Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Prioriteti u borbi protiv korupcije 2016-2020
  • Indeks percepcije korupcije (CPI)
  • Funkcionerska kampanja - zloupotreba javnih resursa
  • Beograd na vodi - geneza slučaja
  • Aurelije Avgustin, “O državi Božjoj” (De civitate Dei)
  • Transparentnost Srbija u 2016. godini

Pod lupom

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Prev Next
Pokazna vežba pranja novca

Pokazna vežba pranja novca

Podaci o tome kako je Siniša Mali pre sedam godina sam sebi prodao firmu, a potom od tog novca kupio nekretnine, deluju kao pokazna vežba pranja novca. Reč je o podacima koje je pre dva meseca objavio portal Krik (deo je bio dostupan samo pretplatnicima), a ovih dana, uz neke nove podatke (npr. naziv firme) aktuelizovao portal Pištaljka. Inače, u tekstu je više prostora posvećeno napadima na Agenciju za borbu protiv korupcije zbog "dostavljanja informacija na kašičicu" nego Malijevim transakcijama. Bez obzira na to što je Agencija nakon naloga Poverenika očigledno uskratila javnosti više informacija nego što je trebalo, ostaje...

Resavica - slika i prilika

Resavica - slika i prilika

Problemi sa Resavicom odslikavaju stanje u javnim preduzećima u Srbiji. Onim javnim preduzećima za koje Fiskalni savet godinama upozorava da su kamen o vratu privrede Srbije, dok Vlada godinama ponavlja da radi na reformisanju i profesionalizaciji njihovih menadžmenta. Ovo javno preduzeće za podzemnu eksploataciju je godinama delilo milione na sponzorstva i donacije, a od Vlade Srbije istovremeno dobijalo milijarde subvencija. Kriterijumi za dodelu donacija predviđali su da se daju za sport ili za verske potrebe, ali ne i za programe borbe protiv korupcije. A onda su u dve godine dvojica direktora uhapšeni pod optužbom da su primili mito. U nadzornom odboru sedeo...

Ko je na čelu Razvojne agencije Srbije

Ko je na čelu Razvojne agencije Srbije

Usložnjava se problem u vezi sa bivšim ministrom Željkom Sertićem, kome Agencija za borbu protiv korupcije brani da istovremeno bude vršilac dužnosti direktora Razvojne agencije Srbije (RAS) i član Upravnog odbora Kineske banke. Nije više samo pitanje da li on može istovremeno da obavlja dve funkcije, već da li je Željko Sertić zapravo Željko Sertić i ako nije, ko je na čelu Razvojne agencije Srbije. Da nije Sertić izgubio ličnu kartu? I ako nijedan Sertić nije na čelu RAS-a, zašto je vlada zaboravila da postoji ova agencija zbog čijeg osnivanja je koliko prošle jeseni ukinula dve druge agencije – Agenciju za...

Ko treba da štiti sudije

Ko treba da štiti sudije

Pre nekoliko dana pohvalii smo uspostavljanje novog mehanizma za zaštitu javnih tužilaca od političkih i drugih piritisaka - uspostavljanje poverenika za samostalnost. To je učinjeno na osnovu Akcionog plana za poglavlje 23 pregovora sa EU. Međutim, treba istaći da je isti Akcioni plan bio pokretač da se uvede i novi sistem zaštite sudija, pri Visokom savetu sudstva. Mehanizam iz članova 27a do 27v Poslovnika VSS je drugačiji. Sudija, koji smatra da postoji politički uticaj na njegov rad, može pismeno da se obrati Savetu. Predsednik Saveta po sopstvenoj inicijativi, na predlog bilo kog člana VSS ili na osnovu obraćanja sudije, saziva sednicu...

Poverenik za samostalnost - dobra vest iz Državnog veća tužilaca

Poverenik za samostalnost - dobra vest iz Državnog veća tužilaca

Organ koji ima ključnu ulogu u zakonitom suzbijanju korupcije je javno tužilaštvo.  U mnogim prilikama kada slučajevi moguće korupcije nisu bili temeljno i pravovremeno ispitani sumnjalo se na to da tužioci nisu obavili svoj posao zbog političkih ili drugih pritisaka. Postoje mnogi razlozi zbog kojih ta samostalnost može biti ugrožena, i mnogi uslovi koji moraju biti ispunjeni da bi se ta samostalnost ostvarila, o čemu smo pisali i u studiji sistema društvenog integriteta iz 2015, čije su preporuke i dalje aktuelne. Najvažniji preduslov je svakako da postoji želja i spremnost kod tužioca da svoj posao urade nepristrasno, časno i profesionalno...

Rizici od korupcije u nacrtu Zakona o zdravstvenoj zaštiti

Rizici od korupcije u nacrtu Zakona o zdravstvenoj zaštiti

Agencija za borbu protiv korupcije uputila je Ministarstvu zdravlja detaljno mišljienje o novom nacrtu Zakona o zdravstvenoj zaštiti koji nije rešio brojne probleme u ovoj oblasti. Jedna od tema koja nije dovoljno uređena je pitanje sukoba interesa. Ovom prilikom podsećamo da je 2013. bilo predviđeno sveobuhvatno rešavanje problema sukoba interesa u javnom sektoru, koji pored državne uprave obuhvata lokalnu samoupravu, ali i zaposlene u ustanovama zdravstva, prosvete, nauke i kulture, kao i u javnim preduzećima. Međutim, umesto da se ova aktivnost realizuje u potpunosti, donet je samo zakon koji se odnosi na službenike lokalne vlasti (pored od ranije obuhvaćenih državnih službenika)...

Problemi sa Fiskalnim savetom

Problemi sa Fiskalnim savetom

Fiskalni savet je dobio pažnju medija kada je obelodanjen još jedan problem koji je donela autosuspenzija Narodne skupštine – mandat ističe, Skupština ne može da izabere nove članove, ali će postojeći nastaviti da rade do izbora novih (ili istih). U međuvremenu, ostaje činjenica da Skupština, ni Fiskalnom savetu ni drugim nezavisnim organima nije dala podršku kroz usvajanje zaključaka na osnovu godišnjih izveštaja o radu koje ti organi podnose Skupštini. Podrška bi se, između ostalog, mogla ogledati u uticaju na Vladu da na vreme priprema fiskalnu strategiju i budžet, pa da analize tih akata koje priprema Fiskalni savet, imaju više uticaja na...

Reforma javne uprave

Reforma javne uprave

Predstavnik Transparentnosti Nemanja Nenadić upoznao je predstavnike Evropske komisije koji su ove nedelje boravili u radnoj poseti sa nalazima monitoringa sprovođenja pojedinih zakona i strateških akata koji je sprovodila TS u proteklom periodu. Za njih su naročito bili zanimljivi podaci o primeni Zakona o državnim službenicima, u pogledu organizovanja konkursa za službenike na položaju, gde se pravila i dalje krše, postavljenjem vršilaca dužnosti. Na ovaj problem je TS inače ukazala još 2011, kada je počelo masovno kršenje pravila imenovanjem službenika „na osnovu ranijih propisa“. Problem nije rešen ni nekoliko godina kasnije. Jedina razlika se ogleda u tome što se sada na...

Šta funkcioneri smeju u kampanji

pescanik tribinaProgramski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić ocenio je da bi trebalo da postoje "jasna pravila šta javni funkcioneri smeju da rade dok traje izborna kampanja" i da ne bi smeli da zloupotrebljavaju javne resurse zarad partijske promocije. On je, na panel diskusiji Peščanika, rekao da bi ta pravila trebalo da se odnose na sve nosioce javnih funkcija, predsednika države i Vlade, ministre, gradonačelnike. Govoreći o najavi premijera Srbije Aleksandra Vučića da će izbornu kampanju za predsednika Srbije voditi u slobodno vreme, Nenadić je naveo da taj stav nije ispravan, ali nije nezakonit, zato što su zakoni nepotpuni. Niko ne mora nikada da podnosi ostavku. Podnošenje ostavke je uvek lični čin. Ovde podnošenje ostavke ne bi ništa razrešilo, jer bi u tom slučaju Vlada nastavila da radi u takozvanom tehničkom mandatu, rekao je Nenadić. Ono što bi u ovom slučaju bilo pravo rešenje je nešto što se pominje u našim zakonima, a to je privremena sprečenost,rekao je Nenadić i dodao da smo od Vučića mogli da čujemo da neće odabrati taj put, već da hoće i dalje da bude predsednik Vlade u punom kapacitetu dok traje kampanja. "To sluti da ćemo opet imati neku vrstu funkcionerske kampanje kao na svim prethodnim izborima", naveo je on.

Nenadić je rekao da ukoliko neko vodi izbornu kampanju, ide na mitinge, obilazi građane i ubeđuje ih da je on najbolji kandidat za predsednika, ne može da bude predsednik Vlade,niti bilo kakav drugi funkcioner u isto vreme. Funkcioneri, kako je istakao, pravdaju da i tokom izborne kampanje moraju da rade svoje redovne poslove, a suština je u tome da oni te svoje navodno redovne poslove planiraju u povećanom obimu upravo u vreme kampanje, a za tako nešto nemaju nijednu zakonsku prepreku. Jedino što postoji je odredba Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije koja govori o tome da funkcioner mora uvek jasno da predoči šta radi u svom službenom kapacitetu, a šta radi u kapacitetu kandidata na izborima, člana partije, rekao je Nenadić.

Pravila moraju da obuhvate ne samo one koji direktno učestvuju u kampanji, već i sve druge javne funkcionere, jer je bilo situacija da funkcioneri koji navodno ne učestvuju u kampanji ustvari su direktno involvirani u nju, rekao je Nenadić. Kao primer naveo je funkcionere Grada Beograda koji su direktno učestvovali u vođenju kampanje za pojedine beogradske opštine 2016. godine.

Saradnik Transparentnosti Srbija Zlatko Minić rekao je da je na svim prethodnim izborima vođena "funkcionerska kampanja", pa ni ovi predsednički neće biti izuzetak. 

On je ocenio vrlo lako može da se desi "da premijer u aktu samožrtvovanja saopšti da zbog Srbije neće voditi kampanju za predsednika nego će raditi svoj posao".

Minić je rekao da će Vučić u tom slučaju "nastaviti kampanju koja traje već dve i po godine tvrdeći da to nije predsednička kampanja". To je onda izuzetno dobro osmišljena predsednička kampanja koja ne ulazi u blokove gde se eventualno emituju pripremljeni spotovi, nego ulazi u udarne minute informativnih emisija, rekao je Minić. 

Beta/Fonet; 

foto: www.mc.rs

Vesti