U raljama raznih interesa
Zašto vlada insistira na novom Zakonu o upravljanju državnim preduzećima
Iako je po sporazumu sa MMF-om zakon već trebalo da bude usvojen, mnogo je detalja koji izazivaju sumnju kako se čeka bolji trenutak da se usvoji isti predlog, koji je pod pritiskom javnosti povučen iz procedure i po kom će najveća javna preduzeća, Srbijagas, nacionalni parkovi, Putevi i Pošta Srbije postati akcionarska ili društva sa ograničenom odgovornošću da je vlast namerila da nedavno povučeni Predlog zakona o upravljanju privrednim društvima u vlasništvu Republike Srbije, u identičnom obliku vrati u skupštinsku proceduru, onda kada se proceni da je povoljnija politička klima, moglo bi se zaključiti i iz ove rečenice: „U izveštaju se navodi da je novi zakon o državnim preduzećima usklađen sa najboljom praksom OECD-a“. S obzirom na to da je ova rečenica deo saopštenja Ministarstva finansija, odnosno deo izjave ministra Siniše Malog nakon redovne revizije aranžmana koji je Srbija zaključila sa MMF-om, može se naslutiti da se u zvaničnom saopštenju ovaj predlog zakona tretira kao da je već - usvojen, piše nedeljnik NIN.
Istina je, međutim, da je Predlog zakona, i to na insistiranje predsednika Srbije Aleksandra Vučića, ili kako je to 6. juna, gostujući na TV Prva, premijerka Ana Brnabić rekla „na molbu“ predsednika, povučen iz skupštinske procedure. Pri tome je i u trenutku njegovog povlačenja predsednica Vlade tvrdila da je predloženi propis „više nego dobar“, a iz nedavnog saopštenja se može zaključiti da je sa tim saglasan i Međunarodni monetarni fond.
Ministarstvo privrede (posle smene ministra Radeta Baste, kao v.d. ministra vodi ga do daljeg Siniša Mali), kao zvanični predlagač pozvalo je prethodnih dana sve zainteresovane da šalju primedbe i predloge, jer je javna diskusija o predloženim rešenjima zakazana za polovinu jula. Ali, čak i u tom pozivu Ministarstva stoji napomena da se radi o „predlogu“ zakona, iako bi po propisima povučeni predlog iz procedure trebalo da ima formu - nacrta. Drugim rečima, i ova činjenica - osim što se može smatrati brljotinom, bez skrivene namere - istovremeno se može tumačiti i kao još jedna potvrda namere da se prvobitni zakonski predlog ne menja, te da vlast čeka neki bolji trenutak i neki manji pritisak javnosti da ga u toj formi usvoji skupštinska većina. A da je njegovo povlačenje zbog dodatnih konsultacija ili neke eventualne dodatne javne rasprave, ako se istinski žele čuti kritike na postojeći predlog, samo maska dok se strasti ne smire.
Pomenuti propis, naime, ima za svrhu izmenu pravne forme – da dvadesetak javnih preduzeća postanu akcionarska društva, poput EPS-a ili društva sa ograničenom odgovornošću, a cilj je - barem tako tvrdi Vlada - da se ona korporativizuju i da na lakši način ostvaruju bolje poslovne rezultate. I to je zapravo jedini argument zbog kojeg se namerava napraviti ova promena. S druge strane, nema odgovora na brojne dileme koje su otvorene, od one zbog čega je sadašnji propis o javnim preduzećima, kao i ovakva pravna forma tih preduzeća, sprečavao generisanje boljih poslovnih rezultata i korporativizaciju, do onoga da li je ova promena u stvari put ka uvlačenju privatnog kapitala u neka od ovih preduzeća.
Pritom, da stvari budu jasne, EPS je i pre ovog novog propisa promenio pravnu formu i postao akcionarsko društvo, što je u delu javnosti odmah dočekano kao namera da se proda ovaj sistem, ili bar njegovi delovi prodaju ili otuđe iz ovog energetskog sistema. Istine radi, sumnje su dodatno probuđene nakon saznanja da je EPS u međuvremenu dobio ponudu mađarske kompanije MVM, po kojoj bi srpska strana u zajedničko preduzeće kao ulog trebalo da unese postojećih 11 hidroelektrana, prethodno izdvojenih iz sistema EPS-a.
Stručnjaci se slažu da pretvaranje Srbijagasa, Pošte, Puteva i Skijališta Srbije, Srbijavoda, Službenog glasnika, Zavoda za udžbenike, rudnika Resavica, Jugoimporta SDPR , nekoliko nacionalnih parkova i drugih javnih preduzeća u akcionarska ili društva sa ograničenom odgovornošću, samo po sebi ne mora značiti privatizaciju ili otuđenje imovine. Ali, dodaju, isto tako ne mora značiti ni unapređenje poslovanja i bolje rezultate, jer preduslovi i za jedno i za drugo su politička volja da se odrede ciljevi i način na koji će ova preduzeća te ciljeve sprovoditi.
Činjenica je i da na promeni pravne forme javnih preduzeća - koja ni do sada iz različitih razloga i na mnogo načina uglavnom nisu poštovala postojeći Zakon o javnim preduzećima - insistira Strategija usvojena još 2021, u kojoj se kao ključni argument pominje upravo njihova veća nezavisnost od izvršne vlasti i korporativizacija, odnosno poslovanje prema zakonu koji reguliše poslovanje preduzeća u privatnom sektoru. Preduslov je, opet, primena ovog propisa, jer u suprotnom sve može ostati kao i do sada kada se ovaj postojeći grubo kršio. Eklatantni primeri kršenja tog zakona su mandati v. d. direktora, koji traju nekoliko puta duže od maksimalno propisanog roka, kao i sam izbor tih direktora na konkursima koji jedva da su sprovedeni u nekoliko javnih preduzeća. A pritom, usvajanje novih rešenja zaista može voditi lakšoj dokapitalizaciji, odnosno ulasku domaćeg ili stranog privatnog kapitala u ta preduzeća, koja bi trebalo da obavljaju delatnost od opšteg interesa, zbog čega i jesu tretirana drugačije od svih ostalih.
Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnost Srbija, koja je Vladi uputila analizu postojećeg Predloga zakona, kaže za NIN da oni nemaju ništa protiv transformacije, odnosno protiv promene pravne forme ovih preduzeća, ali da Vlada nije iznela dovoljno argumenata zašto je ta promena neophodna.
„Suštinski nije problematično da se transformišu, ali neće problemi u tim preduzećima tako nestati, odnosno nije novi zakon čarobni štapić“, kaže Nenadić navodeći da je vlast propustila prilike da unapredi postojeći propis kako bi ova preduzeća poslovala bolje, a dodaje i da je na mnogo načina postojeći zakon kršen. „To je na kraju stvar političke volje. Do sada ona nije postojala ni kada je trebalo primenjivati Zakon o javnim preduzećima, ni kada je trebalo otklanjati njegove nedostatke, kao što ni sada nema garancija da će ovaj novi propis popraviti stvari.“
Sagovornik NIN-a ističe da novi propis podrazumeva izbor direktora na konkursu, ali istovremeno nema garancija da će se to u praksi i sprovoditi, pogotovo ako znamo kakva je bila praksa do sada. Takođe, ni veći stepen nezavisnosti od politike se ne garantuje, jer ako rešenja budu nalik Statutu EPS-a, u kojem se kaže da Skupštinu akcionara čini jedino resorni ministar, a da on bira Nadzorni odbor, onda to nije najbolje rešenje za ograđivanje od politike.
Predlog novog zakona ima nekoliko dobrih rešenja u odnosu na postojeći Zakon o javnim preduzećima, ali, nažalost, ima mnogo više loših. Ako se usvoje predložena rešenja, direktori ovih preduzeća neće biti javni funkcioneri i neće morati da dostavljaju podatke o imovini i prihodima, što je sa stanovišta korupcije dosta problematično. Ono na šta smo posebno ukazali jeste to da ukoliko se ovakav predlog na kraju usvoji, a na snazi ostane Autentično tumačenje Zakona o sprečavanju korupcije, direktori ovih preduzeća neće biti javni funkcioneri i u tom smislu neće imati obavezu dostavljanja podataka o imovini i prihodima. To je sa stanovišta korupcije dosta problematično. Takođe, u ovom predlogu je pitanje v. d. statusa nedorečeno, lošije je nego u postojećem, pošto se ne kaže u kojim situacijama je njega moguće imenovati i na koji rok. Mogućnost zloupotrebe funkcije u političke svrhe je praktično prepisana iz sadašnjeg zakona, ali to nije dovoljno, jer u praksi smo videli da se to često zloupotrebljava“, objašnjava Nenadić, navodeći da ne postoje ni adekvatna rešenja, pogotovo ako posluju sa gubicima, za ograničenja rashoda tih preduzeća za različite donacije, sponzorstva, oglašavanja, kampanje... Nenadić naglašava da je Predlog zakona pisan kao da je reč o strategiji a ne tekstu zakona, kao i da su neadekvatna rešenja ponuđena u prelaznim odredbama.
Osvrćući se na spekulacije i bojazni javnosti da je ovo uvod u neku vrstu privatizacije, naš sagovornik kaže da razume tu bojazan, ali da promena pravne forme ne mora automatski do toga da dovede.
„Ako se pogleda ta ponuda EPS-u, što je zapravo i najviše uticalo na strah javnosti od moguće privatizacije ovih preduzeća, takva ponuda je jedna vrsta privatno-javnog partnerstva i kao takva podleže propisima koji regulišu privatno-javno partnerstvo. Ti propisi nameću neke uslove, ali i javni poziv za pronalaženje privatnog partnera, a ovde se konkretno radilo o direktnoj ponudi jedne kompanije. Zato sve i budi sumnju i strahove, uostalom kada je ta informacija procurila u javnost, mi smo tražili od EPS-a da potvrdi ili negira autentičnost i nismo ništa dobili. Naša javna preduzeća nisu dovoljno transparentna, tačno je da u tom smislu treba više raditi na smernicama OECD za korporativno upravljanje u državnim preduzećima, ali bez jake političke volje sve to može ostati samo slovo na papiru“, zaključuje Nenadić.
Sa druge strane, ovaj propis deo je i aranžmana Srbije i MMF-a i u tekstu tog aranžmana kao rok za njegovo usvajanje naveden je još decembar 2022. Iako se kasni sa njegovim usvajanjem, prema agendi ove međunarodne finansijske institucije, a predlog je pritom i povučen iz procedure, Julija Ustjugova, šefica Kancelarije MMF-a u Beogradu, kaže za NIN da MMF podržava odluku Vlade Srbije da povuče predlog zakona iz procedure i organizuje novu javnu kampanju u vezi sa zakonom. Sagovornica NIN-a dodaje da zakon uvodi krupne promene u način upravljanja državnim preduzećima, te da je nacrt značajno revidiran u odnosu na decembar 2022, kada su održane prethodne javne rasprave. „Ova nova komunikaciona kampanja treba da objasni javnosti ciljeve zakona i razradi način na koji će ovaj propis rešavati duboko ukorenjene probleme u sektoru državnih preduzeća. Očekujemo da će on biti vraćen u skupštinsku proceduru kada se u julu završi javna kampanja“, kaže Ustjugova.
Šefica kancelarije MMF-a, govoreći o značaju ovog zakona za srpsku državnu privredu navodi da će novi zakon, ako se bude primenjivao u potpunosti, suštinski promeniti način na koji preduzeća u državnom vlasništvu funkcionišu u Srbiji, odnosno da će upravljanje biti usklađeno upravo sa smernicama OECD-a.
„U skladu sa smernicama novi zakon nalaže članovima Nadzornog odbora da na mesto generalnih direktora postavljaju ljude koji su nezavisni od Vlade. To će pomoći da se minimizira političko uplitanje u svakodnevno funkcionisanje tih preduzeća i pomoći će profesionalizaciji ovog sektora. Novi zakon, takođe, definiše mehanizme za utvrđivanje i praćenje mandata i ciljeva državnih preduzeća i propisuje stroge zahteve sa obelodanjivanjem poslovanja i transparentnošću. Ovaj propis pomoći će i da se smanji trenutno prekomerno oslanjanje na vršioce dužnosti direktora u državnim preduzećima i dovešće do njihove zamene novim stalnim, profesionalnim menadžmentom. Vremenom će ova reforma doprineti da ova preduzeća pružaju bolju uslugu, imaju bolje poslovne rezultate i na kraju doprinesu snažnijem ukupnom ekonomskom rastu“, kaže za NIN Julija Ustjugova.
Ekonomisti su skloni verovati da MMF na ovom propisu insistira pre svega zbog situacije u energetskim preduzećima i činjenice da ona često, a naročito u kriznim vremenima, predstavljaju omču oko vrata budžetske stabilnosti. To, opet, ne umiruje onaj deo javnosti koji smatra da je na primeru EPS-a jasno da nema depolitizacije, profesionalizacije, ekonomičnosti i transparentnosti u poslovanju ovih preduzeća, ako izostane politička odluka da to bude tako, pa i u formi javnih preduzeća. S druge strane, promena pravne forme može omogućiti ulazak privatnog kapitala na mala vrata, a to bi - osim otuđenja državne imovine i prirodnih resursa - moglo doneti i drugačiju poslovnu politiku, pa i drugačije cene tih usluga. U skladu sa interesima novih vlasnika, a ne građana ove zemlje.
NIN, Petrica Đaković
News
Proposals for the implementation of ODIHR recommendations and improvement of election conditions
Transparency Serbia has used the opportunity to present to representatives of parliamentary parties and the Working Group of the Government of Serbia for Cooperation with ODIHR a number of specific proposals and priorities for improving election conditions, especially regarding the financing of the election campaign and preventing the misuse of…
... detaljnije ...TS submitted proposals to the Assembly for the implementation of recommendations from the ODIHR report
Transparency Serbia submitted to the Serbian Parliament and the Government Working Group for the Improvement of the Electoral Process proposals regarding the implementation of certain recommendations from the Final ODIHR report after the December 2023 elections and unfulfilled recommendations after the previous elections. TS informed the ODIHR Observation Mission, the citizens…
... detaljnije ...Ministry of Interior should publish data on migration of voters that it submitted to Prime Minister
The claim of the Prime Minister in the technical mandate, according to which "everyone can check" in how many cases citizens change their residence, not only does not correspond to the factual situation but is directly opposite to the official answer that Transparency Serbia received from the Ministry of Internal…
... detaljnije ...Corruption prevention in the executive branch - useful GRECO recommendations have not yet been implemented
If Serbia were to implement the recommendations it received in March 2022 from GRECO (Group of Countries for Combating Corruption) – a body established by the Council of Europe – it would significantly improve the mechanisms for combating corruption in the work of the executive. However, very little has been…
... detaljnije ...ODIHR calls for improvement of campaign finance rules and prevention of abuse of public resources "well in advance of the…
In the final Report on the December elections, the ODIHR observation mission confirmed some of the findings of Transparency Serbia's monitoring of the election campaign, and a large number of recommendations refer to unresolved issues of election campaign financing, misuse of public resources and participation of public officials in the…
... detaljnije ...The costs of the Belgrade local election campaign - what is shown and what is missing
Although there were 14 election lists in the Belgrade local elections, and the deadline for submitting the final financial reports expired six days ago, only nine lists have been published so far. According to the information published on the Agency for the Prevention of Corruption website, the report on the…
... detaljnije ...Procurement for EXPO 2027 - no minimum deadlines and no legal protection
The Government of Serbia adopted a decree which, in accordance with the lex specialis, prescribes how procurement will be carried out and jobs awarded for EXPO 2027. Nemanja Nenadić from Transparency Serbia for N1 says that the differences between the rules prescribed by the Law on Public Procurement and this…
... detaljnije ...Serbia continues to fall on global list of Transparency International's Corruption Perception Index
In Serbia, there is no political will to reduce corruption; the Government bypasses laws on public procurement, passes special laws for multimillion-projects that are important to it, does not adopt an anti-corruption strategy, and is increasingly distant from the rule of law. It was said at the Transparency of Serbia…
... detaljnije ...TS calls on MIA and HPPO to publish additional information on their actions regarding election irregularities
The information presented to the public by the Ministry of Internal Affairs (MIA), the Ministry of State Administration and Local Self-Government (MSALSG), as well as the Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, regarding allegations of illegality in the electoral list and vote buying, are not sufficient to dispel publicly…
... detaljnije ...Alarm over indications of serious election breaches
Transparency International urgently calls on the Serbian authorities to investigate potential abuses of public office and resources by the ruling party during the 17 December elections. It is also crucial to swiftly determine whether vote-buying took place. The prosecution and the Agency for Prevention of Corruption (APC) need to promptly…
... detaljnije ...
In the election campaign, blurred line between state and the party - a sharp and valuable report by ODIHR
The observation mission of the ODIHR already in the preliminary Report highlighted not only the shortcomings of legal solutions but also numerous severe violations of the law during the campaign and election day, among which are problems for which Transparency Serbia has been proposing concrete solutions for years. The International Election…
... detaljnije ...Unfulfilled obligations and priorities for the fight against corruption
The International Anti-Corruption Day, 9 December, is a good reason to call on the Parliament and the Government, which will be formed after the upcoming elections, to finally adopt one of the most effective mechanisms for the fight against corruption - the introduction of illegal enrichment, as a criminal offence…
... detaljnije ...EC report – benevolent conclusion on progress and numerous unresolved problems
The European Commission's assessment[1] of Serbia's "limited progress" in the fight against corruption is too benevolent. On the other hand, the EC report is significant, as it points to some of the most important unresolved issues, including direct contracting of procurement for infrastructure projects, illegal acting state in public administration…
... detaljnije ...The work of temporary bodies during the election campaign must be transparent
Transparency Serbia has indicated to the presidents and members of temporary working bodies in 65 cities and municipalities that they have an obligation to ensure the publicity of their work by allowing journalists to attend the sessions and publishing the explanations for the decisions they make. Based on the Law on…
... detaljnije ...Violations marked the introduction to local elections
Information about the fact that the leaders of around 70 cities and municipalities submitted their resignations – meaning their mandate ended – cannot be found on the Agency for the Prevention of Corruption website. It means that the assemblies of these cities and municipalities violated the legal obligation. An even bigger…
... detaljnije ...The amendment to the Law on Electronic Media does not solve the problem of "public officials' campaign"
The provision of the Law on Electronic Media, passed today, even with the amendment that was adopted by the Parliamentary Information Committee – allegedly to fulfil the ODIHR recommendation – does not solve the problems related to the promotional activities of public officials and does not represent the fulfilment of…
... detaljnije ...An amendment to prevent procurement for EXPO 2027 from being conducted without applying the Law on Public Procurement
Transparency Serbia has submitted to parliamentary groups in the Parliament of Serbia a proposal for an amendment to the Special Law on EXPO 2027 that would remove one of the significant corruption risks by obliging the special companies that will be formed for the implementation of the project to apply…
... detaljnije ...Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište the Most Transparent Local Governments in 2023
Novi Pazar, Sombor and Veliko Gradište are the most transparent local governments in 2023 according to the Local Transparency Index published today by Transparency Serbia, with support from the United States Agency for International Development (USAID). Since 2015, the Index has been measuring the transparency of all 145 local governments…
... detaljnije ...No public procurement for EXPO 2027 project
Works for the construction of the exhibition area for EXPO 2027, facilities for the accommodation of participants and visitors, the National Stadium and supporting infrastructure – the value of which could amount to one billion euros – will be contracted without the application of the Law on Public Procurement, which…
... detaljnije ...Which Local Governments Were the Most Transparent in Serbia in 2023?
On October 13, 2023, Transparency Serbia and the United States Agency for International Development (USAID) will present the results of the 2023 Local Transparency Index (LTI). The Index has been measuring the transparency of all 145 local governments and 25 city municipalities in Serbia each year since 2015 and tracks…
... detaljnije ...
EPS illegally withholds information
EPS AD (Electric Power Company of Serbia), joint stock company unlawfully withholds essential information from the public about its work and the possible disposing of the assets of great value. Transparency Serbia, since 26 May 2023, has been trying to verify with the Electric Power Company of Serbia the allegations…
... detaljnije ...On amendments to the Law on Prevention of Corruption
The draft amendments to the Law on the Prevention of Corruption[1], presented for public discussion, respond to the GRECO's recommendations for Serbia[2] to a limited extent. On the other hand, it does not contain measures to reduce the scope of the "official campaign" and to increase the capacity of control…
... detaljnije ...The new draft law on the management of state-owned enterprises still needs amendments
The new proposal of the Law on the Management of Public Enterprises Owned by the Republic of Serbia is better than the previously withdrawn one. Still, it also needs to be amended, primarily in the area related to preventing misuse of public resources during the election campaign, transitional provisions and…
... detaljnije ...Corrupt risks of free conversion not taken into account
Amendments to the Law on Planning and Construction carry a high corruption risk because the state is giving up potential public revenues in favour of individual companies and, at the same time, threatens legal certainty and equality before the law. The amendments provide for the free conversion of the "right of…
... detaljnije ...What needs to be fixed in the proposal of the law on the management of state enterprises
Transparency Serbia sent the Government of Serbia, the Ministry of Economy and the Agency for the Prevention of Corruption a detailed analysis of corruption risks and other shortcomings in the draft law on managing business companies owned by the Republic of Serbia (SOE). The proposal for a law on companies owned…
... detaljnije ...Directors of SOE outside the reach of anti-corruption regulations
The directors of the largest state-owned companies (SOE), which manage assets worth tens of billions of euros, will not have the obligations, restrictions or control provided for public officials in the Law on Prevention of Corruption if the deputies adopt the proposed Law on the Management of Companies Owned by…
... detaljnije ...One of the laws crumbling the public procurement system repealed
The repeal of the law on line infrastructure[1], which opened up a huge space for discretionary decision-making and had the potential for corruption, is good news after years of crumbling public procurement systems. However, it is essential to emphasize that by deleting this law, only one of the channels for…
... detaljnije ...Change the selection method for independent bodies' managers
The legal rules leave too much room for political parties to influence the election of heads of independent bodies, Transparency Serbia emphasises. Although the majority of MPs decide the election - which is inevitable - the parties also have the sole or decisive say in the candidacy phase. At today's session…
... detaljnije ...Harmful and unexplained amendments to the Statute of ”JP Elektroprivreda Srbije”
Amendments to the articles of founding act and the Statute of ”JP Elektroprivreda Srbije” will have very harmful consequences on the implementation of anti-corruption laws in the largest Serbian public company, Transparency Serbia warns. In addition, the key reasons for changes are not explained and the legal basis is disputed. The…
... detaljnije ...Prosecutor's Office should increase the transparency of its work and investigate all abuses in EPS
The Higher Public Prosecutor's Office (HPPO) in Belgrade, in response to a request for access to information sent by Transparency Serbia, confirmed[1] that there is no evidence that prosecutor Bojana Savović requested a transfer from the Special Department for the Fight against Corruption. At the same time, HPPO did not submit…
... detaljnije ...
- 1
- 2
- 3