Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Zaječar i Kosjerić – kampanja i zloupotrebe bez kontrole

Datum kreiranja: ponedeljak, 02 jun 2025

Dok najviši zvaničnici Srbije u susretima sa predstavnicima evropskih institucija obećavaju ispunjenje ključnih preporuka ODIHR, u kampanji za izbore u Zaječaru i Kosjeriću vlast radi direktno suprotno tim preporukama, ali i postojećim zakonima.

Glavni razlog je pasivnost ključnih organa koji bi trebalo da obezbede makar primenu onih pravila koja već postoje – javnog tužilaštva, Agencije za sprečavanje korupcije i REM. Dodatno, za ove politički važne lokalne izbore, za razliku od onih iz juna 2024, ODIHR nema posmatračku misiju.

Najočigledniji primeri zloupotrebe resursa države i lokalnih samouprava za promociju izbornih lista iza kojih stoji aktuelna republička i lokalna vlast tiču se izvođenja i promocije javnih radova, kao i kroz funkcionersku kampanju, to jest, navodno redovne aktivnosti javnih funkcionera koje se ciljano sprovode baš u ova dva grada i u ovom periodu. 

Članovi Vlade Srbije su od raspisivanja izbora posetili Zaječar više puta nego tokom cele 2024. godine, dok su u Kosjeriću, samo u maju ove godine, ministri boravili više nego tokom četiri godine koje su prošle od prethodnih lokalnih izbora u toj opštini. Suprotno zamerkama ODIHR iz juna 2024, i na ovim izborima se lokalne izborne liste promovišu preko imena i lika predsednika Republike.  

Na osnovu dostupnih podataka može se zaključiti da za sve predizborne investicije lokalni budžet nije bio dovoljan, pa je, između ostalog, na republičko preduzeće „Putevi Srbije“ prenet zadatak da investira izgradnju oko 45 kilometara seoskih puteva u Kosjeriću. 

Viša javna tužilaštva iz Niša i Kraljeva nisu se oglašavala u vezi sa brojnim javno iznetim tvrdnjama o pritiscima na birače i davanju poklona ili novca u vezi sa glasanjem 8. juna, iako bi upravo njihova posebna odeljenja za suzbijanje korupcije bila nadležna za takve slučajeve. Još uvek nije kasno da ova dva tužilaštva odrede svoje predstavnike koji bi dežurali u Zaječaru i Kosjeriću u danima do izbora, da predoče građanima koje sve radnje u vezi sa izborima imaju obeležje krivičnog dela i da ohrabre građane da im takva krivična dela prijave.

Agencija za sprečavanje korupcije, za sada, nije objavila informacije o tome da je po službenoj dužnosti pokrenula postupak protiv neke partije ili javnog funkcionera zbog kršenja pravila iz njene nadležnosti. Postupajući po prijavama koje je podnosila Transparentnost Srbija, Agencija je donela niz spornih odluka, a po nekim prijavama još nije odlučila.

Agencija je zaključila da Centar za društvenu stabilnost, čiji su spotovi sa pozivom na miting SNS u Nišu emitovani kao reklame na brojnim TV stanicama nije u vezi sa SNS, niti da je političkoj stranci na ovaj način učinjena besplatna usluga. Iako je reč o reklamama čija bi vrednost mogla biti i veća od milion evra, Agencija, koja je organ nadležan za kontrolu finansiranja stranaka, svoj zaključak je zasnovala isključivo na izjašnjenju punomoćnika stranke, bez ikakvih provera kod TV stanica koje su emitovale oglas, REM ili CDS.

Agencija je odbacila i prijave protiv predsednika opštine Kosjerić i zamenika gradonačelnika Zaječara. U oba slučaja, prijave su odbačene bez osvrta na ono što je bio njihov predmet. U slučaju iz Kosjerića, povod za prijavu je bio video prilog u kojem predsednik opštine govori o predizbornom asfaltiranju predsedniku svoje stranke. U slučaju iz Zaječara, Agencija je zaključila da zamenik gradonačelnika nije povredio obavezu javnog funkcionera da postupa u skladu sa propisima, i pored toga što su u prijavi citirani propisi iz kojih se vidi da obilazak gradilišta na projektima koji se finansiraju iz republičkog budžeta ne spada u delokrug rada lokalnih funkcionera.       

Sve ovo pokazuje da je upravo pitanje korišćenja javnih resursa za izbornu kampanju prvo pitanje koje se mora rešiti pre sledećih izbora, kroz uvođenje strožih ograničenja. Pokazalo se takođe koliko je bila značajna još jedna od neispunjenih preporuka ODIHR – da se uvedu pravila o vođenju plaćene kampanje od strane „trećih lica“, to jest subjekata koji ne učestvuju neposredno na izborima. Međutim, ni jedno novo pravilo neće vredeti mnogo ukoliko ne budemo ujedno imali kontrolne institucije koje će ta pravila zaista i primenjivati.