Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI 2017
  • Subvencije investitorima - svrsishodna državna pomoć ili promocija
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Funkcionerska kampanja - zloupotreba javnih resursa
  • Beograd na vodi - geneza slučaja
  • Politički uticaj na javna preduzeća i medije

Pod lupom

Prev Next

Koncesija za aerodrom - mogući rizici

Dok čekamo potpisivanje ugovora o koncesiji za Aerodrom "Nikola Tesla", pojavile su se dve analize u kojima se uz pozitivne komentare u vezi sa finansijskim okvirom za ovu tranasakciju, upozorava na moguće rizike, a na osnovu onoga što su do sada zvaničnici saopštili, uporednih iskustava i saznanja autora. Izdvajaju se sledeća pitanja na koja treba obratiti pažnju kada se objavi ugovor, odnosno na koja bi se mogalo tražiti izjašnjenje zvaničnika i pre potpisivanja ugovora: Ograničavanje broja putnika na drugim aerodromima u zemlji i zašto je dat pristanak na tako nešto (ako je tačno da je dat); Da li je očekivano plaćanje naknade uslovljeno...

Rad Agencije za borbu protiv korupcije bi mogao biti blokiran

  Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić kaže za Insajder da je tačno da Odbor Agencije za borbu protiv korupcije nije mogao da diskvalifikuje Dragana Sikimića kao kandidata za direktora Agencije, ali je u praksi lako zamisliti brojne situacije i odlučivanje o brojnim pitanjima u kojima bi rad Agencije mogao da bude blokiran zbog njegove povezanosti sa strankom Naime, Odbor Agencije za borbu protiv korupcije je povodom brojnih pitanja u vezi s povezanošću novog direktora Dragana Sikimića i SNS odgovorio da mu te činjenice nisu bile poznate, ali i da jesu, ne bi bile od uticaja jer zakon predviđa da kandidat za direktora ne...

Povezanost direktora Agencije sa strankom

Transparentnost Srbija poziva Odbor Agencije da ispita podatke o mogućoj političkoj povezanosti novoizabranog direktora Agencije i da obavesti javnost o svojim nalazima. Vest prema kojoj je za novog direktora Agencije za borbu protiv korupcije izabran kandidat (Dragan Sikimić) koji, sudeći po objavljenom, ispunjava sve zakonske uslove, ali je na predlog jedne političke stranke bio član tela koje je sprovodilo predsedničke izbore na opštini Zemun 2017, ne ide u prilog očekivanjima da Agencija nepristrasno sprovode do kraja kontrolu finansiranja izborne kampanje sa tih izbora ili na budućim lokalnim izborima, što je jedna od glavnih zakonskih obaveza ovog organa. Podsećamo da je Agencija...

Političke stranke u gradskim prostorijama

Korišćenje gradskih prostorija za stranačke aktivnosti nije zabranjeno. Međutim, ono je Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti uslovljeno po dva osnova. Sam način korišćenja prostorija u vlasništvu lokalne samouprave trebalo bi da bude prethodno uređen. Tim pravilima treba da bude propisano da li se opštinske sale i druga sredstva strankama daju na korišćenje besplatno ili uz naknadu, po kojem redosledu se određuje pravo korišćenja ako ima više zainteresovanih za isti termin i slično. Drugi uslov je da se postupa prema svim političkim subjektima jednako. U tom pogledu mogu postojati dileme kod tumačenja zakonskih normi. Na primer, da li je korišćenje pod...

Službena vozila za partijske potrebe

Agencija za borbu protiv korupcije pokrenula je postupak u vezi sa nabavkom automobila preko ustanova socijalne zaštite i gerontoloških ustanova, koje kasnije, bez nadoknade, koristi Ministarstvo rada, kao i u nekoliko slučajeva korišćenja službenih vozila za stranačke svrhe. Agencija, međutim, i dalje tvrdi da svi ministri imaju pravo da kosite službena vozila za odlazak na partijske manifestacije, i to na osnovu pogrešnog tumačenja uredbe. N1 prenosi da je Agencija “formirala predmet i postupa”na osnovu indicija da Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja obnavlja svoj vozni park na taj način što ustanovama socijalne zaštite i gerontološkim centrima prebacuje sredstva za kupovinu...

Javna rasprava i oštre kritike nacrta Zakona o zaštiti podataka o ličnosti

Veoma važan zakon o zaštiti podataka o ličnosti će biti izmenjen. Ministarstvo pravde je postavilo ovaj nacrt na javnu raspravu, koja je otvorena do 15. januara. Detaljne i veoma oštre kritike ovog nacrta izneo je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, koji je nadležan za nadzor nad sprovođenjem ovog zakona. Transparentnost Srbija se nije bavila materijom zaštite podataka o ličnosti, osim u situacijama kada zaštita tog prava može predstavljati razlog za uskraćivanje prava na pristup informacijama. U tom smislu, nacrt zakona sadrži jednu odredbu (član 89), čiji željeni efekti nisu navedeni u obrazloženju Nacrta, dok se, prema...

Prihodi od turizma i novogodišnje javne nabavke

Izjava gradskog menadžera Beograda, Gorana Vesića o tome da je glavni grad za proslavu posetilo čak 130.000 turista i da će grad zaraditi od tih poseta oko 30 miliona evra, neminovno navodi na pomisao da je reč o pokušaju da se opravdaju očigledno preterani izdaci na novogodišnje ukrase, o čemu se mnogo pisalo u poslednjim danima 2017. To bi bilo u redu, kada bi zaista postojao neki pokazatelj da turisti dolaze na proslavu nove godine u Beograd zbog toga što je grad ukrašen ili zbog organizovanog dočeka na trgovima. U stvari, bilo bi dobro kada bi postojao bilo koji dokument iz...

Kako se biraju muzičari za javne manifestacije u Beogradu

Transparentnost Srbija uputila je gradskoj ustanovi Centar beogradskih festivala i Upravi za javne nabavke inicijativu u vezi sa unapređenjem ekonomičnosti, transparentnosti i konkurencije prilikom sprovođenja postupaka javne nabavke muzičkih i drugih izvođača. Ova ustanova, naime, organizuje koncerte i javne manifestacije u Beogradu, kao što je doček nove godine. Analizirajući postupak javne nabavke ,,Usluge iz oblasti kulture za potrebe realizacije glavnog programa Gradskog dočeka Nove 2018 godine 'Beogradska zima 3- Moja zima'“, koju je sproveo naručilac CEBEF, uočili smo određene nejasnoće i nelogičnosti. Naime, u ovom i sličnim postupcima primenjeni postupak javne nabavke postao je puka forma kojom naručilac zapravo direktno ugovara sa pravnim...

Povećanje transparentnosti u radu vlasti u Vranju, Bujanovcu i Preševu

Transparentnost Srbija organizovala je 27. oktobra u Vranju drugi okrugli sto u okviru projekta podizanja nivoa transparentnosti u šest gradova i opština u Pčinjskom i Raškom okrugu. Ovaj projekat, koji e sprovodi uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji, nadovezuje se na prošlogodišnje ocenjivanje i rangiranje svih gradova i opština u Srbiji na osnovu Indeksa transparentnosti lokalne samouprave(LTI 2015).

Na sastanku su razmotrene analize koje je TS izradila za grad Vranje i opštine Bujanovac i Preševo, sa preporukama za povećanje transparentnosti.  Prisustvovali su predsednik opštine Preševo Šćiprim Arifi, predsednik opštine Bujanovac Šaip Kamberi, načelnik gradske uprave Vranja Dušan Aritonović, načelnik opštinske uprave Bujanovca Ismail Pajaziti, šefovi kabineta - gradonačelnika Vranja Vida Stojanović, predsednika opštine Bujanovac Rahim Salihi, predsednika opštine Preševo Gazimend Selmani, zamenik načelnika GU Vranje Stojanče Bogdanović, kao i predstavnici službe za odnose sa javnošću grada Vranja Vesna Miletić i Vladica Ranđelović.  Sastanku su prisustvovali i Svetlana Zorbić iz Misije OEBS-a i predstavnici kancelarije OEBS-a u Bujanovcu Đakomo Bosisio, Ivica Stamenović i Iljasa Musliu.

vranje 1Saradnici TS Zlatko Minić i Rade Đurić predstavili su analizu i preporuke Naglašeno je da indikatori na osnovu kojih se izračunava LTI ne obuhvataju samo ono što su zakonske obaveze opština i gradova već teže da postave više standarde, a na jedinicama lokalne samouprave i njihovim rukovodstvima je da odluče da li žele da usvoje te standarde.

Predstavnici sve tri JLS izradili su spremnost da prihvate preporuke. Predsednik opštine Bujanovac je rekao da se pojedine preporuke odnose na objavljivanje dokumenata koji postoje i za čiju izradu nije potreban nikakvo dodatno angažovanje, te da će analiza biti ozbiljno razmotrena i da će usvjanjem preporuka biti povećana i transparentnost opštine Bujanovac.  Predsednik opštine Preševo, koja je 2015. godine bila na samom začelju ukazao je da je u toku rad na novom sajtu i najavio da će u narednih šest meseci ta opština usvojiti većinu preporuka i značajno popraviti svoj plasman.  Načelnik GU Vranje je izrazi zadovoljstvo činjenicom da je Vranje bilo na šestom mestu, ali je rekao da je cilj gradskih vlasti da se izbije na samo čelu tabele.

Predstavnici TS posebno su ukazali na stanje u oblasti transparentnosti rada javnih preduzeća. Oni su pozvali predstavnike lokalnih vlasti da podstaknu lokalna javna preduzeća da ispunjavaju svoje obaveze propisane Zakonom javnim preduzećima, u vezi sa javnošću podataka. Preduslov za to je da sva JP imaju svoje internet sajtove što sada nije slučaj. TS je, rečeno je na sastanku, poslala dopise ministarstvima privrede i državne uprave, u kojima ih je pozvala da sve jedinice lokalne samouprave podsete na ove obaveze te da ih pozovu da u budžetima za 2017. godine odvoje sredstva za izradu sajtova.

vranje 4 medijiInače, u okviru prošlogodišnjeg rangiranja svih gradova i opština u Srbiji, Vranje je imalo indeks 60 i delilo je šesto mesto, Bujanovac  je imao indeks 47 i delio je 41. mesto, a Preševo je imao indeks 15 i delio je 142. mesto.  

Ocenjivanje za LTI 2015 je uključivalo pregledanje zvaničnih internet prezentacija gradova i opština, obilazak svih lokalnih samouprava, pribavljanje odgovora na osnovu zahteva za slobodan pristup informacijama i pribavljanje podataka od drugih organa. TS je nakon objavljivanja rezultata organizovala niz okruglih stolova na kojima je predstavnicima JLS ukazala na rezultate istraživanja, na mogućnosti da se transparentnost podigne na viši nivo i na aktivnosti i mere koje bi trebalo preduzeti. Takvi okrugli stolovi nisu organizovani u Raškom niti u Pčinjskom regionu, zbog čega Transparentnost Srbija, uz podršku Misije OEBS-a realizuje projekat "Povećanje transparentnosti u radu vlasti u šest gradova i opština u Raškom i Pčinjskom okrugu".

TS je, u okviru ovog projekta, ponovo detaljno analizirala ocene Vranja, Bujanovca i Preševa, dopise i odgovore dostavljene po zahtevima, napomene istraživača koji su pregledali sajtove, posetili uslužne centre, ponovo su analizirani sajtovi i na osnovu toga su načinjene analize i preporuke za unapređenje transparentnosti, što bi trebalo da rezultira većim brojem pozitivnih indikatora i boljom ocenom i plasmanom na sledećem rangiranju na osnovu Indeksa transparentnosti lokalne samouprave. Nove preporuke se odnose na objavljivanje informacija o sednicama skupština i usvojenim odlukama, objavljivanje informacija i dokumenata u vezi sa budžetom i organizovanje javnih rasprava o budžetu, kontakte gradonačelnika, predsednika i odbornika sa građanima i medijima, objavljivanje na vidnom mestu u uslužnim centrima podataka o procedurama i rokovima za pružanje pojedinih usluga, podataka o podnošenju zahtev za prostup informacijama.

Preporuke, pored ostalog,  obuhvataju i uređenje informatora o radu, objavljivanje podataka o javnim nabavkama, mehanizme za prijavljivanje nepravilnosti i korupcije, povećanje transparentnosti izbora direktora javnih preduzeća i javnih ustanova, objavljivanje više podataka o radu JP i JU, organizovanje javnih rasprava, objavljivanje podataka o dodeli novca na konkursima i izveštaja o trošenju dodeljenih sredstava itd. Sve tri analize mogu se preuzeti sa sajta TS, iz rubrike “Inicijative i analize”.

(foto: http://www.vranje.org.rs)

Vesti