Kako ćemo da platimo „najveći miting“
I pre nego što ovog petka trg ispred Skupštine popune voljni i nevoljni učesnici „najvećeg mitinga posle Gazimestana“, znamo da ćemo tu predstavu svi mi platiti iz budžeta. Moći ćemo okvirno da procenimo koliko. Jedino što za sada nije nimalo jasno na koji način će sve to da bude izvedeno i da li će imati makar privid legalnosti.
Da li bi SNS (i ostali) mogli da legalno finansiraju miting?
Svakome je jasno da je „narodni skup“ 26. aprila 2023. u stvarnosti miting koji organizuje Srpska napredna stranka. Pomoć najavljuju i manji koalicioni partneri iz SPS. Zakon o finansiranju političkih aktivnosti ne brani strankama da mitinguju i van kampanje, da to knjiže kao troškove „redovnog rada“, niti da plaćaju te troškove novcem koji im sleduje iz budžeta na osnovu broja dobijenih glasova na poslednjim izborima.
Prema nezvaničnim informacijama planira se angažovanje čak 2.200 autobusa, što bi u slučaju punog iskorišćenja značilo da će biti dovezeno čak 121.000 osoba. Ako je suditi po objavljenim redovnim cenama nekoliko kompanija, koje zbog velike potražnje mogu biti samo veće nego inače, zakup autobusa po jednom kilometru (sa vozačem, bez putarine i PDV-a) kreće se između 0,8 i 1,2 evra, a za ceo danu između 200 i 400 evra. Ako pretpostavimo da će prosečna kilometraža u oba pravca biti nešto manja od 300 kilometara, odnosno da će prosečna cena najma jednog autobusa po danu biti oko 300 evra, dolazimo do zaključka da će samo prevoz koštati najmanje 650 hiljada evra ili 76 miliona dinara.
Ako će, kao što se takođe tvrdi ovih dana, učesnici dobiti dnevnice, užinu i promotivne materijale, trošak vrtoglavo raste. Na primer, ukoliko stranka za ovo potroši 15 evra po osobi, na gore navedeni broj učesnika mitinga bi to bilo ukupno 1,8 miliona evra ili 213 miliona dinara. Na sve to treba dodati nekoliko desetina hiljada evra troškova za scenografiju, obezbeđenje i slično, kao i troškove vezane za nepoznati broj učesnika iz Beograda. Dakle, sve skupa najmanje 2,5 do tri miliona evra, ne računajući stranačku i medijsku infrastrukturu koja je upregnuta u organizaciju skupa.
Iako će troškovi biti enormni, za SNS bi verovatno bilo izvodljivo da miting finansira iz legalnih izvora. Na primer, u poslednjoj neizbornoj godini (2021), ova stranka je iz raznih budžeta prikupila preko milijardu dinara (od članarine ništa), a potrošila tek 60% tog novca. U 2022. godini je višak prihoda bio manji (oko 120 miliona dinara), ali zato što je dobar deo navodnih troškova „redovnog rada“ iskorišćen za kampanju. Takođe, svakog meseca, samo iz budžeta Republike, stranke sa liste SNS-a dobijaju 60 miliona dinara, a iz budžeta Vojvodine (APV), gradova i opština još oko 10 miliona.
To što bi SNS verovatno mogla da legalno plati i proknjiži sve ove troškove, još uvek ne znači da će tako i učiniti, ako je suditi po iskustvu iz 2019. Za sada ima još manje izgleda da Agencija za sprečavanje korupcije iskoristi svoja ovlašćenja, vanredno prikupi podatke i obavesti građane o tome koliko je plaćen miting. Ukoliko to ne učini, podatak o prijavljenim troškovima će se znati tek za 11 meseci.
Ko zvanično organizuje miting i zašto je to bitno?
Počev od inicijalne najave 9.5.2023. i Aleksandar Vučić i svi ostali uglavnom koriste bezlično „mi“ koje prema potrebi označava državu ili partiju. Tako video obraćanje predsednika počinje sa: „Mi smo posle teškog udarca morali da pokrenemo akciju i samo danas prikupili smo gotovo 3.000 komada naoružanja“ (gde je „mi“ država). Odmah nakon toga nastavlja: „Pokazali smo tu dobru volju i prema našim političkim protivnicima koji su na brutalan način zloupotrebili tragediju“ (gde je „mi“ stranka). Govor se završava sa: „Upravo zato mi smo se večeras dogovorili i pozivamo sve građane Srbije da 26. maja… dođu na najveći skup ikada održan u Srbiji“. Ni u završnoj rečenici se ne pominje naziv stranke, ali bi dilemu trebalo da otkloni to što je video iskaz objavljen i na njenoj zvaničnoj stranici.
S druge strane, negiranje da je reč o stranačkom mitingu moglo se čuti na konferenciji održanoj, da stvar bude apsurdnija, nakon sednice predsedništva SNS-a, od 16.5.2023: „Predsednik Vučić je istakao da 26. maja neće biti održan skup SNS-a ili SPS-a, već da su na njega pozvani svi dobri ljudi“. I u poslednjem (za sada) obraćanju, Vučić poručuje: „26. maja ćemo pokazati Srbiju koja će biti slobodna i slobodarska, koju će građani da uređuju po svojoj meri i niko je neće uređivati sa strane i spolja“.
Poslednja najava ne potiče, poput prethodno navedenih, ni iz snimljenog obraćanja koje se objavljuje na sajtu za koji čitaocu ne može biti jasno da li je stranački ili državni,1 niti sa stranačke konferencije. Ona je izrečena na mitingu u Pančevu, koji je zvanično bio „obraćanje predsednika Republike građanima“, prilikom „posete Južnobanatskom okrugu“, dakle, navodno državnička aktivnost.
Sa zakonske strane, nakon izmena od pre godinu dana, predsednik Srbije se nalazi među funkcionerima koji moraju da nedvosmisleno predoče u kom svojstvu nastupaju. I pre tih izmena predsedniku je bilo zabranjeno da državnu funkciju koristi za stranačku korist. Prvo pravilo on krši sve vreme, a zabranu ponekad. Konkretno, ako je miting 26.5.2023. stranački, predsednik Srbije nije smeo da ga promoviše za vreme svog „susreta sa građanima“.
„Nestranački“ skupovi
Sva je prilika da bi beogradski miting mogao da bude proglašen delom kampanje koja se već sprovodi pod parolom „Srbija sanja i snove ostvaruje“, a da je prvobitni plan samo modifikovan kao odgovor na građansko-opozicione masovne proteste.
Početkom marta ozvaničena je namera za formiranje „Narodnog pokreta za državu“. Samo dan kasnije, predsednik (državni organ) imao je skup označen kao „obraćanje građanima“ u Vranju. Miting je organizovan bez vidljivih stranačkih obeležja, ali je iz brojnih medijskih napisa jasno da su okupljeni bili pristalice SNS-a i da su organizovano dovezeni iz drugih gradova. Tokom mitinga Vučić je najavio formiranje Pokreta i govorio o vezi Pokreta sa strankom.2
Transparentnost Srbija se ovim povodom 14. marta obratila Agenciji za sprečavanje korupcije, ukazavši na moguće povrede zakona i činjenice koje bi Agencija trebalo da utvrdi. Jedina reakcija iz Agencije za sada bio je odgovor na novinarsko pitanje, u kojem se navodi da će podaci o troškovima stranaka za finansiranje mitinga biti vidljivi tek u godišnjem izveštaju koji se predaje 30.4.2024. i da će onda Agencija vršiti redovnu kontrolu tih izveštaja, a da se Vučić „nedvosmisleno obratio kao predsednik države“.
Zakon o sprečavanju korupcije i Zakon o finansiranju političkih aktivnosti sadrže rokove u kojima Agencija treba da ispita prijavljeno kršenje pravila, ali samo kada se prijava podnosi u toku predizborne kampanje. Međutim, ona ima zakonsku mogućnost da primenom ovlašćenja iz člana 32. Zakona o finansiranja političkih aktivnosti prikupi podatke o finansiranju mitinga, kako od političkih stranaka tako i od firmi koje su im pružile usluge ne čekajući podnošenje godišnjeg izveštaja. Prema odgovoru javne ustanove iz Vranja, u čijoj hali je održan skup, zakup nije plaćen jer „zakupa hale nije ni bilo“, već se radilo o „poseti predsednika gradu Vranju i obilasku sportske hale“. Na sličan način kao u Vranju, promocija Aleksandra Vučića i novog političkog pokreta, uz organizovan prevoz pristalica iz njegove sadašnje stranke, nastavljena je u Sremskoj Mitrovici (17. marta), Kraljevu (31. marta), Sokobanji (28. aprila) a zatim i u pomenutom Pančevu (19. maja).
Kao što je javnim funkcionerima zabranjeno da promovišu postojeće političke stranke sa službene govornice, tako bi zloupotrebom trebalo smatrati i promociju tzv. Narodnog pokreta za državu, ili kako god se na kraju bude zvala ta nad-stranka. Jedina je razlika što se mora sačekati da nastanu nedvosmisleni dokazi – na primer ako zaista nastane nova politička stranka ili ako neki od slogana aktuelne „državne“ kampanje postane deo slogana izborne liste.
Povratak u „Budućnost Srbije“
Pre više od četiri godine (februar 2019), Agencija je u sličnoj prilici zaključila da „predsednik nije prekršio zakon“. Reč je o kampanji „Budućnost Srbije“, koju je vodio tadašnji i sadašnji nosilac funkcije predsednika Republike. Navodno, prema mišljenju Agencije, obilazak Srbije je predstavljao „vršenje ustavnih ovlašćenja predsednika Republike, a ne promociju političkih stranaka korišćenjem javnih resursa“.
U sklopu te kampanje, koja je bila kombinacija zagrevanja za izbore i kontratega opozicionim skupovima („1 od 5 miliona“), a naročito onom od 13.4.2019, šest dana kasnije je održano „obraćanje građanima“, gde je govorilo nekoliko državnih funkcionera (svi su upravo tako potpisani). I tada su učesnici iz SNS-a dovezeni u Beograd u nekoliko stotina ili čak hiljadu autobusa.
Međutim, ostalo je potpuno nepoznato kako su ti troškovi plaćeni. U finansijskom izveštaju SNS-a za 2019. godinu pominje se samo jedan javni skup, ali to sigurno nije miting iz aprila ispred Skupštine, već neko okupljanje u zatvorenom prostoru.3 Trošak aprilskog mitinga očigledno nije obuhvaćen ni na nekom drugom mestu u finansijskom izveštaju. Na primer, u rubrici „troškovi prevoza“ za celu 2019. godinu se navodi svega 2,1 milion dinara. Drugim rečima, SNS te 2019. godine nije zvaničnim kanalima platila troškove prevoza na miting. Rubrika za upisivanje troškova javnih događaja ostala je prazna i u finansijskom izveštaju glavnog koalicionog partnera na pomenutom mitingu – SPS-a.
Bilo bi zanimljivo znati da li je Agencija za sprečavanje korupcije, radeći pod rukovodstvom bivšeg člana i donatora SNS-a, makar upitala organizatore najskupljeg političkog skupa u 2019. godini kako su ti troškovi plaćeni pre nego što je utvrdila da „nema povrede ovog zakona“.
Da li je onda prevoz učesnika platilo Predsedništvo ili možda Vlada Srbije? Sudeći po završnom računu budžeta za 2019, gde se kampanja „Budućnost Srbije“ uopšte ne pominje, a ukupni troškovi ovih institucija su na uobičajenom nivou, nisu ni oni. Do istog zaključka dovodi i pretraga Portala javnih nabavki, gde nijedan državni organ nije vršio iole značajan najam autobusa početkom 2019.
Da je bilo neke istrage, ko zna, možda bi predstavnici stranke tvrdili da su mitingaši sami zakupili autobuse ili da je prevoz organizovao neko treći. Tužilaštvo je za sada bilo sigurna luka u još očiglednijim slučajevima kršenja pravila o finansiranju stranaka, čak i u slučajevima kada se Agencija osmelila da podnese prijavu.
U sličnoj situaciji, takođe iz 2019. godine, primenjen je drugi trik. Predsednik Rusije, u to doba kadar da značajno utiče na rejting vlasti, bio je u zvaničnoj poseti 17.1, čiji je deo bio i obilazak Hrama Sv. Save. Ipak, organizator propratnog javnog skupa ispred Hrama, na koji su partije dovezle svoje pristalice, nije bila ni vladajuća partija ni država, već navodno udruženje „Centar za razvoj Beograda“. Da li je prevoz učesnika plaćen preko računa ovog Centra ne zna se, jer finansijskog izveštaja za 2019. godinu nema na sajtu APR-a, a za poslednje tri godine su objavljene samo izjave o neaktivnosti.
Po „kvotama“ i spiskovima
Koliko god bilo opasno da finansiranje stranačkih aktivnosti bude van legalnih tokova, nezakonitost prelazi u novi stadijum ako je sve to praćeno ucenama, obećanjem nagrade o tuđem trošku ili prinudom na licu mesta. Takvih svedočenja je isuviše da bi se mogla pripisati propagandi suprotnih političkih tabora, ili da bi se mogla zanemariti nakon predsedničkog demantija. Ipak, za sada se nijedan Ustavom osamostaljeni tužilac nije oglasio da tim povodom vodi istragu, niti je poznato da li je neko od ucenjenih podneo tužilaštvu krivičnu prijavu i tako ga naveo da izađe iz produženog zimskog sna.
Nemanja Nenadić za Peščanik
News
Proposals for the implementation of ODIHR recommendations and improvement of election conditions
Transparency Serbia has used the opportunity to present to representatives of parliamentary parties and the Working Group of the Government of Serbia for Cooperation with ODIHR a number of specific proposals and priorities for improving election conditions, especially regarding the financing of the election campaign and preventing the misuse of…
... detaljnije ...TS submitted proposals to the Assembly for the implementation of recommendations from the ODIHR report
Transparency Serbia submitted to the Serbian Parliament and the Government Working Group for the Improvement of the Electoral Process proposals regarding the implementation of certain recommendations from the Final ODIHR report after the December 2023 elections and unfulfilled recommendations after the previous elections. TS informed the ODIHR Observation Mission, the citizens…
... detaljnije ...Ministry of Interior should publish data on migration of voters that it submitted to Prime Minister
The claim of the Prime Minister in the technical mandate, according to which "everyone can check" in how many cases citizens change their residence, not only does not correspond to the factual situation but is directly opposite to the official answer that Transparency Serbia received from the Ministry of Internal…
... detaljnije ...Corruption prevention in the executive branch - useful GRECO recommendations have not yet been implemented
If Serbia were to implement the recommendations it received in March 2022 from GRECO (Group of Countries for Combating Corruption) – a body established by the Council of Europe – it would significantly improve the mechanisms for combating corruption in the work of the executive. However, very little has been…
... detaljnije ...ODIHR calls for improvement of campaign finance rules and prevention of abuse of public resources "well in advance of the…
In the final Report on the December elections, the ODIHR observation mission confirmed some of the findings of Transparency Serbia's monitoring of the election campaign, and a large number of recommendations refer to unresolved issues of election campaign financing, misuse of public resources and participation of public officials in the…
... detaljnije ...The costs of the Belgrade local election campaign - what is shown and what is missing
Although there were 14 election lists in the Belgrade local elections, and the deadline for submitting the final financial reports expired six days ago, only nine lists have been published so far. According to the information published on the Agency for the Prevention of Corruption website, the report on the…
... detaljnije ...Procurement for EXPO 2027 - no minimum deadlines and no legal protection
The Government of Serbia adopted a decree which, in accordance with the lex specialis, prescribes how procurement will be carried out and jobs awarded for EXPO 2027. Nemanja Nenadić from Transparency Serbia for N1 says that the differences between the rules prescribed by the Law on Public Procurement and this…
... detaljnije ...Serbia continues to fall on global list of Transparency International's Corruption Perception Index
In Serbia, there is no political will to reduce corruption; the Government bypasses laws on public procurement, passes special laws for multimillion-projects that are important to it, does not adopt an anti-corruption strategy, and is increasingly distant from the rule of law. It was said at the Transparency of Serbia…
... detaljnije ...TS calls on MIA and HPPO to publish additional information on their actions regarding election irregularities
The information presented to the public by the Ministry of Internal Affairs (MIA), the Ministry of State Administration and Local Self-Government (MSALSG), as well as the Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, regarding allegations of illegality in the electoral list and vote buying, are not sufficient to dispel publicly…
... detaljnije ...Alarm over indications of serious election breaches
Transparency International urgently calls on the Serbian authorities to investigate potential abuses of public office and resources by the ruling party during the 17 December elections. It is also crucial to swiftly determine whether vote-buying took place. The prosecution and the Agency for Prevention of Corruption (APC) need to promptly…
... detaljnije ...
In the election campaign, blurred line between state and the party - a sharp and valuable report by ODIHR
The observation mission of the ODIHR already in the preliminary Report highlighted not only the shortcomings of legal solutions but also numerous severe violations of the law during the campaign and election day, among which are problems for which Transparency Serbia has been proposing concrete solutions for years. The International Election…
... detaljnije ...Unfulfilled obligations and priorities for the fight against corruption
The International Anti-Corruption Day, 9 December, is a good reason to call on the Parliament and the Government, which will be formed after the upcoming elections, to finally adopt one of the most effective mechanisms for the fight against corruption - the introduction of illegal enrichment, as a criminal offence…
... detaljnije ...EC report – benevolent conclusion on progress and numerous unresolved problems
The European Commission's assessment[1] of Serbia's "limited progress" in the fight against corruption is too benevolent. On the other hand, the EC report is significant, as it points to some of the most important unresolved issues, including direct contracting of procurement for infrastructure projects, illegal acting state in public administration…
... detaljnije ...The work of temporary bodies during the election campaign must be transparent
Transparency Serbia has indicated to the presidents and members of temporary working bodies in 65 cities and municipalities that they have an obligation to ensure the publicity of their work by allowing journalists to attend the sessions and publishing the explanations for the decisions they make. Based on the Law on…
... detaljnije ...Violations marked the introduction to local elections
Information about the fact that the leaders of around 70 cities and municipalities submitted their resignations – meaning their mandate ended – cannot be found on the Agency for the Prevention of Corruption website. It means that the assemblies of these cities and municipalities violated the legal obligation. An even bigger…
... detaljnije ...The amendment to the Law on Electronic Media does not solve the problem of "public officials' campaign"
The provision of the Law on Electronic Media, passed today, even with the amendment that was adopted by the Parliamentary Information Committee – allegedly to fulfil the ODIHR recommendation – does not solve the problems related to the promotional activities of public officials and does not represent the fulfilment of…
... detaljnije ...An amendment to prevent procurement for EXPO 2027 from being conducted without applying the Law on Public Procurement
Transparency Serbia has submitted to parliamentary groups in the Parliament of Serbia a proposal for an amendment to the Special Law on EXPO 2027 that would remove one of the significant corruption risks by obliging the special companies that will be formed for the implementation of the project to apply…
... detaljnije ...Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište the Most Transparent Local Governments in 2023
Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište are the most transparent local governments in 2023 according to the Local Transparency Index published today by Transparency Serbia, with support from the United States Agency for International Development (USAID). Since 2015, the Index has been measuring the transparency of all 145 local governments…
... detaljnije ...No public procurement for EXPO 2027 project
Works for the construction of the exhibition area for EXPO 2027, facilities for the accommodation of participants and visitors, the National Stadium and supporting infrastructure – the value of which could amount to one billion euros – will be contracted without the application of the Law on Public Procurement, which…
... detaljnije ...Which Local Governments Were the Most Transparent in Serbia in 2023?
On October 13, 2023, Transparency Serbia and the United States Agency for International Development (USAID) will present the results of the 2023 Local Transparency Index (LTI). The Index has been measuring the transparency of all 145 local governments and 25 city municipalities in Serbia each year since 2015 and tracks…
... detaljnije ...
EPS illegally withholds information
EPS AD (Electric Power Company of Serbia), joint stock company unlawfully withholds essential information from the public about its work and the possible disposing of the assets of great value. Transparency Serbia, since 26 May 2023, has been trying to verify with the Electric Power Company of Serbia the allegations…
... detaljnije ...On amendments to the Law on Prevention of Corruption
The draft amendments to the Law on the Prevention of Corruption[1], presented for public discussion, respond to the GRECO's recommendations for Serbia[2] to a limited extent. On the other hand, it does not contain measures to reduce the scope of the "official campaign" and to increase the capacity of control…
... detaljnije ...The new draft law on the management of state-owned enterprises still needs amendments
The new proposal of the Law on the Management of Public Enterprises Owned by the Republic of Serbia is better than the previously withdrawn one. Still, it also needs to be amended, primarily in the area related to preventing misuse of public resources during the election campaign, transitional provisions and…
... detaljnije ...Corrupt risks of free conversion not taken into account
Amendments to the Law on Planning and Construction carry a high corruption risk because the state is giving up potential public revenues in favour of individual companies and, at the same time, threatens legal certainty and equality before the law. The amendments provide for the free conversion of the "right of…
... detaljnije ...What needs to be fixed in the proposal of the law on the management of state enterprises
Transparency Serbia sent the Government of Serbia, the Ministry of Economy and the Agency for the Prevention of Corruption a detailed analysis of corruption risks and other shortcomings in the draft law on managing business companies owned by the Republic of Serbia (SOE). The proposal for a law on companies owned…
... detaljnije ...Directors of SOE outside the reach of anti-corruption regulations
The directors of the largest state-owned companies (SOE), which manage assets worth tens of billions of euros, will not have the obligations, restrictions or control provided for public officials in the Law on Prevention of Corruption if the deputies adopt the proposed Law on the Management of Companies Owned by…
... detaljnije ...One of the laws crumbling the public procurement system repealed
The repeal of the law on line infrastructure[1], which opened up a huge space for discretionary decision-making and had the potential for corruption, is good news after years of crumbling public procurement systems. However, it is essential to emphasize that by deleting this law, only one of the channels for…
... detaljnije ...Change the selection method for independent bodies' managers
The legal rules leave too much room for political parties to influence the election of heads of independent bodies, Transparency Serbia emphasises. Although the majority of MPs decide the election - which is inevitable - the parties also have the sole or decisive say in the candidacy phase. At today's session…
... detaljnije ...Harmful and unexplained amendments to the Statute of ”JP Elektroprivreda Srbije”
Amendments to the articles of founding act and the Statute of ”JP Elektroprivreda Srbije” will have very harmful consequences on the implementation of anti-corruption laws in the largest Serbian public company, Transparency Serbia warns. In addition, the key reasons for changes are not explained and the legal basis is disputed. The…
... detaljnije ...Prosecutor's Office should increase the transparency of its work and investigate all abuses in EPS
The Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, in response to a request for access to information sent by Transparency Serbia, confirmed[1] that there is no evidence that prosecutor Bojana Savović requested a transfer from the Special Department for the Fight against Corruption. At the same time, HPPO did not submit…
... detaljnije ...
- 1
- 2
- 3