O izjavi predsednika Vlade na sednici Narodne skupštine 7. aprila 2015.
Predsednik Vlade je u polemici sa svojim političkim protivnicima govorio o jednom pitanju koje nije u vezi sa "lex specialis"-om i projektom "Beograd na vodi", pri čemu je pomenuo i našu organizaciju. Naime, govorio je o tome da se Demokratska stranka zadužila kod Razvojne banke Vojvodine bez menica za tri miliona evra i kako "veruje da će Transparentnost - Srbija da se oglasi o tome i da će Nemanja Nenadić da nam objasni nekoliko stvari o tom pitanju".
Ako je predsedniku Vlade promaklo, podsećamo da su se Transparentnost - Srbija i g. Nenadić lično mnogo puta oglašavali u vezi sa raznim problematičnim aspektima kredita koje političke stranke uzimaju za finansiranje izborne kampanje, kako u doba dok je Zakon pisan (2011), tako i tokom njegove primene. Tako smo, na primer, u izveštaju o finansiranju parlamentarne i predsedničke kampanje za izbore 2012. godine naveli sledeće:
Finansiranje kampanje iz kredita može biti kontroverzno iz raznih razloga. Na primer, zbog činjenice da neki krediti suštinski sadrže element poklona (npr. ako nema kamate, ako je kamata ispod tržišne cene, ako plaćanje može da bude odloženo na duži vremenski period). Za takve situacije zakonodavac je postavio pravnu prepreku zahtevajući da se dobijeni krediti pod uslovima koji su povoljniji od tržišnih prijave kao prilog (nijedna stranka nije prijavila da je dobila takav kredit za ovu kampanju). Međutim, u vezi sa kreditima ima još otvorenih pitanja. Pre svega, ne zna se iz kojih izvora će se krediti vratiti i kada će to biti učinjeno. Otplata iz budžetskih dotacija namenjenih za redovan rad političkih subjekata bi predstavljala nenamensko trošenje budžetskih sredstava i kao takva je neprihvatljiva. Čak i kada su izvori iz kojih se otplaćuje kredit privatni (npr. prilozi, prihodi od imovine) i dalje postoji "tehnički" problem - svaki prihod namenjen za izbornu kampanju treba uplatiti na poseban račun i prikazati ga u izveštaju - međutim, izveštaji su već dostavljeni i dodatni rokovi za izveštavanje ne postoje. Konačno, postoji specifičan problem sa kreditima koji su uzeti od banaka u delimičnom vlasništvu države. Zakon tretira kredite kao "finasiranje iz privatnih izvora" u jednoj odredbi, dok drugom odredbom zabranjuje strankama da budu finansirane od strane „preduzeća sa učešćem državnog kapitala”. Ovo bi se moglo tumačiti tako da znači da je nezakonito da se uzme kredit za kampanju od banke koja je čak i u delimičnom državnom vlasništvu, budući da se banke mogu podvesti pod pomenuta "preduzeća". Radi finansiranja kampanje na majskim izborima DS se zadužila kod Razvojne banke Vojvodine a G17 Plus i SRS kod Komercijalne banke. Obe ove banke su barem delimično u državnom vlasništvu.
Konkretni predlozi koje smo proteklih godina davali da se problem kreditiranja stranaka reši do sada nisu urodili plodom. Iako Strategija za borbu protiv korupcije predviđa izmenu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti radi rešavanja brojnih problema koji su u njoj prepoznati do kraja 2014, do toga još uvek nije došlo. U međuvremenu je nekoliko članova ovog zakona izmenjeno, na predlog poslaničke grupe SNS, ali nažalost ne i deo koji se odnosi na kredite.
Budući da su podaci o poslovanju banaka dostupni samo državnim kontrolnim organima, a ne i celokupnoj javnosti, jedino oni mogu i treba da daju i odgovore na konkretna pitanja - da li je ovaj kredit dodeljen protivno pravilima banke, da li se može smatrati prilogom (npr. da li su i koliko uslovi povoljniji od onih koji se daju drugim klijentima), da li su postojale zloupotrebe rukovodilaca banke i slično.
Vesti
Šta sve nije uređeno pred izbore u Zaječaru i Kosjeriću
Nema novih ograničenja funkcionerske kampanje, mera zaštite od zloupotrebe javnih resursa, niti pravičnijih pravila o finansiranju kampanje za izbore u Zaječaru i Kosjeriću. Raspisivanjem izbora za odbornike u Zaječaru i Kosjeriću,[1]…
Preplitanje stranačkog i državnog i odsustvo kontrole
Nasuprot glavnoj preporuci iz junskog izveštaja ODIHR „da preduzme mere kojima bi se obezbedila odvojenost države i stranke, kao i nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“[1], Srbija se u međuvremenu dodatno…
Korupcija kao glavni problem društva i prioriteti za njeno suzbijanje
Korupcija je ubedljivo naveći problem prema oceni građana (22%), što se dogodilo prvi put za 25 godina kako se rade slična istraživanja – pokazalo je istraživanje koje je danas predstavila…
Istraživanje: Korupcija najveći problem za 22 odsto građana
Istraživanje o odnosu prema korupciji, koje je sprovela Transparentnost Srbija, pokazalo je da je korupcija prvi put u poslednjih četvrt veka najveći problem za građane Srbije. Korupciju je na vrh liste…
Istraživanje: Šta građani Srbije misle o korupciji i predlozi TS…
Organizacija Transparentnost Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije Predstavljanje istraživanja: Šta građani Srbije misle o korupciji danas i predlozi TS o prioritetima za borbu protiv korupcije u ponedeljak, 31. marta 2025. godine, sa…
Ne radimo u petak, 7. marta
U znak solidarnosti sa pozivom studenata u blokadi, koji su kao jedan od svojih zahteva postavili objavljivanje svih dokumenata koji se odnose na rekonstruisanje železničke stanice u Novom Sadu, što…
Konkurs za izradu novinarskih tekstova u oblasti borbe protiv korupcije…
Transparentnost Srbija raspisuje KONKURS za izradu novinarskih tekstova u oblasti borbe protiv korupcije u Srbiji TS poziva profesionalne novinare (zaposleni ili angažovani u medijima, slobodni novinari sa novinarskim iskustvom), studente novinarstva i istraživače…
Reakcija NKEU povodom akcije zastrašivanja organizacija civilnog društva
Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) osuđuje upad naoružanih pripadnika Uprave kriminalističke policije u prostorije pet organizacija civilnog društva među kojima su i članice NKEU bez odgovarajućeg sudskog naloga. Smatramo…
TS predstavila CPI 2024 - Srbija nastavlja da pada
Srbija je, osmu godinu zaredom, nastavila pad na najznačajnijem globalnom rangiranju zemalja po percepciji korupcije u javnom sektoru. U rangiranju za 2024. godinu indeks je 35, a Srbija je na…
Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva
Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije…
Ne radimo u petak, 24. januara
U znak solidarnosti sa pozivom studenata u blokadi, koji su kao jedan od svojih zahteva postavili objavljivanje svih dokumenata koji se odnose na rekonstruisanje železničke stanice u Novom Sadu, što…
Transparentnost Srbija u 2024. godini
U protekloj godini Transparentnost Srbija bila je veoma aktivna. Pored već redovnih i prepoznatljivih aktivnosti, u oblasti javni hnabavki, monitoringa finansiranja stranaka i izborne kampanje, rada sa lokalnim samoupravama, izrade…
Ključni finansijski podaci o rekonstrukciji i dalje nedostupni
Iako su Vlada Srbije, Infrastrukture železnice i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavili mnoga dokumenta u vezi sa radovima na novosadskoj železničkoj stanici, ključne informacije o finansijskoj strani tog…
Neradni dani kancelarije tokom praznika
Tokom predstojećih praznika Transparentnost Srbija neće raditi od 1.1 do 7.1. 2025. Prvi radni dan je 8.1. 2025.
Nedovoljni rezultati u sprečavanju korupcije u policiji i vrhu izvršne…
Od 24 preporuke za sprečavanje korupcije u vrhu izvršne vlasti i policiji, koje je Srbija dobila od GRECO 2022. godine, samo je jedna ispunjena u okviru prvog postavljenog roka. Jedna…
Objavljivanje dokumenata o padu nadstrešnice nepotpuno
Državni organi, a pre svih Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, su tokom 40 dana od tragedije u Novom Sadu odbijali zahteve novinara, organizacija i pojedinaca da dostave ugovore, projekte i…
Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
Srbija je još jedan Međunarodni dan borbe protiv korupcije dočekala kao zemlja u kojoj tužilaštvo ne ispituje sve sumnje na korupciju, u kojoj se milijarde evra troše bez primene antikorupcijskih…
Predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o napretku Srbije u Klasteru 1
U sredu 4. decembra u 11 časova u Evropskoj kući (Zmaj Jovina 8, Beograd), koalicija prEUgovor predstaviće najnoviji Alarm – nezavisni polugodišnji izveštaj o napretku Srbije u Klasteru 1 (Osnove)…
Ne postoji osnov za tajnost ugovora o rekonstrukciji novosadske železničke…
Informacije o radovima koji su izvedeni pri rekonstrukciji novosadske železničke stanice, o ceni koja je za to plaćena i izvođaču radova, ni po jednom osnovu se ne mogu smatrati tajnim…
Objavljena knjiga preporuka Nacionalnog konventa o EU
Nacionalni konvent o Evropskoj uniji objavio je Sažetak Knjige preporuka za 2024. godinu. Ova redovna godišnja publikacija predstavlja najsveobuhvatniji pregled stanja pregovaračkog procesa Srbije u godini u kojoj se navršila…
Predstavljanje Indeksa transparentnosti lokalne samouprave - LTI 2024 - najtransparentnije…
Ambasada Švajcarske u Beogradu - Švajcarska kancelarija za saradnju i Transparentnost Srbija predstaviće 24. oktobra 2024. Indeks transparentnosti lokalne samouprave LTI 2024. TS je na osnovu 95 indikatora ocenila i rangirala…
Komentar koalicije prEUgovor na Reformsku agendu Vlade Srbije u oblasti…
Vlada Srbije usvojila je na sednici 3. oktobra Reformsku agendu, plan mera koje će preduzeti u narednih nekoliko godina kako bi ostvarila pristup fondovima iz Plana rasta Evropske unije za…
Produžiti javnu raspravu o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i…
Radna grupa Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU) za poglavlje 23 poziva Ministarstvo pravde da produži javnu raspravu do kraja godine o Nacrtima Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika…
Počinje primena Zakona o upravljanju privrednim društvima u vlasništvu Srbije
Zakon o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije koji danas počinje da se primenjuje trebalo bi da donese novi mehanizme nadzora nad preduzećima, ali je nejasno šta…
Dvadeset godina prava javnosti da zna: Pristup informacijama od značaja…
Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić učestvovao je na konferenciji “Budućnost slobode informacija” koju su 6. septembra organizovali Partneri Srbija, uz podršku Biroa za međunarodnu borbu protiv narkotika i sprovođenje zakona (INL) i…
ODIHR nikad jasnije o sprečavanju zloupotrebe javnih resursa za izbornu…
„Razdvajanje države i partije“ i „nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“ veoma je značajna, i s razlogom prva, preporuka u konačnom izveštaju ODIHR o junskim lokalnim izborima, ističe Transparentnost Srbija. Koje pojave…
Antikorupcijska strategija posle pet i po godina – očekivanja i…
Iako je nesumnjivo dobra vest da je Srbija posle pet i po godina od isteka prethodne dobila novu antikorupcijsku strategiju, ovaj planski dokument, čak i ako se bude u potpunosti…
Konferencija: Javni resursi nisu dovoljno zaštićeni
Javni resursi nisu dovoljno zaštićeni. Tamo gde postoji dobra zakonska rešenja, „škripi“ primena ili rasipanje olakšavaju specijalni zakoni i posebni mehanizmi za kojim posežu državni organi, ukazano je na konferenciji "Rasipanje…
Propuštene prilike za prevenciju korupcije u izvršnoj vlasti i policiji
Ocena GRECO-a da je Srbija za dve godine ispunila samo jednu od 24 preporuke iz petog kruga evaluacije dovodi u pitanje postojanje strateškog opredeljenja i volja za suzbijanje korupcije, ali…
Konferencija: Rasipanje javnih resursa i kako ga sprečiti
Transparentnost Srbija (TS) i Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) pozivaju vas na konferenciju: Rasipanje javnih resursa i kako ga sprečiti Beograd, utorak 9. jul. 2024, 10.00 – 12.00 Envoy kongresni centar, Gospodar Jevremova…
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5