Predlozi za rešavanje problema oglašavanja javnog sektora
Transparentnost Srbija je dostavila Ministarstvu informisanja i telekomunikacija ažuriranu analizu problema oglašavanja javnog sektora i drugih vidova ugovora između javnog sektora i izdavača medija (donacije, sponzorstva, poslovno-tehnička saradnja), kao i konkretne predloge mogućih rešenja, kroz dopune Zakona o javnom informisanju i medijima. Iako su problemi u ovim oblastima prepoznati u aktuelnoj i ranijim medijskim strategijama, do sada nije bilo volje da se oni reše. To za posledicu ima rasipanje javnih resursa i kupovinu uticaja u medijima radi raznih vidova promocije nosilaca političke vlasti.
Neposredan povod za dostavljanje ovih predloga je informacija prema kojoj je u okviru Ministarstva formirana radna grupa koja priprema izmene i dopune Zakona o javnom informisanju i medijima.
Propuštene su brojne prilike da se ovi problemi reše kroz izmene Zakona o javnim nabavkama ili Zakona o oglašavanju. Zakon o javnom informisanju i medijima iz 2023. je doneo neke pozitivne promene, utoliko što predviđa transparentnost davanja javnog sektora prema medijima kroz razne vidove finansiranja (projektno finansiranje, nabavke medijskih usluga). Takođe, taj zakon je doneo pravila koja utiču na to da projektno finansiranje u većoj meri bude usmereno za projekte koji se realizuju kroz medije koji poštuju profesionalne i etičke standarde. Međutim, prema brojnim pokazateljima, to je dovelo do značajnog smanjenja vrednosti projektnog finansiranja, uz istovremeni porast budžetskih transfera kroz nabavke medijskih usluga, gde poštovanje profesionalnih i etičkih standarda trenutno nije jedan od kriterijuma.
Predlozi koje je Transparentnost Srbija dostavila predviđaju, između ostalog:
- Zabranu da se u formi medijskog sadržaja predstavljaju organ javne vlasti i funkcioner na način koji dovodi javnost u zabludu u pogledu pridore ovih sadržaja;
- Uvođenje obaveze objavljivanja informacija o javnom oglašavanju na internet stranicama organa vlasti;
- Obavezu primene pravila javnih nabavki i kada je vrednost usluge oglašavanja ispod pragova koji su propisani tim zakonom;
- Obavezu da se utvrde kriterijumi na osnovu kojih će biti odabran pružalac usluge, odnosno medij, tako da željena informacija dođe do primalaca kojima je namenjena, uz racionalno korišćenje javnih resursa;
- Obavezu primene kriterijuma privrženosti profesionalnim i medijskim standardima, koji bi se utvrđivao na isti način kao kod projektnog sufinansiranja;
- Zabranu da se oglašavanje organa vlasti ugovara ili realizuje u doba predizborne kampanje, osim kada postoji obaveza objavljivanja takvih oglasa, čime bi se sprečilo vođenje promotivnih kampanja o trošku građana, koje imaju za cilj promociju funkcionera i stranaka na vlasti;
- Obavezu entiteta javnog sektora koji posluju na tržištu da utvrde objektivne i nediskriminatorne kriterijume za odabir medija putem kojih će se oglašavati;
- Uvođenje obaveze za utvrđivanje kriterijuma i sprovođenje otvorenog postupka pre dodele donacije izdavaču medija, ukoliko je organu vlasti uopšte dozvoljeno na osnovu drugih propisa da vrši takva davanja;
- Obavezu primene pravila o nabavci usluga oglašavanja pre zaključivanja ugovora o sponzorstvu;
- Obavezu da se proveri da li se kroz ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji izigravaju pravila propisana Zakonom.