Oko sokolovo i roveri nabavljeni u postupku nameštenom za jednog ponuđača
Javna nabavka beogradskog Parking servisa za kupovinu džipova "Range Rover", raspisana je sa ciljem kako bi posao dobila firma "British Motors", čiji je vlasnik član Glavnog odbora Srpske napredne stranke, Ostoja Mijailović, navode sagovornici portala Nova.rs.
Sistem elektronske kontrole nepropisnog parkiranja, pod nazivom “Oko skolovo”, podrazumeva korišćenje specijalno opremljenih vozila marke “Range Rover”, a njihovu upotrebu zamenik gradonačelnika Goran Vesić, obrazložio je potrebom da komunalni policajci pokažu “autoritet države”.
Ipak, pored skupocenog dokazivanja autoriteta i “pokazivanja mišića”, nabavka ovih džipova problematična je i zbog toga što se, prema konkursnoj dokumentaciji, nedvosmisleno može utvrditi da je uslove za njihovu nabavku jedino mogla da ispuni firma “British Motors”, na čijem čelu je član Glavnog odobra SNS i predsednik Košarkaškog kluba “Partizan” Ostoja Mijailović.
Prema rečima Nemanje Nenadića iz organizacije “Transparentnost Srbija”, gotovo je izvesno da je beogradski Parking servis raspisao pomenutu nabavku sa namerom da kupi upravo određeni tip džipova firme “Range Rover”, koji jedino Mijailović može da im proda.
“Kad se ima u vidu da ove automobile u Srbiji prodaje samo jedna firma, “British Motors”, sudeći po onome što je objavljeno na sajtu (https://www.landrover.rs/dealer-locator), to ujedno znači da je javna nabavka raspisana sa ciljem da posao dobije upravo taj ponuđač”, navodi on.
Kako kaže Nenadić, ove sumnje najbolje potvrđuje činjenica da je podneta samo jedna ponuda i da se u konzorcijumu koji je dobio posao nalazi upravo ova firma.
“Sa stanovišta načela javnih nabavki, a pre svega principa nediskriminacije i konkurencije, očigledno je da je naručilac postupio nepravilno kada je kreirao konkursnu dokumentaciju. Ključ problema leži u definisanju uslova, odnosno traženih karakteristika vozila. Nije neophodno imati veliko stručno znanje pa da se zaključi da za vozila koja će Parking servis koristiti u kontroli parkiranja po ulicama grada Beograda, nije neophodno imati vozilo sa pogonom na sva četiri točka, kakva se koriste za brdsko-planinske krajeve, da imaju određenu visinu i širinu gepeka ili aluminijumske felne”, objašnjava Nenadić i dodaje da je simptomatično kako ni jedna od firmi koje prodaju potencijalno konkurentska vozila, odnosno automobile na čiji krov je moguće postaviti i omogućiti funkcionisanje četiri kamere veličine 30x30mm, nije izjavila zahtev za zaštitu prava.
“Štaviše, potencijalni ponuđači nisu postavili ni pitanje u vezi sa mogućnošću da se konkursna dokumentacija izmeni. Da je zahtev za zaštitu prava uložen, javna nabavka bi nesumnjivo bila poništena i pre podnošenja ponuda. To ukazuje da su i konkurenti pošli od pretpostavke da je dobitnik posla predodređen i da im se ne isplati da ulaze u postupak i da se zameraju vlastima, možda se nadajući da će i oni dobiti neki drugi posao, koji će biti predodređen za njih”, kazao je Nenadić.
Prema mišljenju Nenadića, informacije da je vlasnik jedne od firmi iz konzorcijuma član stranke koja je na vlasti u Beogradu, ukazuju na motiv zbog čega je javna nabavka kreirana upravo na način koji je opisan.
“Međutim, po Zakonu o javnim nabavkama iz 2012, koji je bio na snazi prošle godine, kad je ova nabavka vršena, ne predstavlja osnov za isključenje firme u vlasništvu partijskog funkcionera iz postupka javne nabavke. Po zakonskim odredbama predviđeno je isključenje firmi koje su povezane sa rukovodiocima i zaposlenima u Parking servisu koji su pripremali ili sprovodili ovu javnu nabavku, po osnovu vlasništva ili rada u preduzeću, a ne i po drugim osnovima. Naravno, to ne znači da pripremu ove nabavke ne bi trebalo ispitati, zbog kršenja principa javnih nabavki kod upravljanja javnim resursima”, poručuje programski direktor Transparentnosti Srbije.
Povodom ove teme, portal Nova.rs je pokušao da stupi u kontakt sa Ostojom Mijailovićem, ali on do objavljivanja teksta nije odgovorio na pozive i poruke.