Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Gradski menadžer ne zna Zakon o JPP

Datum kreiranja: sreda, 17 decembar 2014
goran-vesicBeo(gradski) menadžer Goran Vesić potvrdio je sumnje koje smo izrazili u tekstu objavljenom 9. decembra 2014, da ne poznaje Zakon o javno–privatnom partnerstvu i koncesijama, ili da ga poznaje ali najavljuje da neke njegove odredbe neće biti primenjene.

On je, kao gost na TV Skaj plus, u emisiji „Beoinfo“ od 15. decembra 2014, izjavio i sledeće:

„Pripremamo projekat četiri podzemne garaže. To su garaže koje radimo, taj projekat radimo u dogovoru sa EBRD-em i taj projekat će biti rađen po principima javno-privatnog partnerstva, pošto vidim da je jedna nevladina organizacija, mislim Transparentnost neka, već se našla, kažem, već su počeli da postavljaju pitanja, iako nismo još ni objavili tender, da li će on biti urađen po javno ili neće, da li će Skupština grada izabrati direktno izvođača ili neće, ne, naravno.

Voditeljka:Takvih skeptika će uvek biti.

Goran Vesić, gradski menadžer:Ali je zaista mislim smešno da postavljate takva pitanja, a pri tom niste videli ni kako će tender biti raspisan, ali pošto oni unapred znaju šta ćemo da radimo, to je tako. Znači suština je u tome da će i on biti urađen po principu javno-privatnog partnerstva i da će biti urađena studija opravdanosti, pošto su i to pitali da li ćemo imati tu studiju. Neko vas pita da li vam treba studija opravdanosti, a samo u centru grada vam nedostaje 5.000 parking mesta, a u čitavom gradu 10.000, ali dobro. U svakom slučaju tu će takođe po principu javno-privatnog partnerstva biti izabran partner za svaku garažu posebno, što ne isključuje da jedan partner dobije i više garaža, zavisno kakvu ponudu budu imali“.

Pošto smo pretpostavili da je g. Vesić rekavši „jedna nevladina organizacija, mislim Transparentnost neka“ mislio upravo na našu organizaciju, iskoristićemo ovu priliku da ga uputimo u stvar, za slučaj da je reč o nepoznavanju propisa.

Kao što se može pročitati iz našeg prethodnog teksta (http://goo.gl/IZMDxF), sva pitanja koja smo postavili proizlaze upravo iz prethodne izjave g. Vesića u „Politici“, najave načina na koji će biti odabran partner za JPP u izgradnji podzemnih garaža, a koja nije u skladu sa odredbama Zakona o JPP, a ne iz izražavanja sumnje unapred. Da podsetimo, gradski menadžer u izjavi za Politiku nije pominjao nikakav tender za izbor partnera kod izgradnje garaža koji bi raspisao Grad, već da će EBRD na tenderu izabrati konsultanta za ovo JPP i da će zatim taj konsultant preporučiti najboljeg privatnog partnera za gradnju podzemne garaže, a grad će doneti konačnu odluku. Dakle, ni jednom rečju nije pomenuto da bi konsultant preporučio partnera nakon sprovedenog tendera o kome sada g. Vesić govori u izjavi na TV Skaj plus.

G. Vesić sada govori da će tender biti urađen po principu javno-privatnog partnerstva i da će biti urađena studija opravdanosti. Zatim kaže „Neko vas pita da li vam treba studija opravdanosti, a samo u centru grada vam nedostaje 5.000 parking mesta, a u čitavom gradu 10.000, ali dobro“. Kao što svako može da se uveri, naše pitanje nije bilo zašto se radi „studija o opravdanosti“, već upravo zbog čega se ne pominje da će ona biti urađena, iako je obavezan element JPP.

Međutim, postoji i drugi problem. G. Vesić je izgleda pomešao dve vrste studija i analiza. Jedna stvar je studija, analiza ili drugi dokument koji bi pokazao da li je Gradu Beogradu na određenim lokacijama uopšte potrebno da ima podzemne garaže, koliki kapacitet treba da imaju i tome slično, koji on pominje. Mi smo podrazumevali da će takve prethodne radnje biti obavljene (ili da u već obavljene) i mislili smo na analizu druge vrste – dokument koji treba da pokaže da je upravo javno – privatno partnerstvo najbolji način da se potrebe zadovolje, u ovom slučaju da se izgrade garaže. Naime, kada se utvrdi da je potrebno da se izgrade garaže na nekim lokacijama i kada to bude predviđeno urbanističkim planovima, postoje razne mogućnosti da se do njih dođe – kroz sopstvena ulaganja Grada i Parking servisa (javne nabavke radova), kroz neki model javno – privatnog partnerstva ili prodajom/dugoročnim zakupom zemljišta privatnim investitorima. Studija opravdanosti JPP treba, između ostalog, da pokaže da je upravo taj model bolji od alternativa.

Podsećamo i da Zakon o JPP predviđa da predlog projekta JPP pored ostalog sadrži i procenu troškova i analizu dobijene vrednosti u odnosu na uložena sredstva (value-for-money, u skladu sa Metodologijom koju je propisala Komisija za JPP), specifikacije o finansijskoj prihvatljivosti JPP za javno telo, analizu ekonomske efikasnosti predloženog projekta i brojne druge analize i studije.