Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije posledice su svakodnevne pretnje i zastrašivanja u tabloidima bliskim vlasti. Lažne tvrdnje o njenoj ulozi u organizaciji studentskih protesta predstavljaju pritisak na predlagače i kandidate koji su učestvovali u postupku izbora novog sastava REM-a, а upozoravali su na nezakonitosti u procesu vođenom od strane Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije. Ovakve kampanje su deo šireg pokušaja delegitimizacije civilnog društva i slobodnog izražavanja u Srbiji. NKEU poziva nadležne institucije...

NKEU osuðuje zastrašivanje i proterivanje iz Srbije 14 stranih državljana

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) osuðuje policijsko zadržavanje, proterivanje i zabranu ulaska u Republiku Srbiju državljanima zemalja regiona i Evropske unije, učesnika konferencije koju je u Beogradu organizovala Erste fondacija. Ovaj čin smatramo nastavkom prakse zastrašivanja i pretnji aktivistima civilnog društva pod izgovorom učešća u takozvanim „obojenim revolucijama“ i drugim aktivnostima koje neke institucije prepoznaju kao bezbednosne rizike. Na ovaj način krše se, kako domaće zakonske norme, tako i obaveze koje je Republika Srbija preuzela na sebe u procesu pristupanja Evropskoj uniji, ali i urušava ugled države i svih njenih građana. Imajući u vidu da se NKEU od svog osnivanja zalaže za...

Epizoda: Referendum

Kad sam krenuo da pišem ove redove još uvek nije bilo jasno kako će formalno da se završi epizoda „savetodavni referendum“ TV novele u kojoj živimo duže od decenije. Ispostavilo se da SNS u stvari nije imao potpise ispod predloga za održavanje referenduma, kao što je prethodnog dana navodno bilo „potvrđeno TANJUG-u“, već da je reč o podršci nepostojećem zahtevu opozicije. Sve ranije najave takvog referenduma su tumačene kao želja da se skrene pažnja sa drugih tema, pri čemu je moglo da se dogodi da to potraje nekoliko nedelja ili meseci. Sada se lako može dogoditi da se stvar završi...

TS pozvala Agenciju da bez odlaganja postupi po prijavi Lokalnog fronta

Transparentnost Srbija pozvala je Agenciju za sprečavanje korupcije da bez odlaganja postupi po prijavi Lokalnog fronta zbog mogućeg kršenja Zakona o finansiranju političkih aktivnosti od strane Srpske napredne stranke i da o ishodu postupanja obavesti javnost. Lokalni front Kraljevo podneo je 30. decembra 2024. prijavu u kojoj je ukazao da je SNS na veb-sajtu svog odbora za Grad Kraljevo obavestila javnost da je primila donaciju od Narodne Republike Kine i Komunističke partije Kine. Reč je o donaciji za opremanje stranačkih prostorija u tom gradu. Zakon o finansiranju političkih aktivnosti zabranjuje priloge od „stranih država“, kao i od „stranih fizičkih i pravnih lica...

Ključni finansijski podaci o rekonstrukciji i dalje nedostupni

Iako su Vlada Srbije, Infrastrukture železnice i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavili mnoga dokumenta u vezi sa radovima na novosadskoj železničkoj stanici, ključne informacije o finansijskoj strani tog posla i dalje su nedostupne. Vlada Srbije je objavila Aneks 1 ugovora (dokument br. 195)[1], iz juna 2021, ali ne i tabelu cena, iako se navodi da je ona „sastavni deo“ tog aneksa. Ta tabela bi trebalo da pokaže koliko se Vlada obavezala da plati za pojedine deonice pruge i radove na pojedinim železničkim stanicama. Još bitnije, nedostaju informacije o tome na osnovu čega su Vlada Srbije, Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture...

Predložene izmene Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja umanjuju dostignuti nivo prava i otvaraju prostor za dodatne zloupotrebe

U toku je javna rasprava povodom izmena i dopuna Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, pokrenuta od strane Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, a koja traje do 26.12.2024. Navedeni cilj izmena Zakona je zakonsko rešavanje problema masovne zloupotrebe prava od strane „malicioznih“ tražilaca informacija i advokata, koji su ovo pravo koristili za dobijanje finansijske dobiti, i time blokirali rad niza institucija, Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti (u daljem tekstu Poverenik) i Upravnog suda. Organizacije civilnog društva okupljene u Koaliciji za slobodu pristupa informacijama i Nacionalnom konventu o Evropskoj uniji prepoznaju probleme u primeni...

Izbor Saveta REM-a: Zakonske rupe za gušenje medijskih sloboda

“I logično je da ćemo mi (Srpska napredna stranka) imati presudan uticaj i tako će biti dok je sveta i veka. Jednog dana kada vi na izborima osvojite vlast, opet ćete vi imati presudan uticaj na izbor članova Saveta REM-a i na rad Saveta REM-a”, poručio je Dušan Marić, poslanik SNS-a tokom konačno održane sednice skupštinskog Odbora za kulturu i informisanje sa dnevnim redom razmatranja kandidata za sastav Saveta Regulatornog tela za elektronske medije, prenosi Javniservis.net. Bagatelisanje nezavisnošću regulatornog tela, jedne od dve najznačajnije tačke prošle godine usvojenih medijskih zakona, a glavne ose osvrta svih međunarodnih organizacija kada govore o slobodi...

Novogodišnja rasveta u Kruševcu: Za „stare“ ukrase iz budžeta grada izdvojeno 15 miliona dinara

Izjava Mione Radovanović, direktorke Javnog komunalnog preduzeća Kruševac, za lokalni medij, da ove godine ništa novo nije kupljeno od novogodišnje rasvete, te da su „sve spekulacije na tu temu neosnovane“ delimično je tačna. Istina je da je dekoracija stara, ali je istina da je javna nabavka za „rasvetnu opremu i električne svetiljke“ ipak sprovedena i da je 4. decembra doneta odluka o dodeli ugovora u vrednosti od 15 miliona dinara firmi MEP–INŽENJERING DOO Beograd (Čukarica). Direktor organizacije Transparentnost Srbija, Nemanja Nenadić, kaže da se „sa velikom dozom sigurnosti može zaključiti da je javna nabavka novogodišnje rasvete u Kruševcu, koju je sprovelo istoimeno lokalno javno-komunalno preduzeće...

Transparentnost Srbija predlaže prioritete za borbu protiv korupcije u Srbiji 2016-2020

Transparentnost Srbija (član Transparency International-TI) uputila je svim strankama koje učestvuju na parlamentarnim izborima listu od 15 prioritetnih aktivnosti za novi saziv parlamenta i novu Vladu, uz poziv da ih uvrste u svoje programe ili da iznesu razloge zbog kojih im se eventualno protive. Gotovo svi ovi prioriteti su se nalazili među predlozima koje je TS davala i pred ranije izborne procese, ali nisu realizovani, čak ni kada su postali deo strateških akata ili su pretočeni u zakonske norme. 

Između ostalog, Transparentnost je predložila pravila o javnosti donošenja odluka – da ni jedan zakon ne bude donet bez javne rasprave, da zakonom bude uređeno lobiranje (pokušaji uticaja na donošenje odluka) ida Vlada objavljuje informacije sa svojih sednica, uključujući i zaključke kojima se često odlučuje o pitanjima od dalekosežnog značaja. Kao posebno važno TS ističe nužnost da se obezbedi javnost informacija u vezi sa zaključivanjem međudržavnih sporazuma koji isključuju primenu domaćih zakona, tako da građani i narodni poslanici koji odobravaju takve aranžmane mogu da sagledaju da li su potencijalne koristi veće od štete koja će nesumnjivo nastati usledodsustva konkurencije.

Skupština Srbije, po oceni TS, treba da pokaže svoju spremnost za vršenje Ustavom utvrđene nadzorne uloge kroz saradnju sa nezavisnim državnim organima. Na samom početku mandata, Skupština treba da razmotri izveštaje Zaštitnika građana, Poverenika za informacije, Agencije za borbu protiv korupcije, DRI i drugih organa, da preduzme mere za rešavanje problema na koje su oni ukazali i da izabere dva nedostajuća člana odbora Agencije. Za ostvarivanje nadzora i sprovođenje antikorupcijskih zakona, po mišljenju TS,nužno je i da Skupština redovno poziva na odgovornost ministre i druge rukovodioce organa koji ne poštuju obavezujuća rešenja nezavisnih organa. Ministri i drugi rukovodioci moraju biti odgovorni i za sprovođenje obaveza iz strateških akata, za koje se pokazalo da ih ne shvataju ozbiljno ni Vlade koje su ih donele. Skupština treba da uspostavi praksu razmatranja izveštaja o radu Vlade, a sami ti izveštaji moraju biti u čvršćoj vezi sa planovima rada i programskim budžetom.

Na strani otkrivanja i kažnjavanja korupcije, pored zaštite uzbunjivača, po oceni TS, je potrebna i izmena Krivičnog zakonika, radi obaveznog oslobađanja od krivične odgovornosti davaoca mita koji na drugačiji način nije mogao da ostvari svoja prava u razumnom roku i koji slučaj prijavi kao i uvođenja krivičnog dela „nezakonitog bogaćenja“. Jednako je važan aktivniji pristup u ispitivanju korupcije od strane policije, tužilaštva i drugih organa, uključujući i korišćenje posebnih istražnih tehnika. Nužno je otkloniti svaku nedoumicu oko uloge pojedinih organa, kako u koordinaciji tako i u gonjenju korupcije.

TS podsećai na neke zakonske obaveze koje već godinama postoje ali ih Vlada ne sprovodi, što svedoči o tome da profesionalizacija u javnom sektoru nije ostvarena i da za to ne postoji dovoljno političke volje. Reč je postavljanju „službenika na položaju“ na osnovu konkursa, koje je, na osnovu Zakona o državnim službenicima, trebalo okončati još između 2006. i 2010, kao i o izboru direktora javnog preduzeća po istom principu, što je postalo zakonska obaveza pre 3,5 godine. I u jednom i u drugom slučaju se u nedogled produžava „v.d.“ stanje, koje pogoduje partijskoj kontroli.

Naši ostali predlozi odnose se na mere za prekid prakse kupovine medijskog uticaja ili rasipanja javnih sredstava kroz trošenje novca na promotivne akcije javnih preduzeća i drugih organa vlasti, punu primenu Zakona o javnim nabavkama, veću transparentnost u donošenju odluka o izboru, napredovanju i odgovornosti sudija i javnih tužilaca za rad, kao i odgovornost članova VSS i DVT. Takođe smo ukazali na značajočuvanja jedinstva pravnog poretka i pravne sigurnosti, smanjenja rizika od korupcije pri regulatornim i finansijskim intervencijama na tržištu, sprovođenje reforme javnog sektora, nužnost da Vlada redovno razmatra izveštaje i preporuke Saveta za borbu protiv korupcije što do sada nije bio slučaj, kao i na najvažnije odredbe koje treba imati u vidu pri predstojećoj promeni Ustava.

Kompletan tekst predloga dostupan je na adresi:

http://www.transparentnost.org.rs/images/dokumenti_uz_vesti/TS_predlozi_za_novu_skupstinu_i_vladu_april_2016.docx

Transparentnost – Srbija

Beograd, 13.4.2016.

Vesti