Kontrola
Uvek je lepo čuti da postoji spremnost da neko kontroliše kvalitet rada nosilaca javnih funkcija. Teško da je takva kontrola negde potrebnija nego kod direktora javnih preduzeća, imajući u vidu česta kršenja zakona. Zakon propisuje mehanizme - nadzorni odbor nadzire rad direktora, i može, preko ministarstva, da podnese predlog za njegovo razrešenje. Ministarstvo i samo mora da podnese Vladi predlog za razrešenje direktora ako javno preduzeće ne dostavi program poslovanja u propisanom roku, ako se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti došlo do "znatnog odstupanja" od cilja poslovanja odnosno od plana poslovanja JP i ako se utvrdi da direktor deluje na štetu JP kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način. To kaže zakon, a u praksi su ovi mehanizmi veoma retko korišćeni, uglavnom u nekoliko slučajeva na lokalu, a i tada je bilo onih koji su tvrdili da je zvanično obrazloženje bilo samo izgovor za partijske smene.
Ovog puta stiže najava drugačijeg mehanizma nadzora - partijskog. Novoizabrani predsednik Izvršnog odbora SNS Darko Glišić kaže: "Nećemo tolerisati da naši članovi koji se nalaze na čelnim mestima JP budu bahati i misle da u ovim poreduzećima kogu da rade šta hoće Oni će zbog takvog ponašanja biti smenjeni".
S jedne strane, ako je Glišić spreman i voljan da deluje preko partijskih struktura, bilo bii najkorisnije da utiče na svoje partijske drugove u Vladi i lokalnim skupštinama da izvršavaju svoje obaveze u pogledu izbora direktora i nadzornih odbora, nadzora nad radom JP i poštovanja svih drugih odredbi Zakona o JP.
Ako SNS insistira i na partijskom nadzoru nad"bahatim direktorima", to ima smisla Glišić misli na neformalni mehanizam preko kog bi se ukazivalo ministarstvu, odnosno vladi na moguće nepravilnosti, na isti način kako to čine OCD u svojim istraživanjima ili građani (anonimni zaposleni) koji u medije iznose saznanja. Ne bi bilo dobro da partijske procena ko radi dobro, a ko ne, bude osnovni kriterijum za razrešenje direktora, dok se istovremeno (ponovo) govori o profesionalizaciji upravljanja u JP.
Ukoliko ministarstvo i vlada zaista budu otvoreni i budu imali kapaciteta da razmatraju inicijative koje stižu iz partije, makar bila vladajuća, nadamo se da će sličnu otvorenost pokazati i prema inicijativama koje stižu sa drugih strana i da će primenjivati mehanizme propisane zakonom. Ako je tako, ovu najavu vredi pozdraviti.