Ugovorne obaveze koncesionara beogradskog aerodroma
Datum kreiranja: petak, 23 jun 2023
Ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vеsić, pozvao jе na hitan sastanak rukovodstvo francuskе kompanijе Vansi kojе prеma koncеsionom ugovoru rukovodi beogradskim aеrodromom. On kaže da ova kompanija „duguje odgovore na mnoga pitanja“, u vezi sa brojem zaposlenih i funkcionisanjem opreme. On tvrdi i da je država Srbija ispunila svoje ugovorne obaveze, a kompanija nije. Međutim, umesto da navede koje su tačno obaveze prekršene, ministar Vesić navodi da predstavnici kompanije „nisu čuli šta je rekao predsednik Vučić“, koji je, kako kaže Vesić, „prеd polеtanjе prvog aviona za Čikago javno zamolio kompaniju Vansi da montira novе trakе i da zaposli višе ljudi“.
Posle sastanka Vesić je izjavio da je Vansi "podsetio na obaveze prema ugovoru o koncesiji i da Vlada Srbije, koja je ispunila sve svoje obaveze prema tom ugovoru, očekuje od njih da obezbede dovoljno ljudi i da se na aerodromu sve usluge ispunjavaju redovno i bez velikih čekanja.
Problemi u upravljanju beogradskim aerodromom su očigledni i dobro je što je resorno ministarstvo zbog toga reagovalo. Međutim, u odsustvu informacija iz samog ugovora, građani ne mogu da zaključe da li je problem nastao zbog toga što koncesionar „Vansi“ ne poštuje preuzete obaveze, ili deo krivice za nastalu situaciju snose i predstavnici naše države, na primer, u slučaju da ugovorne obaveze nisu dovoljno precizno definisane, ili zbog propuštanja da blagovremeno vrše nadzor.
Transparentnost Srbija tražila je od Ministarstva finansija još 2019. godine izveštaje o nadzoru, odnosno izveštaje o ispunjavanju obaveza privatnih partnera u projektima "Aerodrom Nikola Tesla" i "Beograd na vodi".
Dobili smo odgovor da su svi podaci u vezi sa koncesijom za aerodrom tajna, a da Beograd na vodi nije javno-privatno partnerstvo i da stoga ne mogu da dostave tražene informacije.
Ugovor o koncesiji za aerodrom nikada nije objavljen. U takozvanom „registru javnih ugovora“ objavljene su samo neke informacije iz njega, kao i spisak aneksa, iz kojeg se vidi da su samo neki od njih poverljive prirode. S druge strane, Transparentnost Srbija od 2017. pokušava da dobije bar informacije koje su prethodile donošenju odluke da se uopšte aerodrom da u koncesiju. Ministarstvo i Komisija za javno-privatna partnerstva su se pozvali na to da je prema odluci Vlade Srbije reč o strogo poverljivim dokumentima i da samo Vlada može da odluči o ukidanju tajnosti. Vlada je takođe uskratila informacije, a upravni spor u tom slučaju traje već 5,5 godina!