Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Ko je organizovao i platio miting

Programski direktor Transparentnost Srbija Nemanja Nenadić ocenio je da je subotnji miting koštao više miliona evra, ali da je važnije pitanje ko je to platio."U ovom trenutku ima previše nepoznanica da bi se moglo tačno reči koliko je tačno koštao miting održan prošle subote ispred Skupštine Srbije i u okolnim ulicama. Još nije objavljena čak ni osnovna informacija ko je zvanično bio organizator skupa. Predsednik Republike je na njega pozivao u ime, kako je rekao, Pokreta za narod i državu. Udruženje pod takvim nazivom je registrovano 28. marta ove godine, ali je ostala dilema da li je to uopšte najavljivan...

Šta sve nije uređeno pred izbore u Zaječaru i Kosjeriću

Nema novih ograničenja funkcionerske kampanje, mera zaštite od zloupotrebe javnih resursa, niti pravičnijih pravila o finansiranju kampanje za izbore u Zaječaru i Kosjeriću. Raspisivanjem izbora za odbornike u Zaječaru i Kosjeriću,[1] po zakonu je počela izborna kampanja u ta dva mesta. Dok je potpuno nepoznato ko će na ovim izborima uopšte učestvovati, već sada se zna koja sve bitna pitanja u vezi sa izbornom kampanjom nisu uređena, a morala su biti, da bi izborna trka bila ravnopravnija od dosadašnjih. Nasuprot preporukama koje je dao ODIHR, ni u ovoj izbornoj kampanji neće biti zabranjeno da lokalni funkcioneri baš u naredna dva meseca organizuju...

Preplitanje stranačkog i državnog i odsustvo kontrole

Nasuprot glavnoj preporuci iz junskog izveštaja ODIHR „da preduzme mere kojima bi se obezbedila odvojenost države i stranke, kao i nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“[1], Srbija se u međuvremenu dodatno odaljila od ostvarivanja tih ciljeva. Takav scenario nije sprečila ni činjenica da se Vlada Srbije u okviru Reformske agende obavezala da će do kraja ove godine usvojiti ključne zakonske mere da bi se ispunile sve ključne preporuke Venecijanske komisije i ODIHR, u kom slučaju bi stekla pravo na 27,175,246.75 evra pomoći iz Plana Razvoja EU.  Nisu usvojeni propisi koji bi obuhvatili sve vidove zloupotrebe javnih resursa i jasnije razdvojili partijsko –...

Želje građana i volja vlasti

Kada sledeći put budete čuli nekoga na vlasti da se poziva na dobijeno poverenje naroda da bi opravdao poteze sumnjive zakonitosti i isplativosti, setite se ovog prikaza podataka iz istraživanja javnog mnenja u vezi sa nekim od ključnih pitanja za borbu protiv korupcije. Sve i kada bi bilo istina da su građani dali vladaocu puno poverenje da vodi državu onako kako on u tom trenutku proceni da je najbolje na poštenim izborima i slobodnom voljom (što je, za solidno veliki broj glasača, upitno), nema baš nikakvog osnova da se zaključi da su se saglasili čak ni sa ključnim potezima koje je...

Korupcija posle 25 godina prvi put isplivala na prvo mesto problema društva u Srbiji

Organizacija Transaparentnost Srbija  sprovela je u martu istraživanje stavova i iskustva građana o korupciji, a rezultati se značajno razlikuju u odnou na prethodne godine. "Korupcija je isplivala prvi put u poslednjih 25 godina, kako se rade istraživanja o korupciji, na prvo mesto liste problema u društvu", rekao je Nemanja Nenadić za TV N1. „Korupcija je uvek bila visoko – na drugom, trećem, četvrtom, nekada je i na peto mesto padala. Sada je na 1. mestu i to ubedljivo“, rekao je Nenadić u emisiji Dan uživo na N1. Dve trećine ispitanika označilo je korupciju kao prvi problem, a prvi sledeći problem dobio je upola...

Korupcija kao glavni problem društva i prioriteti za njeno suzbijanje

Korupcija je ubedljivo naveći problem prema oceni građana (22%), što se dogodilo prvi put za 25 godina kako se rade slična istraživanja – pokazalo je istraživanje koje je danas predstavila Transparentnost Srbija. Ujedno, čak 41% građana smatra da je ona prisutna u „veoma velikoj meri“, što predstavlja više nego duplo povećanje u odnosu na istraživanje iz 2021. godine, a gde je bilo postavljeno istovetno pitanje.   Građani takođe većinski smatraju da se nivo korupcije povećao u poslednjih godina (52%), naspram svega 14% onih koji smatraju da se smanjio. Očekivanja građana za budućnost su, međutim, pretežno optimistična – 38% smatra da će...

Epizoda: „Narodni pokret“

Pošto je reciklirana ideja o „Narodnom pokretu za državu“ konačno dobila neke pravne obrise, korisno je da razmotrimo šta bi to moglo da bude i da se podsetimo sličnog pokušaja iz 2023, o kojem sam i tada pisao na ovom mestu. Čemu sve to? Kada je politička suština u pitanju, prostor za dileme je relativno uzak. „Narodni pokret“ ili kako god se organizacija bude zvanično zvala, biće ili drugi naziv za SNS (sa dosadašnjim satelitskim strankama), telo koje vladajućoj stranci i njenom stvarnom predvodniku treba da pruži neki vid podrške, ili će, na primer, na neki način biti u vezi sa pokušajem promene imidža u inostranstvu...

Nenadić: Uključivanje Evropskog tužilaštva i Laure Koveši povećava šanse da istraga bude detaljna

Programski direktor Transparentnosti Srbija (TS) Nemanja Nenadić izjavio je da ga je pozitivno iznenadilo uključivanje Evropskog javnog tužilaštva i glavne tužiteljke Laure Koveši u istragu o mogućoj zloupotrebi fondova EU u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu. Nenadić je za televiziju Insajder ocenio da to povećava šanse da istraga bude sprovedena detaljno i dosledno. „Nedavno je u Hrvatskoj pokrenuta istraga zbog malverzacija u zdravstvenom sistemu, pri čemu je uhapšen i ministar zdravlja. Neki izvori navode da se ta istraga ne bi dogodila ili ne bi bila tako detaljna da se nije umešala Evropska unija“, naveo je Nenadić. Glavna evropska tužiteljka Laura...

Studija Sistem društvenog integriteta predstavljena u Bečeju

NIS BečejTransparentnost Srbija je u Bečeju predstavila studiju „Sistem društvenog integriteta“ u kojoj je analizirano stanje u svim oblastima društva značajnim za borbu protiv korupcije ili sa visokim korupcijskim rizikom i date preporuke i mere koje bi trebalo da poboljšaju stanje.

-Nakon što smo predstavili ovu studiju na nacionalnom nivou krenuli smo da je predstavljamo i po pojedinim gradovima Srbije i uvek nam je zadovoljstvo da to činimo u Bečeju gde imamo i lokalnu organizaciju koja se bavi sličnim pitanjima, Bečejsko udruženje mladih. Moram da kažem i da je Bečej u nekim našim drugim istraživanjima bio svojevremeno veoma dobar primer kad je reč o antikorupcijskim mehanizmima pre svega u oblasti transparentnog objavljivanja informacija na svojim internet stranicama, rekao je Nemanja Nenadić, direktor Transparentnost Srbija.

Pokazalo se, kako Nenadić kaže, da postoji veoma veliki jaz između propisa koji su koliko – toliko solidni i usaglašeni sa međunarodnom praksom u većini slučajeva i, sa druge strane, sa primenom zakona koji je u dosta slučajeva veoma daleko od onog što u tim propisima piše. To je najvidljivije u slučaju rada javnih preduzeća i javne uprave.

-Jedan od čestih slučajeva loše prakse je i zaobilaženja zakonskih procedure pri izboru rukovodioci javnih ustanova, preduzeća i institucija u lokalnim samoupravama ali i na državnom nivou. Imamo i slučajeva da se dobri antikorupcijski propisi u praksi ignorišu i zaobilaze kao što je slučaj, na primer, sa javnim nabavkama, navodi Nenadić.

Kad je reč o gonjenju korupcije naveći problem je što istražni organi, a to je pre svega javno tužilaštvo koje bi trebalo da goni počinioce krivičnih dela to čini samo kad dobije krivične prijave od drugih lica umesto da pokaže veći stepen samostalnosti, da pokrene samoinicijativno proces istrage tih slučajeve pre nego što se neko odluči na taj formalni korak da podnese prijavu.

-Kada se objavi izveštaj neke nevladine organizacije, neka objava u relevantnim medijima, ili izveštaj državnih organa poput DRI postoji prostor da tužilaštvo reaguje i ispita da li tu ima nečije krivične odgovornosti, napominje naš sagovornik.

Kada je reč o lokalnoj samoupravi trenutno aktuelna stvar je donošenje akcionog plana posle usvajanja Strategije i tu se predviđaju neke mere ali je

Veliko je pitanje da li će mere iz budućih akcionih planova na lokalnom nivou koji će se praviti posle usvajanja Strategije biti dovoljne. Primera radi govori se o merama obezbeđivanja konkurencije kod imenovanja rukovodećih struktura u javnim službama i javnim preduzećima, da se utvrde jasni kriterijumi za izbore na javne funkcije, kako se biraju nadležni organi. Govori se i o povećanju transparentnosti rada službi, uprave i javnih preduzeća, o redovnom objavljivanju informacija od javnog značaja na portalima E-konsultacije, o postupcima konsultacija sa građanima prilikom donošenja nekih važnih dokumenata i akata, donošenja budžeta i dr. To često u praksi zavisi uglavnom od entuzijazma ili lokalne uprave ili entuzijazma nekih udruženja i organizacija koja organizuju takve rasprave.

U okviru nacrta tog plana spominje se i rad inspekcijskih službi i eksternih i internih revizora. Za sada organinizacije nisu zadovoljne kako je isplanirano, ali „Transparentnost Srbije“ će, kako je Nenadić rekao, davati i dalje svoje predloge a pozivam i sve građane da prate proces izrade akcionog plana jer očekujemo da se negde početkom oktobra i pojavi taj dokument.

-Treba pisati Ministarstvu pravde, treba im davati predloge za to kako da se unapredi akcioni plan ne samo za lokalnu samoupravu već i za sve druge oblasti, zaključio je Nemanja Nenadić, direktor Transparentnost Srbija.

Vesti