Kinezi u projektima od posebnog značaja
Vlada Srbije je nedavno projekat izgradnje državnog puta prvog reda "Vožd Karađorđe" proglasila projektom od posebnog značaja za državu, tako da će se prilikom njegove realizacije primenjivati i poseban zakon, leks specijalis, koji je skupština usvojila u februaru. To znači da se, ukoliko se projekat radi na osnovu međunarodnog ugovora, bilateralnog sporazuma ili strateškog partnerstva, neće primenjivati Zakon o javnim nabavkama. Država u tom slučaju nema obavezu da raspisuje tendere za projektante ili izvođače radova, podseća Politika.
Ko će graditi put "Vožd Karađorđe", još nije poznato. Mada je sredinom januara Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture saopštilo je da za gradnju šumadijskog koridora "Vožd Karađorđe" zainteresovana kineska kompanija "Pauer Čajna", koja radi deonicu obilaznice oko Beograda ka Bubanj Potoku, a zainteresovana je i za nastavak ka Pančevu.
- U ovom trenutku nije potpisan nijedan ugovor sa nekom kompanijom u vezi sa realizacijom ovog projekta. Vlada Srbije donela je 14. maja zaključak kojim se potvrđuje "Vožd Karađorđe" kao projekat od posebnog značaja za Republiku Srbiju. Naredni korak u njegovoj realizaciji biće izrada planske i tehničke dokumentacije - kažu u Ministarstvu građevinarstva saobraćaja i infrastrukture.
Državni put "Vožd Karađorđe" ukupne dužine oko 220 kilometara, treba da poveže istočnu sa centralnom i zapadnom Srbijom, obuhvatajući područja opština Sopot, Mladenovac, Lazarevac, Aranđelovac, Topola, Rača, Lapovo, Velika Plana, Svilajnac, Despotovac i Bor. Petljom "Županjac" kod Lazarevca biće spojena dva auto-puta, "Miloš Veliki" i "Vožd Karađorđe".
Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, potvrđuje da je proglašavanje auto-puta "Vožd Karađorđe" projektom od posebnog značaja za državu uvod u primenu navedenog specijalnog zakona. Prema ovom propisu, Zakon o javnim nabavkama, to jest obaveza raspisivanja tendera, ne mora da bude primenjen u slučaju međudržavnih sporazuma i strateških partnerstava (što znači da bi odabir tog partnera bio izvršen na osnovu ad hok pravila koja će vlada doneti samo za taj projekat). I u jednoj i u drugoj varijanti posledica primene takvih pravila jeste odsustvo konkurencije.
- Kolike su štete od toga možemo samo da procenjujemo, ali ne možemo utvrditi na egzaktan način. Mi ne znamo da li bi onaj ko je dobio posao bez nadmetanja dobio taj posao na nadmetanju. Lišeni smo mogućnosti da saznamo li bismo za isti novac dobili kvalitetniji put ili možda čak i jeftiniji - kaže Nenadić.
Ovih dana se takođe govori i o auto-putu Beograd-Zrenjanin (koji je takođe kandidat za projekat od posebnog značaja, sudeći po obrazloženju leks specijalisa), kako kineska kompanija "Šandong haj spid" raspisuje tender za projektanta. Sa tom kompanijom je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture potpisalo Memorandum o razumevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije. U Ministarstvu građevinarstva kažu da će kompanija "Šandong" finansirati izradu projektne dokumentacije za ovaj projekat, ali da joj nije dodeljena izgradnja auto-puta Beograd-Zrenjanin i nije zaključen ugovor o izgradnji.
Nenadić, međutim, naglašava da memorandum ne može biti osnov za dodelu posla projektovanja kineskoj kompaniji "Šandong", jer je to neobavezujući dokument. Trebalo bi da postoji ugovor. - Izgradnja auto-puta je svakako korisna, ali se postavlja pitanje da li za nas najpreča. Pretpostavlja se da i kineska strana ima neki interes, recimo zbog fabrike "Ling Long" u Zrenjaninu. Možda je u tom slučaju mogao da bude primenjen i neki drugi model saradnje i finansiranja, poput koncesije - kaže Nenadić.
Goran Rodić, potpredsednik Građevinsko inženjerske komore, kaže da su oba projekta diskutabilna sa aspekta saobraćajne opravdanosti. - Vreme će pokazati da li postoji dovoljan protok saobraćaja od Mladenovca do Bora ili od Beograda do Zrenjanina koji bi isplatio ove investicije. Auto-put do Zrenjanina će nas skupo koštati jer, ako bude išao preko parcela PKB-a, tom preduzeću će država za eksproprijaciju poljoprivrednog zemljišta morati da isplati oko 100 miliona evra, približno za koliko je "Al Dahra" kupila to preduzeće. Pre nego što se krene u ovakve investicije trebalo bi uraditi analize isplativosti. Tačno se zna koliki protok saobraćaja je neophodan da bi auto-put bio isplativ - smatra Rodić i naglašava da je izgradnja svakog auto-puta korisna za stanovništvo koje živi na području kuda prolazi. On kaže da dodela poslova na osnovu bilateralnih i međunarodnih sporazuma povećava vrednost investicije za oko 30 odsto. Kao što je to urađeno u slučaju Moravskog koridora, kada je posao dodeljen američkom "Behelu", ili auto-puta Čačak-Požega, kada je posao dobila kineska kompanija "Čajna rouds end bridžis". Očigledan je i primer projektovanje auto-puta Beograd-Zrenjanin. Kinezi, kaže, neće čak da angažuju svoje inženjere, već raspisuju tender za projekat. - Njima je to značajno za sticanje reference. Imaće upisano da su u Evropi projektovali neki auto-put. Zašto mi to dozvoljavamo, ne znam, jedino ako ne želimo da na ovaj način steknemo naklonost Si Đinpinga - dodaje Rodić.