Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Ponovljeni izbori - nužnost da se državni organi aktiviraju

Datum kreiranja: subota, 30 april 2016

glasacka kutijaIako je mnogo toga neizvesno na parlamentarnim izborima, sigurno je da će oni biti ponovljeni odmah nakon praznika na 15 biračkih mesta. To je prilika da državni organi bolje obave svoj posao nego što su to činili tokom izborne kampanje. Pre svega je neophodno da se u vezi sa brojnim sumnjama na razna krivična dela oglasi Republički javni tužilac. Naime, tokom izborne kampanje su do građana Srbije dolazile brojne informacije ili dezinformacije o kupovini glasova (tzv. “bugarski voz”), poklonima za birače, pretnjama za zaposlene u javnom sektoru, falsifikovanju potpisa za podršku kandidaturi, krivotvorenju podataka na nekim biračkim mestima i drugim mogućim kršenjima zakona. Iako bi u svemu tome moglo biti reči o krivičnim delima koja se gone po službenoj dužnosti, nije bilo oglašavanja iz javnog tužilaštva. Potreba za javnim upozorenjem sa tog mesta i za pozivom građanima da bezbedno prijave svaki slučaj narušavanja pravila je na ponovljenim izborima sada je još veća nego pre. Naime, za razliku od opšteg glasanja, gde je za jedan mandat potrebno oko 15 hiljada glasova, sada se može očekivati da oko 10.000 birača svojim glasovima utiče na raspodelu čak 13 mandata. Samim tim, znatno su snažniji motivi za podmićivanje birača, pretnje ili za korišćenje javnih resursa u svrhu političke promocije, nego što bi bili inače.

Postoje nedoumice i oko nekih pitanja koja se tiču rada drugih organa. Republičko telo za elektronske medije još uvek nije rešilo, sudeći po informacijama sa sajta,  o većini prigovora na rad TV i radio stanica tokom kampanje. U vezi sa ponovljenim izborima, veoma je važno da se zna da li za njih važe pravila o “izbornoj tišini” i predstavljanju javnih funkcionera koji su i kandidati na izborima. O tome ne bi smele postojati nikakve nedoumice. Isto tako, potrebno je da Agencija za borbu protiv korupcije prati aktivnosti stranaka, koalicija i grupa građana koje se mogu odraziti na finansiranje kampanje i u ovom periodu, kako bi i informacije o tome mogle da se uporede sa izveštajima o finansiranju kampanje.

Transparentnost – Srbija će prve sveobuhvatne nalaze svog praćenja finansiranja izborne kampanje i promotivnih aktivnosti javnih funkcionera tokom kampanje predstaviti na konferenciji za štampu u prvoj polovini maja. Neke od podataka na tu temu smo već predstavljali tokom kampanje i u izbornoj noći.

Podsećamo ovom prilikom i na tačku prioriteta za novu Vladu i Skupštinu, koja se odnosi neposredno na izbore, izbornu kampanju i postizborne radnje:

"Sve političke stranke, koalicije i grupe građana treba da na vreme predaju izveštaje o finansiranju kampanje za parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, da podrže sprovođenje temeljne kontrole tih izveštaja i sprovođenje zakonskih mera protiv eventualnih prekršilaca. Poštovanje propisa u izbornoj kampanji treba da prate i sledeći organi: Agencija za borbu protiv korupcije (u vezi sa finansiranjem kampanje i postupanjem javnih funkcionera), Regulatorno telo za elektronske medije (u vezi sa narušavanjem ravnopravnosti pri oglašavanju i predstavljanju učesnika izbora u medijima), Državna revizorska institucija (u vezi sa korišćenjem javnih resursa tokom kampanje), javno tužilaštvo (u vezi sa zloupotrebom javnih resursa i davanjem mita u vezi sa glasanjem) i Fiskalni savet (u vezi sa predizbornim obećanjima koja mogu imati uticaja na fiskalnu ravnotežu). Sa žaljenjem konstatujemo da ni za ove izbore nije formiran Nadzorni odbor Narodne skupštine, koji je obavezan na osnovu Zakona o izboru narodnih poslanika, jer Vlada i većina poslaničkih kluobova (osim tri) nisu predložili kandidate za to telo. Usled toga ni jedan državni organ neće pratiti u dovoljnoj meri neke problematične pojave u kampanji. Zbog toga, TS smatra da bi ovaj odbor trebalo formirati odmah nakon konstituisanja novog saziva Narodne skupštine i da bi zakonski okvir za izbornu kampanju trebalo dopuniti, pre svega kroz ograničavanje promotivnih aktivnosti javnih funkcionera u doba kampanje i kroz postavljanje pravila u vezi sa kampanjama koje treća lica vode u vezi sa izborima".