Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Epidemija ukinuta, nabavke i dalje tajne

Posle pet godina, naredbom Ministra zdravlja 14. februara 2025. proglašen je prestanak epidemije COVID-19.  Prošlo je tri godine od kada je Poverenik poništio rešenje Republičkog fonda zdravstvenom osiguranja u kojem je pristup informacijama o COVID-19 nabavkama odbijen samo uz pozivanje na to da je Vlada Srbije sve te podatke označila kao „državnu tajnu“ ili „strogo poverljivo“, a bez sagledavanja neophodnosti da se uskrate sve tražene informacije.  Zaključak Vlade Srbije SP 05 broj:00-96/2020-1 od 15. marta 2020. godine, na koji se RFZO pozvao, navodno je predvideo sledeće: „podaci koji se odnose na sve nabavke lekova, testova, medicinskih sredstava, zaštitne lične opreme i drugih...

Nenadić: Usvajanje posebnog zakona za EXPO bi bio pogrešan potez vlasti

Programski direktor organizacije "Transparentnost Srbija" Nemanja Nenadić izjavio je da bi donošenje posebnog zakona (Lex Specialis) radi realizacije međunarodne izložbe "EXPO 2027" u Beogradu bio pogrešan potez vlasti. Nenadić je objasnio da se zakon, kao opšta pravna norma, primenjuje na neograničeni broj budućih situacija, a da poseban zakon važi samo za jedan broj projekata i donosi bitno drugačija pravila. "Takve odluke opasno narušavaju jedinstvo pravnog sistema, što je osnov pravne države", dodao je on. Na pitanje agencije Beta da li je trenutno poznato šta bi sve Leks specijalis u pravnoj proceduri oslabio, zaobišao i izmenio, kao i...

Ozbiljne sumnje u rad tužilaštva

Vest da je uhapšen nekadašnji v.d. direktora EPS, Milorad Grčić, i to zbog zloupotreba koje mu tužilaštvo stavlja na teret da je počinio u doba dok je upravljao tim preduzećem (do 2022.) baca ozbiljnu senku na samostalnost VJT u Beogradu. Okolnost da se vest pojavila nekoliko meseci nakon što je predsednik države najavio borbu protiv korupcije, a juče praktično najavio današnju akciju, ukazuje u najmanju ruku na to da tužilaštvo dostavlja informacije o planiranim istragama državnim organima van svoje hijerarhije, a u najgorem slučaju da o hapšenjima i pokretanju istražnih radnji odlučuje politički vrh. Takvo postupanje je najveći ustupak koji...

Nova Vučićeva najava borbe protiv korupcije i šta ona uopšte može da znači

Ono što su građani Srbije imali prilike da čuju pred novu godinu od predsednika države nesumnjivo je bio potez namenjen političkom marketingu i reakcija na zahuktale antikorupcijske proteste. Kada se taj očigledni deo stavi po strani, ostaje pitanje da li je najava imala i neki sadržaj i kako bi se tačno najava sprovela.   Za one koji su zaboravili u obilju potonjih specijalnih obraćanja, predsednik Vučić (gotovo je suvišno isticati, za to pitanje nenadležni), najavio da će do „31. marta građani moći da vide konkretne poteze i najžešću borbu protiv korupcije, uključujući i protiv onih koji su na vlasti“. U nekim...

TS neće učestvovati u radu Radne grupe za poboljšanje izbornih uslova

Transparentnost Srbija obavestila je danas nadležni skupštinski odbor da dalje neće učestvovati u radu Radne grupe za unapređenje izbornih uslova. U dopisu podnetom Odboru za ustavna pitanja i zakonodavstvo, koji je formirao radnu grupu, TS je ukazala na povrede procedura od strane odbora i ozbiljne posledice takvog postupanja za reformu izbornih uslova u skladu sa preporuka ODIHR-a. Odbor je, pored ostalog, uskratio mogućnost zainteresovanoj javnosti da dostavi pisane komentare i da dobije priliku da ih obrazloži iako se sam obavezao da će to učiniti. Javno slušanje u parlamentu je, naime, zakazano u petak za ponedeljak, a poziv zainteresovanoj javnosti nije ni objavljen. S druge...

Nedeljni bilten Transparency International posvećen antikorupcijskim protestima u Srbiji

On Tuesday, Serbian Prime Minister Miloš Vučević resigned in a bid to ease political tensions following nearly three months of massive anti-corruption protests. Demonstrations erupted following the collapse of a train station canopy in Novi Sad in November 2024, which resulted in 15 deaths and two severely injured.  The tragedy has brought allegations of corruption and negligence into clear view, particularly in government contracting and the management of infrastructure projects. According to statements from government officials, around €16 million was spent on the station's renovation, nearly five times the initial €3.5 million estimate provided by the company which designed the project. So far, no...

Dokumenta koja i dalje nisu objavljena: Kako od predračunskih 3,5 do 16 miliona evra

"Izostavljena je tabela cena iz koje bi se moglo videti na koliko se Vlada Srbije obavezala da plati za pojedine deonice pruge i rekonstrukciju pojedinih staničnih zgrada. Sve i da je objavljena, ostala bi dilema zbog čega se obavezala da plati baš toliko. Za sam Novi Sad, CIP je prema predračunu troškova predvideo 3,5 miliona evra, a ministar Vesić i predsednik Vučić su naveli da je plaćeno gotovo 16 miliona. Nema traga da je Vlada vodila računa o obavezi javnosti izbora podizvođača", navodi za N1 Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnosti Srbija. Iako su do sada tri puta objavljivani, a državni...

Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije posledice su svakodnevne pretnje i zastrašivanja u tabloidima bliskim vlasti. Lažne tvrdnje o njenoj ulozi u organizaciji studentskih protesta predstavljaju pritisak na predlagače i kandidate koji su učestvovali u postupku izbora novog sastava REM-a, а upozoravali su na nezakonitosti u procesu vođenom od strane Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije. Ovakve kampanje su deo šireg pokušaja delegitimizacije civilnog društva i slobodnog izražavanja u Srbiji. NKEU poziva nadležne institucije...

CPI 2015: Bez napretka u borbi protiv korupcije

Transparentnost Srbija predstavila je 27. januara Indeks percepcije korupcije (CPI) Transparency International za 2015. godinu i prioritete za Srbiju.

CPI 2015 MC02Srbija je drugu godinu zaredom zabeležila neznatan pad indeksa percepcije korupcije na rangiranju koje je objavio Transparency International. Sa skorom 40, Srbija zauzima 71. mesto među 168 zemalja i teritorija (prošle godine sa skorom 41 bila je na 78. mestu, ali je tada i broj zemalja na listi bio veći - 175). 

To znači da je Srbija i dalje, kao i u svih prethodnih 15 godina, svrstana među zemlje sa veoma raprostranjenom korupcijom. Pokazalo se da napredak na listi od pre dve godine (2013. godine indeks je sa 39 porastao na 42) nije bio početak pozitivnog trenda, već pre, odraz percepcije zasnovane na obećanjima i očekivanjima. Kako sistemske mere za sprečavanje korupcije nisu sprovedene ili je to činjeno sa kašnjenjem i u manjem obimu od potrebnog, rezultat se, bar za sada, ne prepoznaje.

Ovakav rezultat teško može biti iznenađenje kada se ni osnovni strateški dokumenti za suzbijanje korupcije - Nacionalna strategija i Akcioni plan iz 2013. godine - ne sprovode dosledno, a nema odgovornosti za kršenje propisanih rokova i obaveza.

U situaciji kada, medijski snažno eksploatisane, represivne aktivnosti u borbi protiv korupcije nemaju sudski epilog, a istovremeno izostaje ili kasni delovanje na preventivnoj strani, stagnacija na listi percepcije korupcije nije iznenađenje. Indeks se inače sačinjava na osnovu procena stručnjaka, predstavnika institucija i poslovnih ljudi, iz istraživanja koje sprovode međunarodne organizacije.

Netransparentnost u procesu donošenja odluka, kao i odbijanje ili oklevanje visokih organa vlasti da objave pojedine dokumente čak i kada time krše Zakon o slobodnom pristupu informacijama, dodatno doprinose stvaranju percepcije o postojanju korupcije. Sličan efekat ima i pravljenje izuzetaka u sprovođenju procedura – npr. odsustvo nadmetanja prilikom zaključivanja ugovora velike vrednosti, primenom međunarodnih sporazuma umesto domaćeg Zakona o javnim nabavkama i Zakona o javno – privatnom partnerstvu.

Iako je partijski uticaj na javni sektor, posebno na preduzeća u državnom vlasništvu, već godinama prepoznat kao jedan od najvećih problema, te je 2012. godine usvojen zakon koji je trebalo da donese profesionalizaciju javnih preduzeća, njegove antikorupcijske odredbe, u najvećem delu i obimu nisu primenjene i u toku je donošenje novog zakona.

Brojni problemi na koje je Transparentnost Srbija ukazivala u toku i posle izbornih kampanja 2012. i 2014, a u nekim slučajevima još od 2004. nisu rešeni i Srbija će očigledno ući u novi izborni proces bez razrešenih optužbi za kupovinu glasova, sa neuređenom „funkcionerskom kampanjom“ i nizom spornih pitanja u vezi sa finansiranjem kampanje i njenom kontrolom.

Na predstavljanju CPI 2014 izrazili smo nadu da bi reforme u u pravcu racionalizacije javne uprave, rada inspekcija, kao i sistema za izdavanje dozvola mogle dugoročno odraziti na poslovno okruženje i smanjenje percepcije korupcije. Do takvih efekata očigledno još uvek nije došlo. Čak i kada se takve reforme u potpunosti sprovedu u delo, što još uvek nije slučaj, za promenu percepcije je potrebno više vremena.

Problemi koji su, po oceni Transparentnosti, mogli uticati na utisak o rasprostranjenosti korupcije:

  • Kršenje preventivnih antikorupcijskih zakona, kao plod odsustva „političke volje“ (pristup informacijama, javna preduzeća)

  • Nedovoljni kapaciteti organa koji vrše nadzor i kontrolu nad primenom zakona; diskreciona ovlašćenja u određivanju predmeta provere

  • Nepotpun pravni okvir (potrebno: potrebne izmene i dopune mnogih zakona i snažnije ustavne garancije); narušavanje pravne sigurnosti usvajanjem kontradiktornih ili nejasnih odredaba u propisima

  • Nema učenja na osnovu otkrivenih slučajeva korupcije i otkrivenih obrazaca koruptivnog ponašanja

  • Vaninstitucionalna moć političkih stranaka i pojedinaca, koja se odražava na rad čitavog javnog sektora

  • Nedovoljno transparentan proces donošenja odluka, nemogućnost građana da utiču na njihov sadržaj i neuređeno lobiranje

  • Nepotrebne procedure i državne intervencije koje povećavaju broj situacija u kojima do korupcije može da dođe

 

Preporuke za aktivnosti u borbi protiv korupcije koje bi, po oceni Transparentnosti, dugoročno mogle dovesti do porasta CPI

  • Obezbeđenje veće javnosti rada državnih organa (uključujući i pravila o javnim raspravama i lobiranju, povećanju javnosti podataka o radu Vlade, javnih preduzeća i drugih institucija),

  • Smanjenje regulatornih i finansijskih intervencija države

  • Temeljna reforma uređenja javnog sektora

  • Poštovanje i jačanje uloge nezavisnih državnih organa i obezbeđenje primene njihovih odluka i preporuka

  • Stvaranje uslova za nesputan rad medija, raskidanjem obruča oko medija koji čine politika, biznis i marketinške kuće

  • Pravosuđe koje demonstrira nezavisnost i efikasnost u radu i u kojem funkcionišu mehanizmi odgovornosti

  • Veći broj otkrivenih slučajeva kroz zaštitu uzbunjivača i svedoka korupcije, proaktivni pristup u istraživanju korupcije i mere za kontrolu imovine javnih funkcionera i službenika

  • Striktna kontrola tačnosti i potpunosti izveštaja o finansiranju kampanja i političkih stranaka, ispitivanje sumnji i navoda o kupovini glasova na izborima i zloupotrebama javnih resursa u kampanjama

  • Dosledno rešavanje svih slučajeva u kojima su iznete dokumentovane sumnje na korupciju i uspostavljanje stalne strukture državnog represivnog aparata koja će se baviti otkrivanjem ovakvih slučajeva, nezavisno od postojanja „političke podrške".       

 

Dodatni detalji u saopštenju: CPI_2015.doc

foto: www.mc.rs

Vesti