Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Nemanja Nenadić o sastanku Radne grupa za unapređenje izbornog procesa

Radna grupa za unapređenje izbornog procesa sastala se 7. maja u parlamentu, članovi su poslali svoje predloge. Predsedavajući ove radne grupe, programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić, bio je gost Dnevnika TV Nova. On je pojasnio da je sastanak trajao bilzu četiri sata i ideja je bila da se razgovara o poslu koji se tiče cele države. „Sastanak se nije ticao samo nevladinih organizacija, vlasti i opozicije nego države u celini, zato što se radi o preporukama koje je država Srbija dobila od međunarodne organizacije čiji smo član, ODIHR je telo OEBS-a koji prati izborni proces. Ono što bi trebalo da...

Nenadić za NIN o Radnoj grupi za unapređenje izbornih uslova: Konkretne mere najkasnije do sredine maja

Na prvom sastanku Radne grupe za unapređenje izbornih uslova koju osim predstavnika vlasti i opozicije čine i predstavnici civilnog društva za predsedavajućeg koji će voditi sve naredne sastanke, izabran je Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija. Nemanja Nenadić u razgovoru za NIN kaže da je na prvom sastanku. 2. maja, dogovoreno da fokus grupe u početku bude upravo na onim preporukama koje mogu da utiču na izborni proces koji je u toku. „Najpre će biti predložene preporuke koje se tiču tekućeg izbornog procesa, to je tema kojom će se grupa najpre baviti. Princip rada je takav da članovi grupe predlažu teme, o...

Izgradnja počela, nema studije izvodljivosti

Kamen teneljac za nacionalni stadion položen je 1. maja iako nije izvesno da je završena studija izvodljivosti za taj projekat.   Ministarstvo finansija je 26. februara 2024. raspisalo javnu nabavku izrade studije, nakon kontradiktornih informacija prethodnih godina o tome da li je postoji ta studija.   Mesec dana kasnije, 26. marta 2024. je objavljeno obaveštenje o zaključenom ugovoru za izradu studije izvodljivosti u vrednosti od 9,6 miliona dinara, sa rokom izvršenja 54 dana.   Vlada Srbije je, inače, budžetom za 2024. godinu, predvidela sedam milijardi dinara za izgradnju Nacionalnog stadiona u 2024. i šest milijardi u 2025.

Nemanja Nenadić na čelu Radne grupe za unapređenje izbornog procesa

U Skupštini Srbije održan je prvi sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa, za čijeg je predsedavajućeg izabran programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić. On je najavio da će sledeći sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa biti održan 7. maja, do kada njeni članovi mogu dostaviti svoje predloge. Sastav Radne grupe čine po dva predstavnika poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, političke stranke nacionalnih manjina koje nemaju poslaničku grupu u Narodnoj skupštini, te organizacije civilnog društva, udruženje CRTA, Centar za slobodne izbore i demokratiju i Transparentnost Srbija. Sastanku su prisustvovali poslanici Uglješa Mrdić, Uglješa Marković, Marko Milošević, Zlata Jusufović, Filip Tatalović, Ana Krstić...

Poziv Skupštini da razmotri izveštaje nezavisnih tela

Skupština Srbije objavila je na svom sajtu izveštaje nezavisnih tela nakon što je Transparentnost Srbija poslala inicijativu da ih učini dostupnima, u pretraživom obliku, i da ih razmotri na jednoj od sednica u okviru redovnog prolećnog zasedanja tokom maja 2024. Rok za podnošenje većine godišnjih izveštaja nezavisnih institucija Narodnoj skupštini istekao je krajem marta, a  gotovo mesec dana kasnije nijedan od izveštaja nije bio objavljen. Parlament je, nakon inicijative TS objavio godišnje izveštaje 18 tela. TS je istovremeno pozvala Skupštinu da obezbediti veći nivo transparentnosti i korisnosti ovih izveštaja tako što će od svih organa i regulatornih tela, koji to ne...

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Od novog jada stari bol će proći

Šabić NT„Od novog jada stari bol će proći“, kaže Šekspir. Na to me je podsetila jedna naša priča, koja počinje u martu 2018. Tada je Vlada Srbije sa francuskom kompanijom Vansi erports zaključila ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom Nikola Tesla. Sadržina ugovora je, budući da on za predmet ima eksploataciju javnog resursa velike vrednosti, izazivala odgovarajuće, veliko interesovanje javnosti. I izjave naših državnih zvaničnika date u to vreme, pre i prilikom samog potpisivanja ugovora, govorile su da i oni razumeju da je to interesovanje legitimno. Javnost je bezrezervno uveravana da će ugovor, čim bude potpisan, biti i objavljen. Tipična je bila izjava premijerke Brnabić: „Ugovor će svakako biti dostupan javnosti, ova Vlada nema šta da krije“. To su ponovili više puta i sama premijerka i razni drugi funkcioneri, od nadležne ministarke Mihajlović do direktora aerodroma.

Nakon potpisivanja ugovora ton izjava se promenio. Prvo je državni sekretar Ministarstva finansija potvrdio da će ugovor biti objavljen, ali u septembru, a nešto kasnije Brnabić je precizirala: do kraja septembra.

Onda su izjave utihnule, prošla su četiri septembra, a javnost ugovor nije videla.

Štaviše, Vlada koja nema šta da krije kreirala je i žalostan dodatak ovoj priči. U traganju za kakvim takvim informacijama o skrivenom ugovoru, Transparentnost Srbija je pozivajući se na Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja zatražila od nadležnog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uvid u studiju o opravdanosti koncesije. Dakle, uvid u dokument koji bi morao da prethodi celokupnom aranžmanu, koji građanima (pravim vlasnicima) treba da objasni zašto je kao model upravljanja aerodromom izabrana baš koncesija i je li bilo drugih alternativa i kojih. Ministarstvo je to odbilo pozivajući se na bezbednost. Transparentnost se žalila Povereniku za informacije koji je našao da je žalba osnovana, da ničim nije argumentovan nekakav navodni rizik po bezbednost i rešenjem naložio ministarstvu da dostavi traženi dokument. Ministarstvo je tada, sasvim očigledno izigravajući zakon, saopštilo da ono taj dokument – nema.

Koliko god bilo očito da se ministarstvo upustilo u providno i nedostojno petljanje, Transparentnost je, sledeći formalnu proceduru, Vladi Srbije podnela zahtev za slobodan pristup informacijama. Vlada zahtev nije formalno odbila, ali ga je protivno zakonu ignorisala, nije postupala po njemu i nije donela nikakvo rešenje. I, s obzirom da protiv Vlade nije dopuštena žalba Povereniku, Transparentnost je povodom nezakonitog ćutanja podnela tužbu Upravnom sudu. Posle dugog čekanja, sud je doneo presudu i obavezao Vladu da postupi po zahtevu. A Vlada je onda donela rešenje kojim je – odbila zahtev. Usledila je nova tužba Upravnom sudu i postupak je još uvek u toku.

Protekle su skoro četiri godine, a nekad uznemirujuća tajnovitost ugovora o koncesiji aerodroma gotovo je zaboravljena. Iz fokusa javnosti otišla je u senku.

A pravi problem je to što u senci nije usamljena, naprotiv, tamo ih je mnogo sličnih. Uvek kad se građani zainteresuju za neku sumnjivu operaciju izvedenu na račun javnih interesa sled događaja je isti – javnosti se uskraćuju relevantne informacije, a ubrzo se pojavi novi, sličan ili veći skandal (Beograd na vodi, PKB, cene autoputeva i pruga, Krušik, Jovanjica, nabavke tokom epidemije, Spomenik Nemanji, linijski park, spalionica, metro…) koji u senku gurne onaj prethodni. Nije lako odupreti se utisku da vlast svesno računa na efekat iz famozne Šekspirove sentence.

Tajnost u raspolaganju javnim dobrima i novcem je odavno prešla granice dopuštenog. Većina javnih nabavki i gotovo svi naši kapitalni projekti imaju problem sa transparentnošću. Ti ugovori a pogotovo njihovi efekti nisu uopšte ili bar nisu u potpunosti poznati javnosti, i to uprkos činjenici da insajderske informacije, koje su nekako dospele u javnost, ukazuju na ozbiljne sumnje u vezi sa opravdanošću tih poslova ili u vezi sa korupcijom.

Krajnje je vreme, egzistencijalno je važno, da građani vlastima stave do znanja da Šekspirov recept ima limite, da se za raspolaganje javnom imovinom moraju polagati računi, a kad je ono bahato, voluntarističko, rasipničko, a pogotovo kriminalno, mora se snositi odgovornost.

 

Rodoljub Šabić za Peščanik

Vesti