. razvijana u skladu sa razvojem novih kanala i metoda za obezbeđivanje što veće vidljivosti funkcionera, pa je 2018. dodata kategorija "saopštenja", a u kampanji 2020. godine i obraćanja za javnost.
Ovo poslednje karakteristično je za predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Ne samo da je većina njegovih konferencija za novinare tokom vanrednog stanja, na kojima je u proteklim nedeljama predstavljao podatke koji ne spadaju u nadležnosti predsednika Republike, najavljivana pod tim dramatičnijim nazivom, već je organizovao i nekoliko autentičnih "obraćanja" - televizijsko obraćanje javnosti (u interpretaciji kabineta koja se koristi u najavi, reč je o obraćanju "naciji") koje prenose sve TV stanice. Ova praksa, inače, nije novina uvedena tokom vanrednog stanja, s obzirom na to da je zapažena i u referentnom periodu 2019. godine, koji je TS analizirala radi poređenja rasta (ili pada) broja aktivnosti funkcionera. Taj oblik komunikacije, u većini zemalja rezervisan za zaista specijalne povode, retko su donosile bilo kakve nove informacije, već su služile za ponavljanje brojeva (o stvarnim ili navodnim) ekonomskim rezultatima, obračun sa poliitčkim protivnicima ili za neodređene solilokvije o Kosovu.
Vučić u permanentnoj kampanji
Ako se iz iskustva Transparentnosti Srbija stečenog tokom osmogodišnjeg posmatranja izbornih kampanja, i posebno funkcionerske kampanje, pokuša izvući jedna karakteristika ili najvažniji zaključak, to bi svakako bila činjenica da su Aleksandar Vučić i nekolicina ministara (koji se prepoznaju kao njegovi najodaniji ljudi u vladi) u permanentnoj kampanji od 2014. godine. Promotivne aktivnosti nisu prestajale, a javnost je prestala da prepoznaje šta je zapravo dužnost nekog funkcionera, šta spada u njegov "opis posla" i šta je zapravo vest ili novost u informaciji o aktivnosti funkcionera.
Na izborima za odbornike Skupštine grada Beograda 2018. godine, kada je u delu medija i javnosti već postojala razvijena svest o funkcionerskoj kampanji, a na tu pojavu u svojim izveštajima su ukazivali OSCE/ODIHR i EU, Vučić i Srpska napredna stranka modifikovali su taktiku, pa su uz intenzivnu funkcionersku kampanju gradskih čelnika i upadljivo smanjenja broja promotivnih aktivnosti samog Vučića, uveli "celebrity kampanju".
Reč je o "nestranačkim ličnostima", koje formalno nisu članovi SNS, nalaze se na naprednjačkoj izbornoj listi (Aja Jung, Vesna Stanojević, Sima Avramović, Goran Grbović, Milan Gurović, Nebojša Ilić, Svetislav Goncić, Branislav Milićević, Živorad Nikolić), i dobijaju zavidan prostor u medijima. Tu nije reč samo o pojavljivanju u stranačkim aktivnostima (koje se u medijima plasiraju u slabo gledanim izbornim propagandnim blokovima) u društvu stranačkih funkcionera, već se registruje iznenadno povećanje interesovanja medija za delatnosti kojima se oni bave, za njih lično, pa se pojavljuju "tople ljudske" i "životne priče". Karakterističan je primer centralne informativne emisije gradske televizije Studio B u kojoj ja emitovan prilog u trajanju 2 min 55 sec o uspesima i nagradama Aje Jung, uz snimak kako organizatorka Festivala igre šeta psa beogradskim ulicama.
Većina "selebritija" sa liste nije dobila bilo kakvu značajniju funkciju, čak ni odborničku, sa izuzetkom Zorana Radojičića koji je formalno postao gradonačelnik, ali je u protekle dve godine potpuno skrajnut, bavi se protokolarnim poslovima, čak ima i mali broj promotivnih aktivnosti (u referentnom periodu 2019. i na početku kampanje 2020. godine, posebno u poređenju sa bivšim gradonačelnikom), dok gradom zapravo rukovodi Goran Vesić, pozivajući se neprestano na autoritet Aleksandra Vučića, kao "inicijatora" svih aktivnosti.
Celebrity i funkcioneri
Nema sumnje da je "celebrity + funkcionerska kampanja" dobitna formula i da bi bilo iskorištena i na izborima 2020. godine, da je za tako nečim bilo potrebe. Međutim, u situaciji kada veći deo opozicije izbore bojkotuje, SNS nema ozbiljnu konkurenciju i samo je pitanje koliko ubedljivu će većinu imati, Vučić i njegov marketinški tim su se odlučili da "selebiritije" sačuvaju za neke naredne izbore, a da ove unapred dobijene izbore iskoriste za "podmlađivanje tima" i uvođenje novih lica na listu. Plan je verovatno bio, a o tome se može zaključivati na osnovu prvih desetak dana kampanje, da Vučić i funkcioneri od poverenja za koja istraživanja pokazju da ih javnost (biračko telo koje Vučić targetira) pozitivno percipiraju, odrade funkcionersku kampanju, promovišući uz sebe "nova lica".
U planove se, međutim, umeštala viša sila - pandemija - i dobili smo nešto što bi se mogla klasifikovati kao "korona-funkcionerska kampanja".
Od raspisivanja izbora 4. marta, opasnost od panedmije je u prvi mah ignorisana ili minimalizovana, a Vučić je samo u četiri dana (5-9. mart) organizovao tri promotivne aktivnosti (dva polaganja kamena temeljca za fabrike i posetu Krušiku) i jednu aktivnost koja je najavljena kao stranačka, sudeći po tome da se ne pominje na sajtu predsednika Srbije. Reč je o poseti vinariji na Fruškoj Gori i, istom prilikom, razgovoru sa polaznicama Akademije mladih lidera SNS, kandidatima za poslanike Skupštine Srbije. No čak ni činjenica da je reč o stranačkoj aktivnosti nije bila prepreka da taj događaj dobije zavidnu medijsku pokrvenost, naravno ne u stranačkom bloku. Vučić je tom prilikom govorio o odnosu sa Kosovom (taksama), migrantskoj krizi, poseti Berlinu, te konačno i o rejtingu opozicije, pri čemu ga je većina medija, citirajući tu izjavu, predstavila kao predsednika Srbije, a ne lidera SNS.
U tih nekoliko dana i premijerka i ministri stižu na promotivne događaje, a na jednom od njih - polaganju kamena temeljca - predsednica Vlade objašnjava da to nije funkcionerska kampanja već posao Vlade, kakvim su se ona i ministri bavili i u drugim gradovima.
Činjenica je, međutim, da je u oba slučaja reč o promotivnim aktivnostima, a u zavisnosti od toga da li se dešavaju u doba izborne kampanje ili van kampanje, karakteriše se, ili ne, kao funkcionerska kampanja.
Već od 12. marta pandemiju je nemoguće ignorisati, ali Aleksandar Vučić je tu prepoznao dodatni prostor za sopstvenu promociju. Na nezakonit i neustavan način[2] proglašeno je vanredno stanje, suspendovane sve preostale (mada uglavnom neefektivne) institucije i mehanizmi kontrole i Aleksandar Vučić postao je "gospodar života i smrti". Barem je takva medijska slika koja dopire do građana, jer počinje period u kome Vučić o merama ograničenja ili odlučuje, ili ih inicira, ili ih predstavlja, u kojem plaši građane, mešajući patetične izlive ljubavi i najstrašnije pretnje. Svaki kritički glas je ugušen jer se lako interpretira kao podrivanja borbe za spašavanje života, dovođenje u pitanje odluka "struke".
Nova strategija
Vučić ima win/win situaciju - ukoliko zemlja kroz pandemiju prođe sa malim brojem žrtava, on će za to biti zaslužan. Ukoliko slika ne bude dobra, krivi su građani koji ga nisu slušali. Među njima Vučić izdvaja posebnu grupu krivaca - građane koji su se (privremeno) vratili sa Zapada, u uverenju da će po otvaranju granica, a pre izbora, ta grupa napustiti zemlju i neće imati priliku da ga na izborima kazni za takav odnos prema njima. To ponavlja u nekoliko navrata, pa tako i u (još jednom) TV gostovanju 12. aprila, dan nakon što je ministar zdravlja odbio da odgovori na pitanje da li su tačni podaci koje je Vučić ranije izneo da je od 400.000 povratnika iz inostranstva zaraženo njih 20 odsto.
U prvih nekoliko nedelja vanrednog stanja, odnosno korona kampanje, Vučić, iako bez bilo kakvih formalnih nadležnosti (14. marta postaveljen je, odlukom Vlade, na čelo kriznog štaba koji brine o privredi zemlje i merama za njen oporavak posle pandemije) saopštava podatke o broju obolelih, mere za sprečavanje širenja virusa. Na zvaničnom sajtu predsednika Srbije ne postoji niti jedna informacija koju je Vučić izneo u vezi sa onim za šta mu je preneta nadležnost, izuzev citata od 27. marta da će ekonomske mere za pomoć privredi i građanima biti predstavljene 29. marta[3].
Kako jačaju glasovi u javnosti da konferencije treba prepustiti "struci", Vučić proređuje taj oblik samopromocije i više se okreće gostovanjima u TV emisijama, koja postaju gotovo svakodnevna. Bez mogućnosti (ili želje ili dozvole) da novinari postave pitanja, pa i insistiraju na odgovoru, kao što se dešavalo na konferencijama za novinare, Vučić manipuliše podacima, iznosi paušalne ocene, optužbe. Tako na RTS-u, komentarišući zahtev organizacije Transparentnost Srbija da se objave podaci o nabavci medicinske opreme (iz budžetske rezerve Republičkom fondu za zdravstvo je od 24. marta do 6. aprila transferisano 32 milijarde i 700 miliona dinara), za tu nevladinu organizaciju kaže da podržava njegove političke protivnike, da iznosi optužbe na njegov račun jer bi ona sama da može "krala pare na narodnoj muci", a u neodređenom i isprekidanom odgovoru, dovodi je i u vezu sa "uzimanjem" stotina miliona evra. Sebe istovremeno izdvaja kao nekoga ko se isključivo "bori za živote ljudi".
Prilagodjavanje
I dok Vučić, jednosmernom komunikacijom dobija veći prostor za medijsku manipulaciju, njegovo odsustvo sa konferencija za novinare ostavlja lekare koji se obraćaju javnosti lice u lice i sa nekolicinom novinara koji i dalje rade profesionalno i postavljaju pitanja koja otkrivaju probleme uzrokovane lošom organizacijom u zdravstvu (decenijskim dovođenjem stranačkih kadrova na rukovodeća mesta), ali i u drugim oblastima. Dobar deo javnosti u Srbiji (a ove konferencije su gledane emisije) prvi put je u prilici da čuje takva pitanja, da čuje za probleme koje ti novinari pominju, a na konferencijama nema Vučića sa manirom da umesto da odgovori krene u obračun sa "neposlušnim" novinarima i medijima iz kojih ti novinari dolaze. Prva reakcija na ovo ugrožavanje medijske izolacije Srbije, je mobilizacija prorežimskih udarnih medijskih pesnica koje se šalju na konferencije za novinare sa zadatkom da oni preuzmu obračun sa medijima. Kada to ne postiže zadovoljavajući efekat, od od 11. aprila su "ukinuti" novinari na konferencijama za novinare, uz obrazloženje da se to čini rad bezbednosti i sprečavanja širenja virusa. Desilo se to dan nakon što je javno postavljeno pitanje mogućnosti širenja zaraze na skupovima koje Vučić organizuje po Srbiji, gde deli medicinsku opremu.
I dok na konferenciji za novinare bez novinara, ministar zdravlja odbija da odgovara na "politička pitanja", proglašavajući sebe "strukom", Vučić počinje novu fazu izborne kampanje.
Posle Novog Pazara, gde je uručio opremu i pred kamerama objasnio domaćinima - inače lekarima - šta je respirator i kako se koristi, posećuje i Niš, gde takođe donosi opremu. Oba događaja su enciklopedijski primeri funkcionerske kampanje i najava šta se može očekivati u narednim nedeljama uz jenjavanje epidemije u Srbiji, a pre zvaničnog nastavka izborne kampanje. Za koju su tempirane ekonomske mere, prvenstveno ona koju je kritikovao i FIskalni savet - podela po 100 evra svim punoletnim građanima. Odnosno svim građanima sa biračkim pravom. A kako će kampanja izgledati, Vučić je najavio 12. aprila (u gostovanju na TV-u): "Požurićemo sa otvaranjem gradilišta, sa velikim infrastrukturnim projektima", Air Serbia i Elektroprivreda Srbije će biti "dodatno osnaženi", a za mesec dana moći će da obelodani "fantastičnu investiciju" iz jedne zapadne zemlje u Vojvodinu.
[1] Osnovni pojmovi, istraživanja dostupni su na sajtu TS: https://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/aktivnosti-2/pod-lupom/10712-funkcionerska-kampanja
[2] Nezvanično je obrazloženo da narodni poslanici nisu mogli da se sastanu jer je važila zabrana okupljanja više od 100 ljudi u zatvorenom prostoru, što je neodrživo obrazloženje. Zabranu je uvela Vlada uredbom i pravno je neodrživo da Vlada uredbom ograniči delovanje parlamenta. Pa čak i da je bilo zaista postojao rizik, parlament je mogao da se sastane i na otvorenom prostoru. U proteklim priodima bili smo svedoci sednica Vlade na otvorenom.
[3] To se, međutim, nije desilo. Mere je Vučić predstavio u gostovanju na jednoj komercijalnoj TV stanici 31. marta, a zvanično ih je predstavio ministar finansija Siniša Mali 1. aprila. Vlada (reč je o uredbama, dok su u većini drugih zemalja mere uređeen zakonima koje je usvajao parlament) ih je usvojila 10. aprila, a ministar finansija ponovo predstavio istog dana.
Zlatko Minić za bilten Novinske agencije Beta Betaweek
News
Proposals for the implementation of ODIHR recommendations and improvement of election conditions
Transparency Serbia has used the opportunity to present to representatives of parliamentary parties and the Working Group of the Government of Serbia for Cooperation with ODIHR a number of specific proposals and priorities for improving election conditions, especially regarding the financing of the election campaign and preventing the misuse of…
... detaljnije ...TS submitted proposals to the Assembly for the implementation of recommendations from the ODIHR report
Transparency Serbia submitted to the Serbian Parliament and the Government Working Group for the Improvement of the Electoral Process proposals regarding the implementation of certain recommendations from the Final ODIHR report after the December 2023 elections and unfulfilled recommendations after the previous elections. TS informed the ODIHR Observation Mission, the citizens…
... detaljnije ...Ministry of Interior should publish data on migration of voters that it submitted to Prime Minister
The claim of the Prime Minister in the technical mandate, according to which "everyone can check" in how many cases citizens change their residence, not only does not correspond to the factual situation but is directly opposite to the official answer that Transparency Serbia received from the Ministry of Internal…
... detaljnije ...Corruption prevention in the executive branch - useful GRECO recommendations have not yet been implemented
If Serbia were to implement the recommendations it received in March 2022 from GRECO (Group of Countries for Combating Corruption) – a body established by the Council of Europe – it would significantly improve the mechanisms for combating corruption in the work of the executive. However, very little has been…
... detaljnije ...ODIHR calls for improvement of campaign finance rules and prevention of abuse of public resources "well in advance of the…
In the final Report on the December elections, the ODIHR observation mission confirmed some of the findings of Transparency Serbia's monitoring of the election campaign, and a large number of recommendations refer to unresolved issues of election campaign financing, misuse of public resources and participation of public officials in the…
... detaljnije ...The costs of the Belgrade local election campaign - what is shown and what is missing
Although there were 14 election lists in the Belgrade local elections, and the deadline for submitting the final financial reports expired six days ago, only nine lists have been published so far. According to the information published on the Agency for the Prevention of Corruption website, the report on the…
... detaljnije ...Procurement for EXPO 2027 - no minimum deadlines and no legal protection
The Government of Serbia adopted a decree which, in accordance with the lex specialis, prescribes how procurement will be carried out and jobs awarded for EXPO 2027. Nemanja Nenadić from Transparency Serbia for N1 says that the differences between the rules prescribed by the Law on Public Procurement and this…
... detaljnije ...Serbia continues to fall on global list of Transparency International's Corruption Perception Index
In Serbia, there is no political will to reduce corruption; the Government bypasses laws on public procurement, passes special laws for multimillion-projects that are important to it, does not adopt an anti-corruption strategy, and is increasingly distant from the rule of law. It was said at the Transparency of Serbia…
... detaljnije ...TS calls on MIA and HPPO to publish additional information on their actions regarding election irregularities
The information presented to the public by the Ministry of Internal Affairs (MIA), the Ministry of State Administration and Local Self-Government (MSALSG), as well as the Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, regarding allegations of illegality in the electoral list and vote buying, are not sufficient to dispel publicly…
... detaljnije ...Alarm over indications of serious election breaches
Transparency International urgently calls on the Serbian authorities to investigate potential abuses of public office and resources by the ruling party during the 17 December elections. It is also crucial to swiftly determine whether vote-buying took place. The prosecution and the Agency for Prevention of Corruption (APC) need to promptly…
... detaljnije ...
In the election campaign, blurred line between state and the party - a sharp and valuable report by ODIHR
The observation mission of the ODIHR already in the preliminary Report highlighted not only the shortcomings of legal solutions but also numerous severe violations of the law during the campaign and election day, among which are problems for which Transparency Serbia has been proposing concrete solutions for years. The International Election…
... detaljnije ...Unfulfilled obligations and priorities for the fight against corruption
The International Anti-Corruption Day, 9 December, is a good reason to call on the Parliament and the Government, which will be formed after the upcoming elections, to finally adopt one of the most effective mechanisms for the fight against corruption - the introduction of illegal enrichment, as a criminal offence…
... detaljnije ...EC report – benevolent conclusion on progress and numerous unresolved problems
The European Commission's assessment[1] of Serbia's "limited progress" in the fight against corruption is too benevolent. On the other hand, the EC report is significant, as it points to some of the most important unresolved issues, including direct contracting of procurement for infrastructure projects, illegal acting state in public administration…
... detaljnije ...The work of temporary bodies during the election campaign must be transparent
Transparency Serbia has indicated to the presidents and members of temporary working bodies in 65 cities and municipalities that they have an obligation to ensure the publicity of their work by allowing journalists to attend the sessions and publishing the explanations for the decisions they make. Based on the Law on…
... detaljnije ...Violations marked the introduction to local elections
Information about the fact that the leaders of around 70 cities and municipalities submitted their resignations – meaning their mandate ended – cannot be found on the Agency for the Prevention of Corruption website. It means that the assemblies of these cities and municipalities violated the legal obligation. An even bigger…
... detaljnije ...The amendment to the Law on Electronic Media does not solve the problem of "public officials' campaign"
The provision of the Law on Electronic Media, passed today, even with the amendment that was adopted by the Parliamentary Information Committee – allegedly to fulfil the ODIHR recommendation – does not solve the problems related to the promotional activities of public officials and does not represent the fulfilment of…
... detaljnije ...An amendment to prevent procurement for EXPO 2027 from being conducted without applying the Law on Public Procurement
Transparency Serbia has submitted to parliamentary groups in the Parliament of Serbia a proposal for an amendment to the Special Law on EXPO 2027 that would remove one of the significant corruption risks by obliging the special companies that will be formed for the implementation of the project to apply…
... detaljnije ...Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište the Most Transparent Local Governments in 2023
Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište are the most transparent local governments in 2023 according to the Local Transparency Index published today by Transparency Serbia, with support from the United States Agency for International Development (USAID). Since 2015, the Index has been measuring the transparency of all 145 local governments…
... detaljnije ...No public procurement for EXPO 2027 project
Works for the construction of the exhibition area for EXPO 2027, facilities for the accommodation of participants and visitors, the National Stadium and supporting infrastructure – the value of which could amount to one billion euros – will be contracted without the application of the Law on Public Procurement, which…
... detaljnije ...Which Local Governments Were the Most Transparent in Serbia in 2023?
On October 13, 2023, Transparency Serbia and the United States Agency for International Development (USAID) will present the results of the 2023 Local Transparency Index (LTI). The Index has been measuring the transparency of all 145 local governments and 25 city municipalities in Serbia each year since 2015 and tracks…
... detaljnije ...
EPS illegally withholds information
EPS AD (Electric Power Company of Serbia), joint stock company unlawfully withholds essential information from the public about its work and the possible disposing of the assets of great value. Transparency Serbia, since 26 May 2023, has been trying to verify with the Electric Power Company of Serbia the allegations…
... detaljnije ...On amendments to the Law on Prevention of Corruption
The draft amendments to the Law on the Prevention of Corruption[1], presented for public discussion, respond to the GRECO's recommendations for Serbia[2] to a limited extent. On the other hand, it does not contain measures to reduce the scope of the "official campaign" and to increase the capacity of control…
... detaljnije ...The new draft law on the management of state-owned enterprises still needs amendments
The new proposal of the Law on the Management of Public Enterprises Owned by the Republic of Serbia is better than the previously withdrawn one. Still, it also needs to be amended, primarily in the area related to preventing misuse of public resources during the election campaign, transitional provisions and…
... detaljnije ...Corrupt risks of free conversion not taken into account
Amendments to the Law on Planning and Construction carry a high corruption risk because the state is giving up potential public revenues in favour of individual companies and, at the same time, threatens legal certainty and equality before the law. The amendments provide for the free conversion of the "right of…
... detaljnije ...What needs to be fixed in the proposal of the law on the management of state enterprises
Transparency Serbia sent the Government of Serbia, the Ministry of Economy and the Agency for the Prevention of Corruption a detailed analysis of corruption risks and other shortcomings in the draft law on managing business companies owned by the Republic of Serbia (SOE). The proposal for a law on companies owned…
... detaljnije ...Directors of SOE outside the reach of anti-corruption regulations
The directors of the largest state-owned companies (SOE), which manage assets worth tens of billions of euros, will not have the obligations, restrictions or control provided for public officials in the Law on Prevention of Corruption if the deputies adopt the proposed Law on the Management of Companies Owned by…
... detaljnije ...One of the laws crumbling the public procurement system repealed
The repeal of the law on line infrastructure[1], which opened up a huge space for discretionary decision-making and had the potential for corruption, is good news after years of crumbling public procurement systems. However, it is essential to emphasize that by deleting this law, only one of the channels for…
... detaljnije ...Change the selection method for independent bodies' managers
The legal rules leave too much room for political parties to influence the election of heads of independent bodies, Transparency Serbia emphasises. Although the majority of MPs decide the election - which is inevitable - the parties also have the sole or decisive say in the candidacy phase. At today's session…
... detaljnije ...Harmful and unexplained amendments to the Statute of ”JP Elektroprivreda Srbije”
Amendments to the articles of founding act and the Statute of ”JP Elektroprivreda Srbije” will have very harmful consequences on the implementation of anti-corruption laws in the largest Serbian public company, Transparency Serbia warns. In addition, the key reasons for changes are not explained and the legal basis is disputed. The…
... detaljnije ...Prosecutor's Office should increase the transparency of its work and investigate all abuses in EPS
The Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, in response to a request for access to information sent by Transparency Serbia, confirmed[1] that there is no evidence that prosecutor Bojana Savović requested a transfer from the Special Department for the Fight against Corruption. At the same time, HPPO did not submit…
... detaljnije ...
- 1
- 2
- 3