Ključni finansijski podaci o rekonstrukciji i dalje nedostupni
Iako su Vlada Srbije, Infrastrukture železnice i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavili mnoga dokumenta u vezi sa radovima na novosadskoj železničkoj stanici, ključne informacije o finansijskoj strani tog posla i dalje su nedostupne.
Vlada Srbije je objavila Aneks 1 ugovora (dokument br. 195)[1], iz juna 2021, ali ne i tabelu cena, iako se navodi da je ona „sastavni deo“ tog aneksa. Ta tabela bi trebalo da pokaže koliko se Vlada obavezala da plati za pojedine deonice pruge i radove na pojedinim železničkim stanicama.
Još bitnije, nedostaju informacije o tome na osnovu čega su Vlada Srbije, Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice zaključili da je cena koju će platiti za te radove prihvatljiva, kako 2018, kada je ugovoren ceo posao, vredan 1.162.810.000 dolara, tako i 2021, kada je potpisan aneks koji precizira vrednost pojedinih radova.
Umesto dokumenata, jedini izvor informacija o ukupnoj ceni plaćenih radova na staničnoj zgradi su zato i dalje samo izjave Gorana Vesića i Aleksandra Vučića, prema kojima je ta cena bila 16[2], odnosno 15,65 miliona evra[3]. S druge strane, prema objavljenom predračunu CIP iz aprila 2021[4], vrednost planiranih radova sa porezom je bila 419 miliona dinara, što je 3,5 miliona evra. Pošto je poznato da su Aneksom 2 iz decembra 2022. ugovoreni dodatni radovi u vrednosti od približno 2,8 miliona evra[5], može se pretpostaviti da su se državni organi Srbije prilikom zaključenja Aneksa 1 obavezali da za rekonstrukciju stanične zgrade plate oko 12,85 miliona evra više, odnosno 3,6 puta više od jedine javno dostupne procene vrednosti radova!
Za sada je nepoznato i koliki deo tog novca su članice kineskog konzorcijuma (CRIC i CCCC) prenele brojnim podizvođačima. Na sajtu „Infrastruktura železnice“ se izričito navodi da tu dokumentaciju ne poseduju,[6] a sudeći po informacijama novosadskog Višeg javnog tužilaštva,[7] ti ugovori nisu prikupljeni ni u vezi sa vođenjem aktuelnog krivičnog postupka. Kao što je Transparentnost Srbija već ukazala, nepoznato je i u kojem postupku su podizvođači uopšte birani. Prema ugovoru je postojala obaveza da kineski konzorcijum objavi javni poziv za nadmetanje, pri čemu „ne sme da ograničava konkurenciju“ i „mora da obezbedi da izbor bude izvršen javno i transparentno“. Iz dostupne dokumentacije se vide kvalifikacije podizvođača i saglasnost koju su Ministarstvo i Infrastrukture dali za njihovo angažovanje, ali ne i informacije o prethodnom postupku njihovog izbora.
Imajući u vidu da je Srbija samo u 2023. godini platila čak 2,7 milijardi evra izvođačima radova koji nisu izabrani na tenderu, već direktno dogovoreni na osnovu međudržavnog sporazuma[8], Transparentnost Srbija poziva Vladu Srbije da bez odlaganja objavi sve ugovore koji se odnose na sve takve projekte i njihove anekse, kao i za projekte koji se realizuju na osnovu posebnih zakona, umesto primenom Zakona o javnim nabavkama. Ništa manje važno je da građanima budu predstavljene informacije o tome na osnovu čega je Vlada Srbije, u odsustvu konkurencije, utvrdila da je cena koju je unapred odabrani izvođač radova tražio realna, budući da trenutno dostupni podaci stvaraju ozbiljnu sumnju da to nije slučaj.
[1] https://media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/196%20Aneks%201.pdf
[2] https://www.mgsi.gov.rs/cir/aktuelnosti/vesitsh-zheleznichka-stanica-novi-sad-od-danas-potpuno-u-funkciji
[3] https://www.blic.rs/vesti/politika/vucic-otkrio-na-sta-je-potroseno-65-miliona-evra-na-zeleznickoj-stanici-novi-sad/mgj5wr8
[4] https://media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/50%20Nadstre%C5%A1nica_april%202021.pdf
[5] https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/197%20Aneks%202%20sa%20prilozima.zip
[6] https://infrazs.rs/dokumenta_o_padu_nadstresnice/
[7] https://novisad.vjt.rs/aktuelnosti/vazno/
[8] https://jnportal.ujn.gov.rs/GetDocuments.ashx?entityId=9&objectMetaId=227&documentGroupId=175&associationTypeId=2&userToken=8d900969-8200-4b35-ba28-6c0b686f72b1