Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Čemu služi obrazloženje?

Datum kreiranja: utorak, 09 februar 2016

Ministarstvo privrede i Vlada Srbije nisu prihvatili ogromnu većinu predloga Transparentnosti Srbija za ispravljanje nedostataka u (inače solidnom) tekstu nacrta Zakona o javnim preduzećima. U predlogu zakona, koji je stigao u parlament, ostali su predugački rokovi u prelaznim odredbama, nejasni članovi o okončanju konkursa raspisanih pre gotovo tri godine po još važećem zakonu, mogućnost da direktore JP bira komisija čiji su članovi funkcioneri političkih stranaka, propuštene su prilike da se dodatno poveća transparentnost, a zadržavanje roka od godinu dana "vršenja dužnosti" direktora, uz mogućnost da se drugi v.d. direktora postavi po isteku tog roka, obesmišljava koncept profesionalizacije i sprovođenja javnih konkursa za izbor direktora. O ovim problemima detaljnije narednih dana, ali sada nekoliko reči o obrazloženju spornih odredbi.

Član zakona koji se odnosi na trajanje "vd stanja" formulisan je tako da bi se moglo tumačiti da je rok od godinu dana maksimalni rok za jedan mandat v.d. direktora i da se potom može izabrati druga osoba za vršioca dužnosti, ali i da je maksimalno neprekinuto trajanje statuta vršioca dužnosti godinu dana (bez obzira na to koliko se v.d-ova izmenilo u fotelji u tom periodu). S obzirom na to, želeli smo da proverimo našu slutnju da je zakonom ipak dozovoljeno neograničeno v.d. stanje uz obavezu jednogodišnje rotacije partijskih kadrova. Obrazloženje ove odredbe potražili smo, logično, u obrazloženju zakona. ZoJP vd obrazlozenjeA tamo smo našli od reči do reči prepisan član zakona, pri čemu se onaj ko  je pisao "obrazloženje" potrudio toliko da je reči "Period obavljanje funkcije vršioca dužnosti" zamenio rečima "Period na koji se imenuje vršilac dužnosti"

Slično obrazloženje našli smo i za sporne prelazne odredbe. U njima je, naime, ostao (predugačak) rok iz nacrta zakona od šest meseci za razrešenje nestručnih i imenovanje novih nadzornih odbora, šest meseci za usklađivanje osnivačkih akata, čak godinu dana za sprovođenje konkursa za izbor direktora, a rok za končanje konkursa raspisanih po starom zakonu nije ni propisan. Podsećamo - reč je o konkursima raspisanim u leto 2013. godine, koji još nisu okončani, a na mestima direktora sede vršioci dužnosti kojima je davno istekao mandat.

Da sve bude dodatno zbunjujuće, prelazne odredbe propisuju da će se konkursi koji su raspisani, a nisu okončani, okončati po starom zakonu. Roka za to nema. Sledeći stav, međutim, propisuje da tamo gde direktor nije izabran, biće raspisan konkurs po novom zakonu (a rok za izbor je godinu dana). Verovatno se ovaj stav odnosi na preduzeća u kojima konkursi nisu ni raspisivani (što je bila politička odluka da se zakon prekrši, kako bi na mestima direktora pojedinih JP ostali visoki partijski funkcioneri kojima je bilo "ispod časti" da idu na konkurs). Međutim, i u onim JP u kojima je konkurs raspisan, a nije okončan, direktori nisu izabrani. Da li će se onda izbor okončati po starom ili novom zakonu? Razrešenje dileme smo potražili u obrazloženju zakona. Odgovor se naslućuje. U obrazloženju smo zatekli gotovo od reči do reči prepisane članove zakona. ZoJP prelazne obrazlozenje