Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Preporuke Agenciji za kontrolu izveštaja o troškovima kampanje

Datum kreiranja: petak, 26 avgust 2022

Transparentnost Srbija je dostavila Agenciji za sprečavanje korupcije analizu svih objavljenih izveštaja o troškovima kampanje za predsedničke i parlamentarne izbore, kao i preporuke Agenciji za vršenje kontrole, zauzimanje načelnih stavova i unapređenje obrasca za izveštavanje.

Agenciji smo predložili da kontrolu vrši ne samo tako što će porediti izveštaje pojedinačnih stranaka sa drugim izvorima informacija, već i tako što će vršiti poređenje podataka za istu vrstu troškova u izveštajima različitih stranaka. Samo na taj način se može ustanoviti da li su troškovi prikazani realno, ili su iz nekih izveštaja izostavljeni kako bi se prikrio nezakoniti izvor finansiranja, a u izveštajima drugih partija uvećani, kako bi se izbegla obaveza vraćanja neutrošenog novca u budžet. Naročito je potrebno proveriti podatke za političko oglašavanje na Facebook-u sa podacima koje je objavila ta kompanija, jer mnogi učesnici izbora nisu navodili da su imali oglašavanje na ovoj društvenoj mreži, iako je ono bilo zapaženo.

Kad je reč o izveštajnom obrascu, posebno smo ukazali na odsustvo mogućnosti da zainteresovani građani preuzmu izveštaje ili da pretražuju podatke. Moguć je samo pregled informacija na sajtu Agencije.

S obzirom na brojne propuste i nedoslednosti prilikom popunjavanja izveštaja o troškovima izborne kampanje, predložili smo da Agencija zatraži od političkih subjekata da podnesu i objave izmenjene i dopunjene izveštaje, ili da sama objavi izveštaje o troškovima kampanje nakon izvršenih korekcija, a na osnovu podataka koje pribavi ili utvrdi tokom kontrole. To se naročito odnosi na situacije kada su troškovi izborne kampanje prikazani u rubriku „ostalo“ umesto na mestu gde pripadaju, kada je prikazana samo ukupna cena plaćena za bilborde i promo materijal.

Dopis Agenciji i analiza svih izveštaja o troškovima kampanje je dostupna ovde:

https://izbori.transparentnost.org.rs/analiza-izvestaja-o-troskovima-izborne-kampanje-2022-sa-preporukama-za-postupanje-agencije-za-sprecavanje-korupcije/