Auto-put BG - ZR ipak preko zemljišta PKB-a ili okolo, pa 25 km duže?
Datum kreiranja: nedelja, 10 februar 2019
Ni nedelju dana nakon što je resorna ministarka Zorana Mihajlović negirala da će se put od Beograda prema Zrenjaninu širiti otkupom zemljišta PKB-a koje je prodato kompaniji Al Dahra, i najavila da će o trasi odlučivati stručnjaci, potvrda da će put ići preko tog zemljišta stiže "sa najvišeg mesta" političkog odlučivanja - od predsednika Vučića.
Novinari Insajdera su istraživali prodaju zemljišta PKB-a u banatskom delu Beograda, i uočili su mogući propust pri prodaji - za najavljeno i preko potrebno proširenje Zrenjaninskog puta, država bi morala da otkupljuje tek prodate parcele! (https://goo.gl/t6FSKv) Resorna ministarka je to negirala, tvrdeći da se od proširenja ovog puta odustalo, da je doneta odluka da se gradi auto-put od Beograda do Zrenjanina, koji sigurno neće ići preko prodatih parcela, ali nije znala kuda će da ide. Ovakva odluka, ako je i doneta, svakako predstavlja iznenađenje, a suprotna je ranijim najavama i planovima. (https://goo.gl/Kg5Ssb)
Istina, vest da će se graditi autoput, prvi put se pojavila još pre nekoliko meseci, u novembru 2018, oko mesec dana nakon što je zemljište PKB prodato Al Dahri. (https://goo.gl/bhJy3M) Iz vesti se može jasno zaključiti da nije reč o samostalnom odlučivanju Vlade Republike Srbije o tome šta je prioritetno da se finansira iz budžeta, već o potrebi investitora iz Kine da mu proizvodni pogoni u blizini Zrenjanina budu povezani sa mrežom autoputeva. U toj želji nema ničega spornog, ali bi bilo primereno da se ona realizuje kroz davanje mogućnosti da zainteresovani investitor izgradi autoput kroz koncesiju, a ne da država iz budžeta ili kredita finansira izgradnju puta za koji prethodno nije nalazila računicu.
Kako god bilo, za autoput se za sada zna jedino to da bi polazio od Borče (naselje na sadašnjem putu Beograd-Zrenjanin), i da bi takođe prolazio nedaleko od Opova (mesto koje se takođe nalazi na aktuelnom Zrenjaninskom putu). Naime, predsednik Vučić je danas, u svojoj vanizbornoj političko-promotivnoj kampanji upravo meštanima Opova obećao da će ih auto-put povezati sa Beogradom, Zrenjaninom i Novim Sadom (https://goo.gl/oibDpk)
Kada se pogleda mapa zemljišta PKB-a koje je prodato Al Dahri, vidi se da auto - put koji bi od Borče, preko Opova išao ka Zrenjaninu, može da se gradi van prodatog zemljišta PKB-a jedino ako bi bio oko 25 kilometara duži, to jest, ukoliko bi išao preko Pančeva.
U svakom slučaju, predstavnici vlasti koji građanima informacije o investicijama vrednim nekoliko stotina miliona evra doziraju na kašičicu, sada duguju odgovor o tome zbog čega su prodajom zemljišta u državnom vlasništvu uz postojeći Zrenjaninski put bitno otežali i/ili poskupeli jednu od mogućnosti za razvoj saobraćajne infrastrukture i ko je za tu grešku odgovoran.