Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Prosečan LTI 2025 na istom nivou - 52, Novi Pazar ponovo na vrhu

Indeks transparentnosti lokalne samouprave je i u 2025. relativno niskom nivou i iznosi 52 od mogućih 100 poena. Prosečna ocena stagnira u poslednje tri godine, nakon četvorogodišnjeg kontinuiranog rasta indeksa, pokazalo je istrazivanje Lokalni indeks transparentnosti – LTI 2025, koje je danas predstavljeno u Beogradu.

Grad Novi Pazar, koji je ponovio izuzetan rezultat sa ocenom 97, četvrtu godinu zaredom je na vrhu tabele. Značajno je što se maksimalnoj oceni približila još jedna opština – Veliko Gradište ima LTI 94. Na trećem mestu ponovo je Kanjiža, sa skorom 86.

U prvih deset lokalnih samoprava su Tutin (82) , Leskovac (81), Kragujevac (79) , Bor (78), Sombor i Sokobanja sa 75 i Užice i Pirot sa 73.

Preševo je i ove godine na dnu tabele, ali je značajno popravilo skor, sa devet na 30 poena. Ocenu ispod 35 imaju Labane – 32 uz pad od devet poena, Kovačica (33), Smederevska Palanka (33 uz pad od 10 poena) i Lučani (34).

Grad Beograd je na 99 mesto od ukupno 145 JLS sa 46 poena.

U ovogodišnjem istraživanju 75 od 145 lokalnih samouprava je poboljšalo ocenu, dok lošiji rezultat beleži njih 64, a u šest slučajeva rezultat je ostao nepromenjen. Kada je reč o kategorijama, veliko pogoršanje je u oblasti "Informatori", gde je nakon dve godine sa prosekom iznad 70 odsto, broj onih koji ga imaju pao na 53,3 odsto.

U oblasti "Javne nabavke" nastavlja se višegodišnji kontinuirani pad nakon izmena zakona i ukidanja obaveze objavljivanja informacija na sajtu naručioca i prosek je sada prvi put ispod 50 odsto, dok je u oblasti "Budžet" oboren rekord od pre dve godine i sada je proseku 63,5 odsto. Razloga za brigu ima i u toj oblasti jer je zabeležen značajan pad broja javnih rasprava o budžetu koje su uključivale i otvoreni sastanak.

aDSC 0210Koordinator istraživanja Zlatko Minić istakao je da TS nije zadovoljna prosekom od 52 poena i da prioritet treba da bude uspostavljanje održivih mehanizama, pre svega usvajanjem propisa koji će precizno propisati  procedure i obaveze, ali što je još važnije – odgovornost za primenu ovih procedura. Kako je naveo, sada položal na LTI zavisi od angažovanja pojedinaca u lokalnoj samoupravi i želje da se ostvari što bolji rezultat o ovom istraživanju, odnosno od političke i administarstvne volje

Programski direktor TS Nemanja Nenadić rekao da je su resursi kojima raspolazu lokalne samouprave važni ali ne presudni za dobre rezultate i da zato imamo situacije da se među dobro plasiranima nalaze neke od manjih opština i opštine sa nevelikim budžuetom, a da, s druge strane, najveća JLS – Beograd, rangirana nu donjem delu tabele, sa manjim brojem poena od nekolicine gradskih opština.

Pored posvećenosti političara i administracije u opštinama i njihovog osećaja odgovornosti prema građanima, koliko će JLS biti transparentne zavisi i od toga šta drzava čini odnosno propušta da čini. I ove godine smo vbideli kroz LTI da postoji mnogo primera dobre prakse gde ne samo da aktivnosti drđavnih organa za podršku lokalnoj samoupravi nisu bile dovoljne, već obrnuto, da na republičkom nivou treba preslikati dobre prakse sa lokala. To se naročito odnosi na objavljivanje podataka o trošenju budžeta, a pre svega, na omogućavanje građanima da učestuju u kreiranju budžeta, rekao je Nenadić.

Rihard Koli, šef razvojne saradnje Ambasade Švajcarske u Srbiji istakao je vaznost istrazivanja lokalne transparentnosti jer pokazuje šta lokalne samouprave mogu da urade da bi bile što otvorenijei odgovornije  prema svojim građanima. On je naveo da merenje transparentnostima pokazuje koliko su lokalne uprave odgovorne, kako komuniciraju sa građanima i koliko su informacije o njihovom radu dostupne javnosti.

Generalni sekretar Stalne konferencije gradova i opština Nikola Tarbuk ocenio je da opštine koje imaju stručnu podršku imaju bolje rezultate u radu i da je stoga neophopdna kontinirana saradnja za unapređenje rada JLS iza jačanje kapaciteta zaposlenih.

aDSC 0328Gradonačelnik Novog Pazara Nihat Biševac rekao je da svi u Gradu rade u cilju dobrog upravljanja, da se trude da sve bude transparentno i da građani budu uključeni u donošenje odluka. On je poručio da će se Novi Pazar truditi da rezultat bude još bolji sledeće godine i da će nastaviti da rade da građani imaju sve informacije o radu lokalne samouprave.

aDSC_0317.jpgNačelnica Opštinske uprave Veliko Gradište Sanja Stojadinović rekla je da je ta opština zadržala drugo mesto u istrazivanju, ali da su bolji za šest poena u odnosu na prošlu godinu. Napredak je rezultat rada svih zaposlenih i postignut je jer sprovodimo mere da građanima omogućimo transparentnost i komunikaciju, dau svakom trenutku znaju kako se troši bužet, koji je status predmeta, koje odluke su donete i drugo, rekla je Stojadinović.

aDSC_0322.jpgPredsednik Skupštine opštine Kanjiža Žombor Ujvari kazao je da opstanak na trećem mesto na LTI pokazuje da dobar rezultat nije slučajnost već rezultat sistemskog rada, posvećenosti transparentnosti, što zahteva jasna pravila,blagovreveno objavljivanje dokumenata, otvorenu komunikaciju. Ključ uspeha je da se kritike koje dobijamo prihvataju kao smernice za unapredjenje, a ne kao prepreke u radu, rekao je on.

Poređenje LTI 2025 sa prethodnim istraživanjima pokazuje da je sve manje JLS koje ostvaruju kontinuirani višegodišnji rast  ili stagnaciju (29 opština i gradova imalo je rast ili stagnaciju u poslednja dva istraživačka ciklusa dok je u prethodnom istraživanju bilo 36 takvih JLS).

Ipak, u ovogodišnjem istraživanju više od polovine JLS (75 od 145) je poboljšalo ocenu, dok lošiji rezultat beleži njih 64. U šest slučajeva rezultat je ostao nepromenjen.

Kada su u pitanju kategorije indikatorskih pitanja, poboljšanje je zabeleženo u četiri oblasti, a pogoršanje u pet oblasti. Veliko pogoršanje je u oblasti „Informatori“, gde je nakon dve godine sa prosekom iznad 70%, sada 53,3%. U oblasti „Javne nabavke“ nastavlja se višegodišnji kontinuirani pad (nakon izmena zakona i ukidanja obaveze objavljivanja informacija na sajtu naručioca) i prosek je sada prvi put ispod 50% (46,9%). S druge strane, u oblasti „Budžet“ oboren je rekord od pre dve godine i sada je proseku 63,5%, ali razloga za brigu ima i u toj oblasti jer je zabeležen značajan pad broja javnih rasprava o budžetu koje su uključivale i  otvoreni sastanak.

aDSC 0219Od svih 170 gradova, opština i gradskih opština, petnaest ih beleži rast od 10 ili više poena u odnosu na prethodno rangiranje, dok sedam ima dvocifren pad ocene. Broj opština sa odličnim rezultatim i dalje je zadovoljavajući – 15 ima indeks iznad 70,  od toga pet iznad 80 i od toga dve iznad 90.

Pored najvaznije preporuke da opštine urede svojim aktima šta sve mora da se objavljuje, preporuka Transparentnosti Srbija nepromenjena je u odnosu na nekoliko prethodnih ciklusa, omogućiti održavanje dosegnutog nivoa transparentnosti, odnosno njen rast, kroz propisivanje procedura internim aktima.

Od značajne pomoći bilo bi i propisivanje određenih obaveza i procedura kroz akte na nivou republike koji treba da sadrže zaduženja i odgovornost za ispunjavanje propisanih zadataka.

LTI meri transparentnost, koja je jedan od najbitnijih antikorupcijskih preventivnih mehanizama, a ocena preslikava stanje u trenutku kada je istraživanje obavljeno odnosno kada su rezultati verifikovani.