Metro
Datum kreiranja: subota, 27 april 2019
U poplavi sporazuma i memoranduma koje su predstavnici Srbije zaključili sa predstavnicima Kine, posebnu pažnju je privuklo to što se najavljuje angažovanje kineskih finansijera i izvođača u izgradnji beogradskog metroa. Tako bi jedan posao dogovoren bez javnosti i nadmetanja, bio zamenjen drugim, a da prvi nije ni okončan. Naime, predstavnici Grada Beograda i Republike Srbije su još pre osam godina o istoj stvari počeli da zaključuju sporazume sa firmama i institucijama iz Francuske
Istina, u međuvremenu se dosta toga promenilo. Između ostalog i trase planiranog metroa su izmenjene baš tako da odgovaraju potrebama jednog aktuelnog investitora (naselje „Beograd na vodi“), i jednog najavljenog („Tesla grad“ Bogoljuba Karića u Makišu). Pored trasa, izgleda da će biti promene i u koncepciji („klasični“ ili „laki“ metro).
Kao što je Transparentnost – Srbija ukazivala, infrastrukturni projekti ne treba da se sprovode pod okriljem međudržavnih sporazuma. Svrha takvih sporazuma jeste da se isključi konkurencija, odgovornost, mogućnost preispitivanja a neretko i elementarna transparentnost postupanja organa vlasti. Ekonomski, ugovori koji se zaključuju na osnovu takvih sporazuma mogu u najboljem slučaju biti jednako dobri kao i ugovori koji se zaključuju kroz nadmetanje. S druge strane, velika je verovatnoća da će biti štetni, bilo u pogledu cene, ugrađene tehnologije, garancija ili povezanih troškova. Nevolja sa ovim sporazumima je što imaju veću pravnu snagu od domaćih zakona, a Ustav ne sadrži mogućnost da se oni preispitaju zbog moguće štetnosti.
Kod beogradskog metroa imamo zanimljivu i novu situaciju u tome što trenutno Srbija ima dva sporazuma oko iste stvari, sa Francuskom i Kinom. U principu, međudržavni sporazumi pružaju samo mogućnost da se zaključi obavezujući ugovor, a ne stvaraju obavezu da se to učini, pa bi, hipotetički, Srbija mogla da ima takve sporazume sa 200 drugih država i ni jedan od njih ne bi imao prednost nad drugim. Naravno, ukoliko je opšti sporazum bio praćen i nekim konkretnijim aranžmanima, kao što je, čini se, bio slučaj u odnosima sa Francuskom i firmama iz te zemlje, možda ćemo biti suočeni sa nekim zahtevima za naknadu štete.