Troškovi izborne kampanje 2016. godine manji nego prethodnih godina
Direktni troškovi kampanje za izbore održane u aprilu u Srbiji bili su nešto manji nego ranijih godina, a najzastupljenija tokom kampanje u javnosti bila je Srpska napredna stranka, pokazao je monitoring finansiranja kampanje koju je sprovela nevladina organizacije Transparentnost Srbija, a prenosi Beta u izveštaju sa naše konferencije.
Programski direktor TS Nemanja Nenadić rekao je na konferenciji za novinare da je na manje troškove uticalo nekoliko faktora medju kojima i to što brojne opozicoione liste, koje su se borile oko istog biračkog tela nisu imale na raspolaganju budžetske resurse za vodjenje skupih kampanja.
Kako je naveo, predizborne prognoze im nisu davale šanse da osvoje vlast pa stoga nisu bili atraktivne ni finansijerima.
Nenadić je rekao da je SNS jedina stranka koja je raspolagala viškom novca iz budžeta i bila najatraktivnija za finansijere na osnovu prognoza ko će činiti buduću vlast.
SNS, prema njegovim rečima, nije ni imala naročite potrebe za reklamiranje zbog velikog prisustva njihovih funkcionera u medijima povodom navodno redovnih aktivnosti koje su tokom kampanje bile povećane.
On je napomenuo da je kampanja manje koštala i zato što je trajala svega tri nedelje, što je znatno kraće nego raniji izborni procesi.
Na smanjenje troškova je sigurno uticala i činjenica da je izmenama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti iz 2014, za 30 odsto umanjen iznos koji se iz budžeta dodeljuje za finansiranje kampanje, rekao je Nenadić.
On je naveo da je možda nagoveštaj novih pozitivnih trendova to što bi se moglo tvrditi da su mnoge stranke prilagodile obim svoje izborne kampanje očekivanom uspehu na izborima, jer na osnovu toga dobijaju deo budžetskih dotacija, a ne da su baš takav uspeh ostvarili zahvaljujući ulaganju u propagandu.
Nenadić je kao primer naveo pokret "Dosta je bilo" koji je osvojio oko šest odsto glasova, za koju nije uopšte opaženo da je imao značajnije troškove izborne kampanje putem TV oglašavanje, štampe, bilborda ili javnih skupovi sa prevozom učesnika.
SNS je medjutim bila dominantna u kampanji sa 61 procentom udela oglašavanja na TV, daleko iza nje su SPS sa 20 odsto, SRS, sedam odsto, DS i koalicija LDP-SDS-LSV sa po pet odsto i dva odsto udela u TV oglašavanju imala je koalicija Dveri-DSS.
Nenadić je napomenuo da je oglašavanje na TV tokom ove kampanje koštalo oko sedam miliona evra, a da je na prethodnim izborima taj iznos bio oko devet miliona evra.
On je rekao i da je smanjeno oglašavanje putem bilborda, a što se tiče oglašavanja u štampi ono je ostalo na istom nivo kao i na prethodnim izborima.
U odnosu na ranije izborne procese, u ovoj kampanji je organizovano manje mitinga i drugih sličnih okupljanja na otvorenim i zatvorenim prostorima, rekao je Nenadić i dodao da je za organizovanja takvih skupova organizovan prevoz učesnika bio još zastupljeniji nego ranije.
On je kazao i da je u ovoj kampanji poraslo korišćenje komunikacije preko interneta i društvenih mreža, kao i direktne komunikacije sa biračima telefonom ili kroz posete koje su, kako je rekao, u nekim slučajevima bila uznemirujuće. ;
Nenadić je istakao i da se i dalje ne objavljuju podaci o izvorima finansiranja kampanje i da su poznata budžetska izdvajanja od 580 miliona dinara koja nisu uvek pravilno raspodredjena.
On je podsetio da su 2014. godine smanjena ukupna izdavanja iz budžeta, ali da je moguće da stranke ono što dobijaju za redovno finansiranje koriste za druge namene, pa i za izbornu kampanju, što je loše.
Sažetak izveštaja o finansiranju kampanje na sajtu TS.