Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Hitni ili redovni postupak za "lex specialis"

Datum kreiranja: petak, 13 mart 2015
skupstina srbije unutraVlada je, reagujući na poziv ombudsmana ili iz drugih razloga, odlučila da Lex specialis o eksproprijaciji za potrebe realizacije projekta "Beograd na vodi" bude upućen u redovnu umesto hitne procedure. Glavna razlika između hitne i redovne procedure jeste u tome što redovna ostavlja više vremena u Narodnoj skupštini za upućivanje amandmana, pa je zbog toga ova odluka dobra.
 
Ostaje suštinski problem, koji je principijelne prirode - to što se donosi poseban zakon za samo jedan slučaj, umesto da se primeni (ili promeni, ako većina zaključi da je to ispravno) postojeći, koji uređuje sve slične pravne situacije. Kao što smo ukazali nakon objavljivanja predloga lex specialis-a (http://goo.gl/uoz7ND), ako Vlada smatra da je javni interes da se eksproprijacija imovine od zakonitih vlasnika (uz tržišnu nadoknadu) sprovodi radi izgradnje stambenih i poslovnih objekata za dalju prodaju ili ako smatra da je to opravdano to učiniti samo kod projekata određene veličine i slično, onda upravo takav stav treba da formuliše kroz izmene pravila koja bi važila i za sve slične situacije u budućnosti i da uveri narodne poslanike (i Ustavni sud, ukoliko takva norma bude osporena) da je to ispravno. Iz istog razloga je bio problematičan i nedavno doneti lex specialis radi realizacije projekta gasovoda "Južni tok" (ni tada nije izmenjen Zakon o eksproprijaciji kako bi se uredilo pitanje na isti način za izgradnju bilo kog magistralnog gasovoda).
 
Od hitne ili redovne procedure u donošenju zakona, treba razlikovati pravila o javnoj raspravi u njihovoj pripremi. Ta pravila nalažu da ministarstvo koje priprema zakon organizuje javnu rapsravu u pripremi svakog zakona (bilo da se on kasnije uputi u hitnoj ili redovnoj proceduri u skupštinsko razmatranje), "ako se zakonom bitno menja pravni režim u jednoj oblasti ili kojim se uređuju pitanja koja posebno zanimaju javnost". Ta javna rasprava se, prema Poslovniku Vlade sprovodi u trajanju od najmanje 20 dana, po prethodno usvojenom programu javne rasprave, od čega najmanje 15 dana mora biti ostavljeno za davanje predloga i komentara.