Održavanje puteva - dobra vest za početak godine
Jedan od najdrastičnijih slučajeva kršenja Zakona o javnim nabavkama već godinama su ugovori o održavanju puteva. Umesto da se ovi radovi ugovaraju kroz nadmetanje potencijalnih izvođača, njih su izvodila (državna, a potom privatizovana) putarska preduzeća na osnovu ugovora sa JP "Putevi Srbije", koji su zaključeni pre 25 godina i čija je važnost nakon toga stalno produžavana. Priča ima najmanje još jednu stranu: "privilegovana" preduzeća često nisu bila isplaćivana na vreme za obavljeni posao. Posebno svetlo na ovu problematiku baca činjenica da su neki od vlasnika ovih preduzeća osumnjičeni za ozbiljna krivična dela.
Nezakonito plaćanje održavanja puteva je odavno poznato kao problem. O odsustvu volje da se reši jasno svedoči i činjenica da se stvari nisu promenile ni nakon objavljivanja prvih izveštaja Državne revizorske institucije, pre osam godina, kada je upravo ovo drastično kršenje Zakona o javnim nabavkama (u kontekstu ugovaranja radova iako nisu bila obezbeđena sredstva za plaćanje) bilo istaknuto kao primer.
Sada, u intervjuu za RTS, ministarka Mihajlović saopštava da će "od 1. januara 4.000 kilometara puteva u Srbiji biti održavano isključivo raspisivanjem javnih poziva i tendera. Ogroman posao nudi se domaćim kompanijama".
Vest ne sadrži objašnjenje šta se to tačno promenilo od 1. januara - da li je stupila na snagu neka odredba propisa, da li je u pitanju politička odluka ili jednostavno nisu produžavani ranije zaključeni ugovori sa putarskim preduzećima. Nema ni objašnjenja o tome zašto to što je sada urađeno nije učinjeno svih ranijih godina, ili makar za mandata iste Vlade. Međutim, ako ništa drugo a ono zbog toga što će ove nabavke od sada imati makar elementarnu zakonitost, ovo zaslužuje da se nazove dobrom vešću. Ostaje da se vidi da li će nova praksa doneti neke povoljne efekte po kvalitet održavanja puteva i budžet.